więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Estery, Kiry, Rudolfa , 7 lipca 2025

Stowarzyszenie pisze do marszałek Polak

2015-07-21, Mija dzień

Stowarzyszenie „komunikacja.org” domaga się uruchomienia połączeń kolejowych z Gorzowa do Berlina. Zdaniem Stowarzyszenia poprawa oferty przewozowej nie wywoła negatywnych skutków finansowych dla budżetu samorządu i w tej sprawie wystosowało ono list otwarty do marszałek województwa.

Cztery pary bezpośrednich połączeń z Gorzowa do Berlina-Lichtenbergu, uruchamiane we współpracy z niemieckim przewoźnikiem Niederbarnimer Eisenbahn, możliwość poprowadzenia pociągu spółki Arriva RP relacji Toruń – Berlin oraz zwiększenie łącznej liczby kursów na linii Kostrzyn – Krzyż do 10 par w dni robocze – to najważniejsze punkty propozycji rozkładu jazdy pociągów, przygotowanej przez stowarzyszenie „komunikacja.org”. Stowarzyszenie „komunikacja.org” wystosowało list do Marszałek Województwa Lubuskiego, pani Elżbiety Polak, w którym domaga się pilnego podjęcia działań, zmierzających do uruchomienia bezpośrednich połączeń kolejowych z Gorzowa do Berlina jeszcze w grudniu 2015 roku. Jest to termin, w którym lubuskie szynobusy serii „Link” uzyskają niemiecką homologację, likwidując tym samym ostatnią barierę natury technicznej, logistycznej czy prawnej, stojącą na przeszkodzie transgranicznym połączeniom do stolicy Niemiec.

Stowarzyszenie zauważa, że w ostatnim czasie Urząd Marszałkowski wykazuje jednak niezrozumiałą opieszałość w finalizacji tego tak niezwykle istotnego dla województwa przedsięwzięcia, czego przejawem jest brak zaplanowania kursów do Berlina w wyłożonym do konsultacji projekcie rozkładu jazdy pociągów edycji 2015/16. „Komunikacja.org” nie zgadza się z argumentem Urzędu, jakoby organizację transgranicznych połączeń uniemożliwiała województwu Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, gdyż podobne połączenia do stacji Berlin Gesundbrunnen oraz do Lubeki finansuje region zachodniopomorski.

Aby unaocznić możliwość skomunikowania północnej stolicy województwa z aglomeracją berlińską, stowarzyszenie przygotowało projekt rozkładu jazdy, który zapewnia łącznie 10 par kursów na linii Kostrzyn – Krzyż (o jedną więcej niż obecnie), z czego 4 do Berlina i 3 do Poznania. Dzięki uruchamianiu transgranicznych pociągów we współpracy z operującym na terenie Niemiec przewoźnikiem Niederbarnimer Eisenbahn na zasadzie wymiany ruchowej, wykonywana w regionie praca eksploatacyjna zwiększy się o zaledwie 28,4 tys. pockm (pociągokilometrów). Stanowi to ok. 4,2 proc. obecnych przewozów na linii Kostrzyn – Krzyż (wynoszących prawie 670 tys. pockm) i 1,15 proc. przewozów w województwie (2,46 mln pockm). Szacowany koszt dodatkowych przejazdów nie przekroczy 250-300 tys. zł rocznie. Jednocześnie przewiduje się, że dzięki lepszej ofercie uda się przyciągnąć co najmniej 56 tys. nowych pasażerów, którzy powinni zapewnić przychody na poziomie 265 tys. zł rocznie. Tym samym poprawa oferty przewozowej nastąpi z minimalnym lub nawet zerowym skutkiem finansowym dla budżetu województwa.

„Komunikacja.org” popiera także inicjatywę spółki Arriva RP, która chce uruchomić kursy w relacji Toruń – Bydgoszcz – Piła – Gorzów – Berlin z wykorzystaniem własnego taboru. Połączenie to nie przeszkadza w planach uruchomienia transgranicznych pociągów przez województwo lubuskie i zostało uwzględnione w projekcie rozkładu jazdy, przygotowanym przez stowarzyszenie. Pociąg ten umożliwiłby jednocześnie skomunikowanie Gorzowa z Piłą, Bydgoszczą oraz Toruniem, co byłoby krokiem w kierunku spełnienia zapisów lubuskiego Planu Transportowego i wyrównania różnic dostępności transportowej w województwie. Obecnie bowiem północna stolica regionu posiada zaledwie jedno połączenie z Warszawą i trzy z Poznaniem, podczas gdy mieszkańcy Zielonej Góry oprócz 3 kursów do Warszawy (w tym jednego ekspresowego) mają do dyspozycji łącznie 18 pociągów do Poznania, Wrocławia, Szczecina, Jeleniej Góry, Gdańska i Lublina, z których tylko dwa nie są organizowane lub współorganizowane przez samorząd lubuski.

Stowarzyszenie „komunikacja.org” oferuje wsparcie merytoryczne oraz deklaruje gotowość do współpracy przy ustalaniu ostatecznego kształtu oferty przewozowej na linii Kostrzyn – Krzyż. Wierząc w dobrą wolę wszystkich stron, wyraża nadzieję na dopięcie jeszcze w tym roku realizacji tak potrzebnego mieszkańcom naszego województwa przedsięwzięcia, jakim są bezpośrednie transgraniczne połączenia kolejowe do Berlina.

Pełna treść listu do Marszałek Polak dostępna jest pod adresem:

http://stowarzyszenie.komunikacja.org/pliki/epolak.pdf.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x