2014-08-28, Mija dzień
Sporo emocji, dyskusji i tłumaczeń wywołały na ostatniej sesji sprawozdania z działalności spółek i fundacji, w których miasto ma swoje udziały. Prezentujemy skrócona wersję tych sprawozdań przedstawioną na sesji, pełny tekst sprawozdań znajduje się w BIP na stronach miasta.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁEK I FUNDACJI
Z UDZIAŁEM MIASTA GORZOWA WLKP.
ZA 2013 ROK
Zarys istotnych zdarzeń
Na przestrzeni 2013 roku Miasto Gorzów było udziałowcem pięciu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadało akcje w dwóch spółkach akcyjnych a także było donatorem jednej fundacji.
Działania, jakie Miasto podejmowało w ciągu całego roku, które dotyczyły bezpośrednio i pośrednio wyżej wymienionych jednostek miały na celu:
1. realizację zadań własnych miasta ( gmina/powiat),
2. rozwój miasta,
3. rozwój regionu (obszar Związku Celowego Gmin MG-6),
4. realizację zadań ważnych dla mieszkańców poprzez doinwestowanie komunalnych spółek i fundacji,
5. pomoc w uzyskaniu środków unijnych,
6. zmniejszenie stopnia bezrobocia,
7. pobudzenie rozwoju gospodarczego.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. zoo
Kapitał podstawowy: 194.175.500,00 zł dzieli się na 388.351 udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł:
1. Miasto Gorzów Wlkp. - 323.675 udziałów o wartości 161.837.500,00 zł tj. 83,346%,
2. Gmina Kłodawa - 26.799 udziałów o wartości 13.399.500,00 zł tj. 6,901%,
3. Gmina Deszczno - 14.975 udziałów o wartości 7.487.500,00 zł tj. 3,856%,
4. Gmina Santok - 10.477 udziałów o wartości 5.238.500,00 zł tj. 2,698%,
5. Gmina Bogdaniec - 6.857 udziałów o wartości 3.428.500,00 zł tj. 1,766%,
6. Gmina Lubiszyn - 5.473 udziały o wartości 2.736.500,00 zł tj. 1,409%,
7. osoby fizyczne - 95 udziałów o wartości 47.500,00 zł tj. 0,024%.
Zarząd:
- Bogusław Andrzejczak - Prezes
- Irena Rydzaj - Członek
- Tomasz Surdacki - Członek
Rada Nadzorcza:
- Jerzy Oleksiewicz - Przewodniczący
- Eleonora Burczyk - Sekretarz
- Alicja Mleczak - Członek
- Krzysztof Częstochowski - Członek
- Tomasz Wojcieszyński - Członek
Przeciętne zatrudnienie w 2013 roku:
265,5 osób, w tym 169,5 etatów to pracownicy zatrudnieni stanowiskach robotniczych i 96 etatów to pracownicy zatrudnieni stanowiskach nierobotniczych.
Przeciętne wynagrodzenie brutto - 3.474,91 zł
Wynagrodzenie Rady Nadzorczej:
nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi ( j.t. Dz.U.2013.254 z późn. zm.) w czwartym kwartale 2013 roku wyniosło zł średnio: 2.211,20 zł brutto
Wynik finansowy za 2013 rok:
- Zysk netto w kwocie 6.587.051,69 zł
- Wypracowany zysk w całości zostanie przeznaczony jako wkład własny w ramach realizowanych dwóch projektów z POIiŚ.
Spółka osiągnęła najwyższy w ostatnich 6 latach wynik finansowy.
Wynik finansowy netto za 2013 rok w wysokości 6 587,05 tys. zł wynika z:
Sprzedaż wody.
W roku 2013 sprzedaż wody w jednostkach naturalnych wynosiła 5.305,6 tys. m3. Plan sprzedaży został wykonany w 98,3%.
Sprzedaż kanalizacji.
Ilość odprowadzonych i oczyszczonych ścieków w 2013 roku wyniosła 5.225,23 tys. m3. Plan został wykonany w 96,9%.
W roku 2013 oczyszczalnia ścieków przyjęła i oczyściła 6.662.700 m3 ścieków dopływających kanalizacją z miasta Gorzowa Wlkp. i gmin ościennych związku MG-6 oraz dostarczanych wozami asenizacyjnymi.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o. w ramach planu inwestycji oraz modernizacji zrealizowało zamierzenia inwestycyjne związane z:
1. rozbudową sieci wodociągowej,
2. rozbudową i modernizacją urządzeń kanalizacyjnych,
3. zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania eksploatowanych urządzeń wodociągowych.
Zakład Utylizacji Odpadów Sp. z o. o.
Kapitał podstawowy:
17,949,00 zł dzieli się na 35.898 udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł.
100% udziałów - Miasto Gorzów Wlkp.
Zarząd:
Marek Wróblewski - Prezes
Rada Nadzorcza:
- Krzysztof Spychaj - Przewodniczący
- Roman Maksymiak - Zastępca Przewodniczącego
- Maciej Symeryak - Członek
Przeciętne zatrudnienie w 2013 roku:
średnie zatrudnienie w stosunku do roku 2012 wzrosło o 3,1 osób i wyniosło 123 osoby,
przeciętne wynagrodzenie brutto - 3.273,47 zł
Wynagrodzenie Rady Nadzorczej:
nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (j.t. Dz.U.2013.254 z późn. zm.) w czwartym kwartale 2013 roku wyniosło 4,004,35 zł, średnio: 2 .764,54 zł brutto.
Wynik finansowy za 2013 rok:
- Zysk netto w kwocie 1.699.540,13 zł
- Po uwzględnieniu podatku dochodowego oraz kwot aktywów jak i rezerw na odroczony podatek dochodowy, zysk netto wyniósł 1.699,5 tys. zł i jest wynikiem gorszym w stosunku do roku ubiegłego.
- Niższy zysk netto wynika z większej dynamiki kosztów niż przychodów w porównaniu do roku 2012.
Obszarem działania Spółki w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych jest teren Związku Celowego Gmin MG-6 obejmujący miasto Gorzów Wlkp. i gminy: Bogdaniec, Deszczno, Kłodawa, Lubiszyn i Santok oraz Celowy Związek Gmin SGO5, tj. gminy: Dobiegniew, Drezdenko, Strzelce Krajeńskie, Stare Kurowo i Zwierzyn.
Podstawowa działalność ZUO Sp. z o. o. związana z gospodarką odpadami komunalnymi generuje zysk (osiągnięto rentowność na poziomie ok. 6% na tej działalności), który pozwala na pokrycie strat na pozostałych działalnościach, w tym głównie na działalności pola golfowego.
Zakład Utylizacji Odpadów Sp. z o. o. realizuje różnorodne programy edukacji ekologicznej oraz działania proekologiczne, poprzez liczne przedsięwzięcia:
- organizacja dni otwartych zakładu w Chróściku,
- bezpłatny mobilny odbiór zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego od mieszkańców,
- sezonowe akcje zbiórki elektrośmieci na terenie miasta Gorzowa Wlkp. oraz okolicznych gmin,
- organizacja zabawy choinkowej dla dzieci z miejscowości Chróścik i Stanowice, w ramach akcji „ZUO - dobry sąsiad".
Wspiera wydarzenia kulturalne, wystawy fotograficzne oraz konkursy o tematyce ekologicznej, zgodnie z realizacją strategii rozwoju spółki na lata 2011 - 2026:
- Regionalny Przegląd Teatrzyków Ekologicznych „Zielony Kapturek",
- „Zielona Szkoła - Zielone Przedszkole",
- „Za elektrośmieci drzewka posadzą dzieci" - w ramach konkursu zebrano już ponad 25ton ZSEiE (zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny)
- Konkurs fotograficzny organizowany przez Miejski Dom Kultury,
- Akcja edukacyjna „Długie życie Pana Bateryjki",
- Współpraca w przygotowaniu akcji „Sprzątanie świata" organizowanej przez Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego,
- Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Sztuki przy organizacji recyklingowych warsztatów Junior - Senior Dizajn.
Do priorytetowych programów edukacyjnych realizowanych przez Spółkę zaliczają się akcje:
- „Długie życie Pana Bateryjki",
- Program edukacji ekologicznej pod hasłem „Zielona Szkoła - Zielone Przedszkole",
Nagrody i wyróżnienia w 2013 roku:
- Certyfikat Lubuskiego Lidera Biznesu w kategorii średnie przedsiębiorstwo, nagroda przyznana za wybitne osiągnięcia w dziedzinie innowacji,
- nagroda w XIV edycji Konkursu „Puchar Recyklingu", statuetka w kategorii „Złota Bela Makulatury" oraz nagroda finansowa w kwocie 5.000,00 zł,
- Puchar Recyklingu Banku Ochrony Środowiska,
- nagroda finansowa w wysokości 10.000,00 zł ufundowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- nagroda finansowa w wysokości 8.000,00 zł ufundowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze,
- nominacja do tytułu „Tygrysa Recyklingu",
- złota Odznaka Krajowej Izby Gospodarki Odpadami,
- wyróżnienie oraz nagroda finansowa w wysokości 10.000,00 zł za zajęcie IX miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Odzysku Odpadów Opakowaniowych.
- Działalności uzupełniające prowadzone przez ZUO:
- Usługi parkingu.
- Parking strzeżony o łącznej powierzchni 2.275 m2 dysponuje 127 stanowiskami na: samochody osobowe, ciężarowe i autobusy. Osiągnięte przychody ze sprzedaży usług parkingu w roku 2013 wynosiły 69.296,23 zł.
- Grzebowisko dla zwierząt „Polana Przyjaciół".
- W 2013 roku pogrzebano 41 zwierząt domowych w mogiłach indywidualnych oraz 150 w mogiłach zbiorowych.
- Pole golfowe Zawarcie.
- Pole golfowe oficjalnie otwarto wraz z szkoleniem golfowym dnia 8 czerwca 2013 roku.
Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne Słowianka sp. z o.o.
Kapitał podstawowy:
45,433,00 zł dzieli się na 90.866 udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł
100% udziałów - Miasto Gorzów Wlkp.
Zarząd:
- Joanna Kasprzak - Perka - Prezes
- Marek Sancewicz - V-ce Prezes (do 18 listopada 2013
Rada Nadzorcza:
- Wojciech Woropaj - Przewodniczący
- Renata Rój - Członek
- Eugeniusz Pławski - Członek
Przeciętne zatrudnienie w 2013 roku:
- Na dzień 31 grudnia 2013 roku w Spółce zatrudnione były 62 osoby 61,25 etatu.
- Przeciętne wynagrodzenie brutto - 2.838,45 zł
Wynagrodzenie Rady Nadzorczej:
nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi ( j.t. Dz.U.2013.254 z późn. zm.) w czwartym kwartale 2013 roku wyniosło 4,004,35 zł. średnio: 1.000,00 zł brutto.
Wynik finansowy za 2013 rok:
- Strata netto w kwocie - 702.183,41 zł która była mniejsza od straty w 2012 roku o 533 tys. zł.
Wpływ na poprawę wyniku miały:
- wzrost przychodów o 441 tys. zł
- obniżenie kosztów o 170 tys. zł
Najwyższe koszty jakie ponosi Spółka to koszty mediów oraz podatków.
Poprawiły się wyniki sprzedaży usług:
- basenowych - o 658.868,08 zł,
- lodowiska i boiska wielofunkcyjnego o 11.326,77 zł,
- dzierżawy o 15.844,17 zł.
W roku 2012 strata wynosiła -1.235.261,22 zł a w roku 2011 strata była równa - 984.269,90 zł.
- Pokrycie straty bilansowej za rok 2013 nastąpiło poprzez obniżenie kapitału zakładowego spółki w kwocie 702.183,41 zł.
- Strata w CSR „Słowianka" Sp. z o. o. wynikła bezpośrednio ze stosunku wysokości przychodów generowanych przez Spółkę do wysokości kosztów przez nią ponoszonych w celu wygenerowania przychodu.
W celu dalszego rozwoju sprzedaży swoich usług a także poszerzenia ich zakresu i jakości, a co za tym idzie zwiększenia możliwości osiągania znacznie wyższych przychodów CSR „Słowianka" Sp. z o.o. postawiła sobie ambitny plan zrealizowania inwestycji rozbudowy obiektu o część hotelową i rehabilitacyjną.
Przy realizacji inwestycji hotelowej wybrano formułę Partnerstwa Publiczno - Prywatnego (PPP). Obecnie przedsięwzięcie jest w fazie prowadzenia negocjacji z wybranym już podczas postępowania partnerem prywatnym.
Spółka CSR „Słowianka" weszła w 12 rok funkcjonowania jako obiekt basenowy a w 13 rok funkcjonowania lodowiska.
W 2013 roku na obiektach „Słowianki" odbyło się blisko 20 ogólnopolskich zawodów pływackich oraz turniejów w piłce wodnej, w tym 4 imprezy rangi międzynarodowej.
Najważniejsze z nich to:
- IX Międzynarodowy turniej juniorów w piłce wodnej Słowianka - Cup,
- Mistrzostwa Europy juniorów w piłce wodnej,
- Międzywojewódzkie Drużynowe Mistrzostwa Młodzików - 13 lat w pływaniu,
- Letnie Mistrzostwa Polski w pływaniu juniorów młodszych - 14 lat,
- Turniej eliminacyjny Mistrzostw Europy seniorów w piłce wodnej,
- Międzynarodowe Zawody Pływackie - XV Puchar Prezydenta Miasta.
CSR „Słowianka" organizuje imprezy okolicznościowe, imprezy urodzinowe na basenach i lodowisku, pozostałe imprezy, daje reklamę w lokalnych mediach, promuje materiały reklamowe i informacyjne, organizuje sportowe ferie i wakacje, sportowe półkolonie dla dzieci i młodzieży.
W 2013 roku przychód ze sprzedaży był lepszy od roku ubiegłego o 441 tys. zł.
Na polepszenie wyniku wpłynęły następujące czynniki i działania:
- zwiększenie frekwencji na basenach i saunach o 9.768 osób,
- zwiększenie wpływów ze sprzedaży powierzchni reklamowej,
- pozyskanie nowych partnerów do współpracy (nowi dzierżawcy),
- zwiększenie frekwencji w zakresie programu Powszechnej Nauki Pływania realizowanego z Urzędem Miasta Gorzowa Wlkp. o 6.547 osób,
- zwiększenie frekwencji o 1.495 osób w zakresie programu rehabilitacji, odnowy biologicznej, aktywnego wypoczynku i rekreacji realizowanego z Urzędem Miasta Gorzowa Wlkp.
Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Kapitał podstawowy: 17.331.000,00 zł dzieli się na 34.662 udziały o wartości nominalnej 500,00 zł
100% udziałów - Miasto Gorzów Wlkp.
Zarząd:
- Roman Maksymiak - Prezes
- Iwona Trzcińska - Członek
Rada Nadzorcza:
- Tadeusz Jankowski - Przewodniczący
- Piotr Mielcarek - Sekretarz
- Grzegorz Golczak - Członek
Stan zatrudnienia w 2013 roku wyniósł 363 osoby.
Grupą dominującą wśród zatrudnionych są prowadzący pojazdy, którzy stanowią 54,2% ogółu zatrudnionych.
Przeciętne wynagrodzenie brutto - 3.641,82 zł
Wynagrodzenie Rady Nadzorczej:
- nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (j.t. Dz.U.2013.254 z późn. zm.) w czwartym kwartale 2013 roku wyniosło 4.004,35 zł
- średnio: 1.566,67 zł brutto
- średnio: 2 .303,33 zł brutto*
* kwota po zmianie od 01.07.2014 roku uchwałą zwyczajnego zgromadzenia wspólników
Zysk netto w kwocie 139.549,98 zł
Liczba linii komunikacyjnych wynosi:
- tramwajowych - 3
- autobusowych - 37
Średnia wieku (na ostatni dzień 2013 roku) wynosi
- autobusów - 12 lat
- tramwajów - 39 lat
W 2013 roku MZK prowadził działalność dodatkową, w tym głównie
- wynajmy pojazdów,
- usługi reklamowe,
- usługi warsztatowe,
- wynajem pomieszczeń i powierzchni.
W 2013 roku MZK Sp. z o. o. wykonał prace remontowe dotyczące trakcji tramwajowej (tory i sieć) na łączną kwotę 380.171,09 zł. Prowadzono także bieżące prace remontowe, czyli: remont dachów i pomieszczeń w obiektach Spółki, remont kanałów naprawczych zajezdni tramwajowej oraz konserwacja urządzeń dźwigowych i gazowych.
Spółka w całym 2013 roku wykonała zadania inwestycyjne na łączną kwotę 3.686.334,53 zł. Należały do nich:
MZK Sp.z o.o. prowadził działania promocyjne takie, jak:
- Program „Bezpieczna droga do szkoły z MZK",
- Promocja nowych kanałów dystrybucji biletów i rozkładów jazdy,
- „Nie daj się upolować",
- Fanpage MZK na Facebooku,
- Formularz Wniosku - Reklamacji oraz lista newsletterowa,
- „MZK nie ucieka", Przewodnik po komunikacji,
- „Ustąp miejsca! Pokaż, że jesteś coolturalny",
- „Zakochaj się w MZK",
- Schemat komunikacji miejskiej,
- „Dzień bez samochodu"
Gorzowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego
Kapitał podstawowy: 18.600.000,00 zł dzieli się na 186 udziałów o wartości nominalnej 100.000,00 zł:
- Miasto Gorzów Wlkp. - 179 udziałów o wartości 17.900.000,00 zł tj. 96,24%,
- Miasto i Gmina Dębno - 6 udziałów o wartości 600.000,00 zł tj. 3,23%,
- Gmina Sulęcin - 1 udział o wartości 100.000,00 zł tj. 0,53 % (umowa zbycia na rzecz Gorzowa Wlkp. 23.12.2013 r)
Zarząd:
- Mariusz Guzenda - Prezes
Rada Nadzorcza:
- Bogusław Andrzejczak - Przewodniczący
- Krystyna Matynia - Sekretarz
- Tadeusz Karpiński - Członek
- Jan Robak - Członek
- Marek Sancewicz - Członek
Stan zatrudnienia w 2013 roku wyniósł 10 osób zatrudnionych na 9,5 etatu.
Przeciętne wynagrodzenie brutto - 2970,41 nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi ( j.t. Dz.U.2013.254 z późn. zm.) w czwartym kwartale 2013 roku wyniosło 4,004,35 zł
średnio: 581,00 zł brutto
- Zysk netto w kwocie 99.645,84 zł
- W działalności finansowej Spółka poniosła stratę w wysokości 874,1 zł. Jest ona spowodowana kosztami obsługi zaciągniętych kredytów w Banku Gospodarki Krajowej na budownictwo mieszkaniowe. W porównaniu do roku ubiegłego strata na działalności finansowej uległa zmniejszeniu o 30% w wyniku obniżenia naliczanych przez bank odsetek od kredytów umożliwiających spółce większe spłaty kapitału.
- Opisane zmiany wpłynęły na ukształtowanie się wyniku netto na poziomie 99,6 tyś zł wyższego od ubiegłorocznego o 96,8 tyś zł.
Gorzowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. w 2013 roku dysponowało 14 budynkami i 501 lokalami mieszkalnymi. Posiadało także 1 budynek socjalny.
Stawki czynszu na koniec roku wynosiły: 10,15 zł/m2 dla Gorzowa Wlkp. i 9,00 zł/m2 dla Dębna. Pozwoliły one na pokrycie kosztów amortyzacji budynków, kosztów obsługi finansowej z tytułu zaciągniętych kredytów i kosztów związanych z bieżącą eksploatacją zasobu.
Mimo trudnych warunków związanych z sytuacją na lokalnym rynku pracy, nastąpiła poprawa wskaźnika windykacji czynszów o 3,45 pp.
Gorzowski Rynek Hurtowy S.A.
Kapitał podstawowy: 6.102.000,00 zł dzieli się na 3.051 akcji o wartości nominalnej 2.000,00 zł:
- Miasto Gorzów Wlkp. - 2.359 akcji o wartości 4.718.000,00 zł tj. 77,32%,
- Miasto Kostrzyn n/Odrą - 62 akcje o wartości 124.000,00 zł tj. 2,03%,
- Pozostali - 630 akcji o wartości 1.260.000,00 zł tj. 20,65%.
Zarząd:
- Mariusz Domaradzki - Prezes
- Stanisław Marek - V-ce Prezes
Rada Nadzorcza:
- Urszula Stolarska - Przewodnicząca
- Zenon Szymkowiak - V-ce Przewodniczący
- Ryszard Kneć - Sekretarz
- Ewa Piekarz - Członek
- Zbigniew Zenon Dobrzański - Członek
- Stan zatrudnienia w 2013 roku wyniósł 10 osób
- Przeciętne wynagrodzenie brutto - 3.694,37 zł
- nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi ( j.t. Dz.U.2013.254 z późn. zm.) w czwartym kwartale 2013 roku wyniosło 4,004,35 zł
średnio: 2.563,48 zł brutto
Zysk netto w kwocie 119.856,26 zł
- Wielkość majątku wzrosła i wyniosła 7.071,10 tys. zł
Spółka Gorzowski Rynek Hurtowy S. A. prowadzi działalność gospodarczą głównie na majątku obcym, co zdecydowanie zwiększa wysokość ponoszonych kosztów i negatywnie wpływa na wynik finansowy, znacząco go obniżając. Na własność Spółka dysponuje Halą nr 2 i Halą nr 3 a także biurowcem administracyjnym. Gruntem pod halami dysponuje w oparciu o prawo wieczystego użytkowania. Pozostałe obiekty i grunty, na których prowadzona jest działalność, są dzierżawione od Miasta Gorzowa Wlkp.
- uregulowanie spraw związanych z dzierżawą terenów będących własnością Miasta Gorzowa Wlkp. poprzez zawarcie długoterminowej umowy na tereny targowisk administrowanych przez Spółkę, zlokalizowanych przy ulicy Targowej,
- administrowanie Bulwarem Nadwarciańskim Wschodnim,
- analiza zagospodarowania terenu targowiska przy I Bramie Cmentarza Komunalnego w Gorzowie Wlkp.,
- poszukiwanie operatora / najemcy Hali nr 3,
- realizacja Pięcioletniego Planu Rozwoju Spółki,
- bieżąca analiza wyników finansowych oraz optymalizacja kosztów Spółki.
Do imprez i zadań, jakie GRH S.A. organizował w 2013 roku zaliczyć należy:
- Targi Krzewów i Kwiatów - Weekend z Ogrodem,
- Kiermasz Działkowca,
- Postawienie drewnianych domków na Starym Rynku w okresie Świąt Bożego Narodzenia,
- Targi „Festiwal Brzmienia i Podniebienia",
- realizacja zadań w związku z funkcją Operatora Bulwaru Nadwarciańskiego Wschodniego,
- realizacja zadania polegającego na utrzymaniu fontann pływających,
- hodowla odmiany jabłoni „renety Landsberskiej",
- prowadzenie aktywnej działalności na rzecz wspierania, rozwoju, promocji i integracji rolno - spożywczych rynków hurtowych skupiających obrót towarami rolno - spożywczymi na obszarze Polski.
KOSTRZYŃSKO-SŁUBICKA SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA
Kapitał podstawowy: 27.184.300,00 zł dzieli się na 271.843 akcje o wartości nominalnej 100,00 zł:
- Skarb Państwa - 58.649 akcje o wartości 5.864.900,00 zł tj. 21,57%,
- Miasto Kostrzyn - 77.428 akcji o wartości 7.742.800,00 zł tj. 28,48%,
- Gmina Słubice - 72.957 akcji o wartości 7.295.700,00 zł tj. 26,84%,
- Prochem - Zachód Sp. z o. o. - 8.250 akcji o wartości 825.000,00 zł tj. 3,04%,
- Miasto Gorzów Wlkp. - 15.383 akcje o wartości 1.538.300,00 zł tj. 5,66%,
- Miasto i Gmina Nowa Sól - 26.100 akcji o wartości 2.610.000,00 zł tj. 9,60%,
- Miasto i Gmina Gubin - 9.126 akcji o wartości 912.600 zł tj. 3,36%,
- Gmina Bytom Odrzański - 3.950 akcji o wartości 395.000,00 zł tj. 1,45%.
Zarząd:
- Artur Malec - Prezes
- Roman Dziduch - Wiceprezes
Rada Nadzorcza:
- Jolanta Fedak - Przewodnicząca
- Ryszard Bodziacki - Członek
- Leszek Statkiewicz - Członek
- Wojciech Szymczak - Członek
- Tomasz Stupienko - Członek
- Stan zatrudnienia w 2013 roku wyniósł 14 osób.
Przeciętne wynagrodzenie - 7.350,96 zł
Wynagrodzenie Rady Nadzorczej:
- nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi ( j.t. Dz.U.2013.254 z późn. zm.) w czwartym kwartale 2013 roku wyniosło 4004,35 zł
- Zysk netto w kwocie 1.094.497,31 zł
Kostrzyńsko - Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S. A. w 2013 roku sprzedała inwestorom 437.031 m2 gruntów o wartości 11.209 tys. zł za kwotę 14.157 tys. zł. Plan sprzedaży został w tym zakresie wykonany w 285,6%.
Osiągnięty przez spółkę wynik finansowy w kwocie 1.094 tys. zł był gorszy od ubiegłorocznego o 472 tys. zł.
Nakłady inwestycyjne na rozwój infrastruktury technicznej i gospodarczej na terenie strefy w roku 2013 wyniosły 1.828 tys. zł.
K-SSSE wydała w 2013 roku następującym firmom zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej:
- Hanke Tissue Sp. z o. o.,
- Novo Tech Sp. z o. o.,
- Nowavent Sp. z o. o.,
- BEE Polska Sp. z o. o.
Spółka ma w pełni możliwości wypełniania w kolejnych latach podstawowych celów, do których została powołana. Posiada ona niezbędne środki pieniężne do realizacji założonych celów.
Lubuska Fundacja Zachodnie Centrum Gospodarcze
Przedmiot działalności:
- promocja i propagowanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz innych przedsięwzięć gospodarczych organizowanych przez bezrobotnych lub dających im zatrudnienie w celu rozwoju gospodarczego regionu i likwidacji w ten sposób bezrobocia,
- promocja zalet podejmowania samodzielnej działalności gospodarczej poprzez organizowanie szkoleń, konferencji, spotkań z potencjalnymi kontrahentami,
- organizacja szkoleń dla bezrobotnych w celu rozwoju ogólnych i zawodowych kwalifikacji, niezbędnych do rozpoczęcia samodzielnej działalności gospodarczej lub zmiany branży,
- tworzenie inkubatorów przedsiębiorczości, udostępnianie nowopowstałym i powstającym podmiotom gospodarczym na preferencyjnych zasadach lokali do prowadzenia działalności.
Fundusz założycielski: 500.000,00 zł
100% - Miasto Gorzów Wlkp.
Zarząd:
- Józef Teofil Finster - Prezes
Rada Nadzorcza:
- Tadeusz Tomasik - Przewodniczący
- Irena Cichońska - Wiceprzewodnicząca
- Bogusław Bukowski - Członek
- Zenon Banaś - Członek
Przeciętne zatrudnienie w 2013 roku:
- Stan zatrudnienia w 2013 roku wyniósł 6 osób.
- Przeciętne wynagrodzenie brutto - 2.166,66 zł
Wynagrodzenie Rady Nadzorczej:
nie pobiera wynagrodzenia
Strata netto w kwocie 187.588,90 zł
Przyczyny straty wynikają głownie z braku wpływu środków finansowych ( zaległości w kolejnych transzach płatności ) z tytułu zrealizowanych projektów. Wpływ na wynik finansowy miało również rozwiązanie umowy na wspófinansowanie systemu grzewczego - samodzielne ponoszenie kosztów przez Fundację.
Fundacja realizowała swoją działalność statutową w dwóch pionach:
Podsumowanie
Spółek i Fundacji z udziałem Miasta Gorzowa Wlkp.
- Realizują cele do jakich zostały powołane = celowość
- Zachowują zdolność do pokrywania zobowiązań własnych = wiarygodność
- Prowadzą działania inwestycyjne = rozwój
- Poprawiają wyniki finansowe = dobre zarządzanie
- Wychodzą poza podstawowe zakresy działalności = innowacyjność
- Rozwijają obszar usługi towarzyszących/pomocniczych = kreatywność
- Uczestniczą aktywnie w przestrzeni publicznej miasta = jakość życia
Widać już zarys budynku przyszłego centrum opiekuńczo-mieszkalnego. Inwestycję za ponad 6 mln złotych realizuje firma Drew -Plast, która na wykonanie prac ma czas do końca stycznia przyszłego roku.