2014-01-15, Mija dzień
Zarząd województwa w roku wyborczym najwyraźniej zmienia nie tyle priorytety, co spojrzenie na potrzeby północy regionu. Szczególnie jeżeli chodzi o drogi i mosty, których stan w wielu miejscach woła o pomstę do nieba i wywołuje wściekłość kierowców. W najbliższych latach ma się to zmienić.
Oto relacja z konferencji prasowej marszałek Elżbiety Polak zamieszczona na stronach Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze:
Obwodnica Drezdenka, obwodnica Jezior, droga w Wawrowie – te trzy inwestycje decyzją zarządu województwa zostały wpisane do tegorocznego budżetu. Zarząd na posiedzeniu 14 stycznia przyjął też plan budowy dróg i mostów, w którym znalazły się inwestycje ujęte w strategicznych projektach RPO – Lubuskie 2020. A także harmonogram budowy mostu w Skwierzynie. – Z początkiem roku mamy same dobre wiadomości – mówiła marszałek Elżbieta Polak na środowej konferencji prasowej.
Na liście 13 projektów strategicznych, które będą realizowane w nowej perspektywie finansowej znajduje się Rozwój transportu drogowego województwa lubuskiego wraz ze zintegrowanym systemem zarządzania drogami. To ogólny zapis. Dziś poznaliśmy szczegóły. – Zarząd województwa przyjął plan budowy dróg i mostów w oparciu o nową perspektywę. Będziemy remontować, budować, modernizować drogi regionalne, które łączą się z krajowymi – A2, A4, A18, S3, tak by poprawić dostępność komunikacyjną regionu. Na drogi i obwodnice chcemy przeznaczyć 561 mln zł. 15 proc., czyli 84 mln zł to wkład własny samorządu województwa, a 85 proc., czyli ok. 477 mln zł to środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W sumie na drogi i kolej, a więc oś priorytetową dotyczącą transportu przeznaczamy 24 proc. alokacji. Na inwestycje kolejowe - Berlinkę na południu województwa i drogę kolejową nr 203 na północy zapisaliśmy 100 mln zł – tłumaczyła marszałek Elżbieta Polak.
Most w Skwierzynie – inwestycja strategiczna
W planie przyjętym przez zarząd znalazła się rozbiórka i budowa nowego mostu w Skwierzynie wraz z mostem objazdowym. Całość kosztować ma 22,5 mln zł. O szczegółach opowiedział wicemarszałek Bogdan Nowak. – W lutym/marcu chcemy rozpocząć procedurę przetargową. W kwietniu będzie można składać wnioski, do czerwca chcemy je ocenić, ale liczymy się, że mogą być odwołania, więc procedura może się przesunąć. W drugim półroczu planujemy przygotować wniosek o dofinansowanie w nowej perspektywie. Rozpoczęcie robót nastąpiłoby na początku przyszłego roku – zreferował B. Nowak.
Marszałek Elżbieta Polak dodała, że nie ma zgody zarządu na wydanie 5 mln zł na most zastępczy, który miałby być używany tylko przez dwa lata. – Dlatego rozmawiamy z wojskiem o postawieniu mostu tymczasowego. Liczymy, że uda się go postawić szybciej i taniej. W rozmowach z Ministerstwem Obrony Narodowej pomaga nam poseł Stefan Niesiołowski – podkreśliła marszałek Polak. Równocześnie zarząd prowadzi rozmowy techniczne z batalionem saperów z Krosna Odrzańskiego. – Rozważamy też wprowadzenie ruchu wahadłowego na moście do czasu wybudowania przeprawy zastępczej. Pozwoli to na zwiększenie dopuszczalnego tonażu. W tej chwili przez most mogą przejeżdżać auta do 20 ton, co utrudnia funkcjonowanie tamtejszym firmom – dodał wicemarszałek Nowak.
Będzie obwodnica Drezdenka, Jezior i droga w Wawrowie
Dzięki temu, że udało się zaoszczędzić 15 mln zł na przekształceniu gorzowskiego szpitala, zarząd województwa może zwiększyć budżet na 2014 rok o wolne środki i przeznaczyć je na trzy nowe inwestycje – budowę obwodnicy Drezdenka, obwodnicy Jezior i drogę w Wawrowie. Wymaga to jeszcze zmiany w Wieloletnim Planie Finansowym, co leży w kompetencjach Sejmiku. Będzie to przedmiotem dyskusji na najbliższej sesji. Ale jak podkreślała marszałek Elżbieta Polak, to sami radni walczyli o inwestycje, które zarząd proponuje umieścić w budżecie.
Henryk Napierała, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich wyjaśnił, na podstawie jakich kryteriów wpisano inwestycje do planu budowy dróg i mostów. Pod uwagę brano np. dojazdy do dróg krajowych, autostrad, S3, natężenie ruchu na drogach, stan nawierzchni, a także to, czy inwestycja będzie kontynuowała zadania wykonane wcześniej. – Za obejściem w miejscowości Jeziory przemawia stan nawierzchni – jest brukowana, wąska, nie można tam wybudować chodnika – a także połączenie z S3 i Portem Lotniczym. Brak obwodnicy Drezdenka odczuwają mieszkańcy. Przez miasto biegnie pięć dróg wojewódzkich, nie ma krajowej. Natężenie ruchu jest więc ogromne – mówił dyrektor. Z ważniejszych inwestycji wymienił też: dojazd do węzła A2 w Torzymiu, remont drogi 295, 296, 297 prowadzących do węzłów autostradowych, obwodnicę Lubska, Rzepina, Kożuchowa.
Tatiana Mikułko-Kozłowska
lubuskie.pl
W Gorzowie z każdym rokiem przybywa ścieżek rowerowych, które uzupełniają już istniejącą infrastrukturę i tworzą nową.