2014-02-11, Mija dzień
"Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby” – to przesłanie akcji informacyjnej z okazji przypadającego co roku 11 lutego Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego. Wojewoda lubuski Jerzy Ostrouch z tej okazji we wtorek, 11 lutego br. wyróżni operatorów lubuskiego WCPR oraz dyspozytorów służb.
W Lubuskiem numer 112 obsługują operatorzy Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, działającego Gorzowie Wlkp. Od 17 grudnia ubiegłego roku operatorzy odbierają połączenia z całego województwa. Zgodnie z założeniem systemu, pracownik centrum odbiera telefon i po rozpoznaniu rodzaju zgłoszenia przekierowuje rozmowę do dyspozytora odpowiedniej służby: policji, pogotowia lub straży pożarnej Dane statystyczne, opracowane po miesiącu funkcjonowania centrum pokazują, że największa liczba zgłoszeń przekierowywana jest do policji, najmniej do straży pozarnej. Ponadto, dzięki funkcjonowaniu WCPR udaje się wyeliminować zaangażowanie służb przy zgłoszeniach fałszywych. Dzięki pracy operatorów na poziomie WCPR zatrzymywanych jest ok. 80 % zgłoszeń fałszach.
W tym roku obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego organizowane są pod hasłem uświadamiania mieszkańcom, że numer 112 służy wyłącznie do ratowania życia i zdrowia. Akcja ta ma na celu zmniejszenie liczby zgłoszeń bezzasadnych, która wg danych organizacji EENA (European Emergency Number Association), w całej Unii Europejskiej jest bardzo wysoka i wynosi ponad 50%.
Znajomość numeru 112 jest w Polsce, w porównaniu z innymi państwami europejskimi, duża, ale nadal jest on zbyt często wybierany niezgodnie z przeznaczeniem. Akcja informacyjna ma na celu uświadomienie, jak największej liczbie warszawiaków, że blokowanie tego numeru uniemożliwia szybkie dodzwonienie się komuś, kto naprawdę potrzebuje pomocy.
W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Centra działają w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Operator, który odbierze zgłoszenie ustala lokalizację zdarzenia oraz przekazuje informacje do odpowiednich służb.
System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego, w tym także numerów zastrzeżonych. System dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz pokazuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku, gdy zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację.
Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.
Ml
LUW
Lubuska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wykryła w dwóch sklepach w Gorzowie 1162 sztuki podrabianego towaru.