2015-12-22, Mija dzień
Zawiadomienie o badaniu układu kostnego – takie zaproszenia wysyła konsumentom spółka Ogród Zdrowia w Gorzowie Wielkopolskim. W rzeczywistości zamiast na badania, klient zapraszany jest na pokaz połączony ze sprzedażą urządzeń rehabilitacyjnych. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 35 tys. zł. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności
Postępowanie przeciwko spółce Ogród Zdrowia zostało wszczęte pod koniec sierpnia 2015 roku. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły wysyłane przez przedsiębiorcę zaproszenia na „badania układu kostnego”.
„Niestety to już niemal plaga - na organizowanych w hotelach, restauracjach, sanatoriach - a nawet podczas pielgrzymek- pokazach, wielu konsumentów, niestety ludzi starszych, pada ofiarą agresywnej akwizycji. To jest środowisko będące przedmiotem największego zainteresowania firm sprzedaży bezpośredniej i niestety najbardziej podatne na ich działania” - uważa Tomasz Gierczak, dyrektor lubuskiej Inspekcji Handlowej. „Reagując na sygnały napływające do nas od mieszkańców województwa lubuskiego podejmujemy działania, aby uchronić ich przed nieuczciwymi akwizytorami” – dodaje Gierczak.
Chcąc przeciwdziałać powyższym praktykom, a także kontynuując zapoczątkowaną w ubiegłym roku akcję edukacyjną wśród lubuskich uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. prowadzi akcję informacyjną wśród seniorów.
We współpracy z gorzowskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku, a także innymi organizacjami, w których aktywnie uczestniczą osoby starsze zorganizowany został cykl prelekcji w Gorzowie Wlkp., Sulęcinie, Kostrzynie, Strzelcach, podczas których słuchacze poznali swoje prawa jako konsumenci oraz poznali zagrożenia, na jakie są narażeni ze strony nieuczciwych przedsiębiorców. Eksperci z WIIH wyjaśnili m.in. w jaki sposób można zrezygnować z zakupów od akwizytora, a także jak reklamować produkt, który się zepsuł lub jest wadliwy.
„Nie chodzi o straszenie przed tego typu firmami, bo przecież są one normalnymi uczestnikami gry rynkowej, ale raczej uświadomienie praw o których ludzie podpisujący umowy podczas handlowych eventów, nawet nie wiedzą” – mówi Tomasz Gierczak.
W dalszej fazie projektu wykłady kontynuowane będą w pozostałych miejscowościach województwa.
Postępowanie UOKiK wykazało, że spółka Ogród Zdrowia zachęcała do udziału w darmowych badaniach bez podawania informacji, że chodzi o sprzedaż. Badania prowadzili pracownicy przebrani w kitle lekarskie, a polegało ono w rzeczywistości na wejściu na urządzenie przypominające wagę. Później rozpoczynała się sprzedaż urządzeń do masażu. Zaproszenia, które otrzymywali konsumenci nie informowały o handlowym celu spotkania. Jak wykazało postępowanie UOKiK, spółka manipulowała również wysokością cen sprzedawanych produktów, stwarzając wrażenie, że decydując się na natychmiastowy zakup uczestnicy pokazu otrzymają wysoki rabat. Tymczasem, ceny wskazywane przez sprzedawców jako regularne, niepromocyjne, nigdy nie obowiązywały.
Zdaniem Urzędu, spółka Ogród Zdrowia naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez ukrywanie handlowego celu spotkania i stosowanie fałszywych upustów. Urząd nakazał przedsiębiorcy zaniechanie niedozwolonych praktyk z rygorem natychmiastowego wykonania i nałożył ponad 35 tys. zł kary finansowej. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Konsumencie, pamiętaj:
Tomasz Gierczak
Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej
Na czwartek, 10 lipca przypada trzecia rocznica śmierci Anieli Widery – wieloletniej właścicielki kultowej kawiarni Letnia.