więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Estery, Kiry, Rudolfa , 7 lipca 2025

Kampania „Mam kota na punkcie mleka” z wizytą w Gorzowie

2015-04-14, Mija dzień

O tym, jak ważne jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz roli programów edukacyjno-informacyjnych w tym obszarze mówili organizatorzy kampanii „Mam kota na punkcie mleka” podczas wizyty w Gorzowie. Na spotkanie, które odbyło się 14 kwietnia w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej, zostali zaproszeni uczniowie szkół, które przystąpiły do programu.

medium_news_header_10962.jpg

Wtorkowe przedpołudnie było okazją do przyjrzenia się rezultatom kampanii, której celem jest zachęcenie uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych do spożywania mleka i jego przetworów. Ponad dwa lata intensywnych działań prowadzonych w jej ramach zaowocowały znakomitymi wynikami: na zaproszenie do programu odpowiedziało blisko 2330 szkół i 258 000 dzieci, w tym 44 placówki i 4365 uczniów z województwa lubuskiego.

Mleko w liczbach

W Polsce produkuje się nieco ponad 12 mld litrów mleka rocznie[1]. Choć pod tym względem zajmujemy 4. miejsce w Unii Europejskiej[2], spożycie mleka w naszym kraju jest niemal o połowę mniejsze niż średnia unijna i wynosi około 206 litrów na osobę rocznie[3]. Jest jednak powód do optymizmu: z rezultatów badań w zakresie spożycia mleka przeprowadzonych wśród uczniów szkół biorących udział w programie „Mam kota na punkcie mleka” wynika, że wzrosła zarówno częstotliwość, z jaką młodzi Polacy sięgają po produkty mleczne, jak również wiedza o wartościach odżywczych mleka i jego roli w diecie. Już ponad 80% dzieci uczestniczących w programie uważa, że dieta zawierająca nabiał to sposób na utrzymanie dobrej formy. Niemal połowa z nich w tym celu codziennie sięga po mleko, zaś trzy czwarte odwiedza stronę kampanii, by poszerzyć swoją wiedzę o produktach mlecznych. – Rezultaty badań świadczą o tym, że mleczna edukacja przynosi konkretne efekty. Dzieci są coraz bardziej świadome tego, w jaki sposób powinny się odżywiać. Cieszy nas, że ta wiedza przekłada się na ich faktyczne wybory żywieniowe i w codziennym uczniowskim jadłospisie coraz częściej goszczą produkty z nabiałowej rodziny – podkreśliła Marta Jemieljańczuk z Polskiej Izby Mleka.

Na rolę prawidłowych nawyków żywieniowych uwagę zwróciła Anita Jeziorska, dietetyk oraz ekspert programu „Mam kota na punkcie mleka”. – Dobrze zbilansowana dieta, bogata

w niezbędne organizmowi składniki odżywcze, witaminy oraz minerały, to podstawa prawidłowego rozwoju. Jednym z najbardziej wartościowych jej elementów są produkty mleczne. Ich regularne spożywanie to znakomity sposób na dostarczenie organizmowi łatwo przyswajalnego wapnia, wysokiej jakości białka, witamin z grupy B, a także A i D – wyjaśniła. Zdaniem ekspertów z Instytutu Żywienia i Żywności, aby pokryć dobowe zapotrzebowanie na wapń, dzieci powyżej 10. roku życia powinny sięgać po 3-4 porcje nabiału dziennie. – Jedna porcja to, przykładowo, szklanka mleka lub kefiru, kubeczek jogurtu albo dwa plasterki sera żółtego – wylicza Jeziorska.

Dzieci z mlekiem za pan brat

Na uczniów zaproszonych do udziału w Mlecznych Lekcjach czekał Kot Mleczysław oraz doświadczeni animatorzy, którzy poprowadzili interaktywne zajęcia według scenariusza łączącego edukację z zabawą. Grając w specjalnie przygotowaną Mleczną Grę planszową, rozwiązując rebusy i tworząc mleczny komiks dzieci dowiedziały się, jakie cenne składniki odżywcze kryją się w produktach nabiałowych, a także dlaczego warto „mieć kota na punkcie mleka” podczas komponowania codziennej diety. Na koniec każdy uczestnik zajęć mógł przez chwilę zmienić się w małego artystę, ozdabiając kubek na mleko według własnego pomysłu. Przez cały czas wysiłkom uczniów kibicował Mleczysław. W finale spotkania sympatyczny bohater mlecznej kampanii wręczył dzieciom dyplomy i pozował z nimi do pamiątkowego zdjęcia. 

O programie

Celem programu „Mam kota na punkcie mleka” jest edukowanie odbiorców w zakresie zasad racjonalnego żywienia oraz roli mleka i produktów mlecznych w diecie. Projekt obejmuje działania informacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, ich rodziców oraz nauczycieli z całego kraju. Trzyletnia kampania, prowadzona przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, Rządu Polskiego oraz Funduszu Promocji Mleka.

Biuro prasowe programu „Mam kota na punkcie mleka”:

Iga Krysa

[1] Dane IERiGŻ.

[2] Dane Eurostat za 2013 r.,

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Milk_and_milk_product_statistics

[3] Dane GUS i obliczenia IERiGŻ.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x