2015-03-04, Mija dzień
Informacja o tym, że Gorzów otrzyma znacznie mniej pieniędzy na swój wielki plan transportowy, niż to było wcześniej zapowiadane, zbulwersowała nie tylko nas, ale także poseł Elżbietę Rafalską. Skierowała więc do Ministra Infrastruktury i Rozwoju interpelację poselską. Odpowiedź, jaką otrzymała zaskoczyła nie tylko panią poseł, ale i nas. Wynika z niej bowiem, że nikt wcześniej żadnych większych pieniędzy nam nie obiecywał i Gorzów dostanie tyle, ile ustalono już w sierpniu 2014 roku, czyli 37,5 mln euro, które z wkładem własnym oznaczają 200 mln zł na cały plan transportowy.
Oto ta odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju:
Warszawa, lutego 2015 r.
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do pisma z dnia 5 lutego br. nr 30696, przekazującego interpelację posłanki Elżbiety Rafalskiej w sprawie dofinansowania tzw. Planu transportowego przygotowanego na potrzeby rozwoju transportu publicznego Gorzowa Wielkopolskiego, poniżej przekazuję odpowiedzi na następujące pytania.
Kiedy zostanie podana kwota dofinansowania Planu Transportowego przygotowanego dla potrzeb rozwoju transportu publicznego w Gorzowie Wielkopolskim, skąd wzięły się tak duże rozbieżności pomiędzy wstępnymi deklaracjami a ostatnio zapowiadanymi kwotami?
Na wstępie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce podkreślić, że Plan Transportowy przygotowany dla potrzeb rozwoju transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim nie był przedstawiony i nie podlegał weryfikacji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) Przedmiotem uzgodnień był projekt Strategii ZIT, z uwagi na fakt, iż w ramach POIiŚ 2014-2020 finansowane będą projekty wynikające ze Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla 13 miast wojewódzkich i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie (z wyłączeniem miast Polski Wschodniej). Warunkiem dofinansowania projektów jest ich identyfikacja w Strategii ZIT jako tzw. projektów komplementarnych do pozostałych inwestycji realizowanych w regionalnych programach operacyjnych.
W przekazanym do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju projekcie Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego, jako inwestycję komplementarną przewidzianą do realizacji w ramach niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach wskazano System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim. Obecnie finalizowane są prace związane z przygotowaniem ostatecznej wersji Strategii oraz określeniem zakresu rzeczowego projektów komplementarnych. Jednocześnie zaznaczam, że środki przeznaczone na realizację projektów komplementarnych, w tym inwestycji w transport miejski wynikają z algorytmu podziału alokacji przyjętego horyzontalnie tj. w odniesieniu do wszystkich związków ZIT będących przedmiotem wsparcia POIiŚ 2014-2020, uwzględniającego kryterium liczby mieszkańców obszaru funkcjonalnego.
Szczegółowa metodologia wraz z kwotą przewidzianą m.in. na projekty z zakresu transportu miejskiego przekazana została do Prezydenta Miasta Gorzowa pismem z dnia 4 lutego br. Ww. pismo jest pierwszą oficjalną informacją przekazaną przez Instytucję Zarządzającą POIiŚ 2014-2020 dot. podziału alokacji przewidzianej na realizację projektów komplementarnych.
Jakie są powody ograniczenia (jeżeli jest tak faktycznie) dofinansowania przygotowanych projektów?
Informuję, że podział alokacji m.in. na transport miejski został zaakceptowany w sierpniu 2014 r. przez ówczesne kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju i nie uległ zmianie w stosunku do kwot przekazanych poszczególnym związkom ZIT w lutym 2015 r. W związku z powyższym, kwota środków przewidziana na wsparcie rozwoju transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim nie została w żaden sposób zmieniona.
Czy fakt, że Gorzów Wielkopolski dotąd nie korzystał z dotacji na poprawę infrastruktury transportowej ma wpływ na wysokość dofinansowania?
W opinii resortu, wysokość przyznanego dofinansowania dla projektu z zakresu transportu miejskiego w POIiŚ 2014-2020 w żaden sposób nie była zależna od faktu korzystania (bądź nie) z innych dotacji.
Czy zmianie uległa łączna kwota środków finansowych przeznaczonych na te działania?
Kwota środków zarezerwowana w ramach POIiŚ 2014-2020, na wsparcie rozwoju transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim, nie uległa zmianie w stosunku do pierwotnie planowanej alokacji przeznaczonej na ten cel.
Z poważaniem
Waldemar Sługocki
Sekretarz Stanu
W związku z pracami modernizacyjnymi sieci wodociągowej w Gorzowie 21 maja od godz. 8:00 do 14:00 nastąpi przerwa w dostawie wody do budynków przy ulicy Dywizjonu 303. Beczkowóz z wodą zostanie podstawiony.