2014-08-11, Mija dzień
Tornister co trzeciego (34,2%) ucznia szkoły podstawowej w województwie lubuskim jest za ciężki. To wynik badań Państwowej Inspekcji Sanitarnej przeprowadzonych w roku szkolnym 2013/2014.
Ponieważ nie ma przepisów określających ciężar tornistrów/plecaków dzieci i młodzieży, za Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym (CIOP-PIB) przyjmuje się, iż ciężar szkolnego tornistra/plecaka nie powinien przekraczać 10-15 % masy ciała ucznia. W roku szkolnym 2013/2014 pomiarem objęto 9 129 uczniów klas I-VI (15 % uczniów ogółem) w 115 szkołach podstawowych województwa lubuskiego (36 % szkół podstawowych ogółem). Przekroczenie wagi tornistra/plecaka stwierdzono u 3 123 (34,2 %) zbadanych uczniów. Bardziej przeciążone były tornistry/plecaki uczniów szkoły na wsi (36%) jak w mieście (33 %), klas czwartych (co drugi badany – 49,3 %), piątych (40,1 %) i drugich (36,1 %), dziewcząt jak chłopców.
Przeprowadzone badania nadal potwierdzają, że nadmierna waga plecaków/tornistrów wynika nie tylko z przynoszenia do szkoły podręczników szkolnych oraz zeszytów, ale również przedmiotów niezwiązanych z lekcjami, uczniowie często też nie wypakowują z dnia na dzień swoich plecaków, tylko „dorzucają” kolejne książki.
Z badań wynika, że większość placówek (94 %) zapewnia uczniom możliwość pozostawienia w szkole podręczników i przyborów szkolnych.
Badania potwierdziły, iż konieczna jest ciągła edukacja prowadzona wśród uczniów i rodziców uświadamiająca, iż przeciążone tornistry/plecaki oraz ich niewłaściwe noszenie to jedna z przyczyn powstawania wad postawy, stanowiących poważny problem zdrowotny i społeczny.
Przeprowadzone badania nadal potwierdzają, że nadmierna waga plecaków/tornistrów wynika nie tylko z przynoszenia do szkoły podręczników szkolnych oraz zeszytów, ale również przedmiotów niezwiązanych z lekcjami (pamiętniki, dodatkowe piórniki, napoje w dużych butelkach, strój na WF lub podręczniki, które w danym dniu są niepotrzebne). Uczniowie często nie wypakowują z dnia na dzień swoich plecaków tylko „dorzucają” kolejne książki.
Należy podkreślić, iż podczas prowadzonych kontroli sanitarnych pracownicy powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych zwracają również uwagę na realizację przez dyrektorów szkół zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, które mówią, iż „w pomieszczeniach szkoły lub placówki zapewnia się uczniom możliwość pozostawiania części podręczników i przyborów szkolnych”. Ocena realizacji tego obowiązku wskazuje, iż zdecydowana większość, bo 94% szkół objętych nadzorem na wszystkich etapach nauczania, obowiązek ten realizuje i zapewnia uczniom miejsce do pozostawiania podręczników.
Podstawowym zadaniem środowiska nauczania i wychowania w zakresie profilaktyki wad postawy jest eliminowanie czynników sprzyjających rozwojowi wad oraz kreowanie prawidłowej postawy ciała. Zagrożenie powstaniem wady istnieje na każdym etapie życia dziecka, dlatego działania prewencyjne są niezbędne na każdym etapie jego rozwoju. W całości postępowania w tym zakresie można wyróżnić następujące etapy: wiedzieć – chcieć – umieć – robić.
W odniesieniu do problemu, jakim są przeciążone tornistry/plecaki ważna jest wiedza oraz działania podejmowane przez rodziców i nauczycieli.
W związku z powyższym RODZICE powinni:
Przy zakupie tornistra/plecaka zwrócić uwagę na jego wielkość, kształt, wzmocnienie stelażem i ciężar. Prawidłowo skonstruowany tornister:
Nauczyć swoje dziecko pakować wyłącznie te książki i zeszyty, które będą potrzebne następnego dnia. Wiele szkół oferuje już szafki, w których można przechować materiały szkolne. Te przybory szkolne, których nie trzeba używać codziennie, należy pozostawić w domu lub w szafce klasowej.
Natomiast zadaniem NAUCZYCIELI jest:
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gorzowie
Widać już zarys budynku przyszłego centrum opiekuńczo-mieszkalnego. Inwestycję za ponad 6 mln złotych realizuje firma Drew -Plast, która na wykonanie prac ma czas do końca stycznia przyszłego roku.