2016-04-29, Mija dzień
Blisko 103 mln złotych władze Gorzowa chcą w ciągu kilku lat przeznaczyć na rozwój miejskiej administracji. Z tego aż 95 mln ma pochodzić z własnych środków, a tylko 7,6 z zewnętrznych. Czego za te spore pieniądze możemy się spodziewać?
Najwięcej, bo aż 69 mln ma pochłonąć sama adaptacja, bez zagospodarowania, budynku przy ulicy Obotryckiej na potrzeby urzędu. Inwestycja ta jest rozłożona na sześć lat. W pierwszych latach nie można spodziewać się znaczących efektów, bo dopiero od 2019 roku ruszą kosztowne prace. Całość ma być sfinansowana ze środków własnych i zakończona 2022 roku. Natomiast już w bieżącym roku ma być zakończona budowa sali obsługi w urzędzie za 1,65 mln złotych, także w całości pokryta z budżetu miasta. Na razie trwa konkurs dotyczący wyłonienia wykonawcy, który przygotuje dokumentację projektową w oparciu, o którą będzie można rozpocząć prace budowlane.
W ocenie prezydenta Jacka Wójcickiego nowoczesne, rozwijające się miasto z przyszłością potrzebuje urzędu, który w godny sposób będzie przyjmował mieszkańców. - Naszym celem jest integracja wszystkich wydziałów w jednej lokalizacji. Tak jest wygodniej i oszczędniej – wielokrotnie powtarzał prezydent i zapewnia, że w najbliższych latach cel ten zostanie zrealizowany.
Rozwój elektronicznych usług świadczonych przez urząd oraz udostępnianie danych publicznych będzie nas kosztowało przez najbliższe dwa lata 8,9 mln złotych, ale w tym przypadku możemy liczyć na duże dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Regionalnego Programu ,,Operacyjny Lubuskie 2020’’. W sumie będzie to blisko 7,6 mln zł. Na razie opracowano studium wykonalności projektu i złożono wniosek aplikacyjny o dofinansowanie. Projekt natomiast znajduje się w trakcie oceny merytorycznej. W ramach administracji mamy ponadto budżet obywatelski. W tym roku przeznaczymy na niego 2 mln, w przyszłym 2,7 mln i potem corocznie będzie on zwiększany o 100 tysięcy złotych. Razem w latach 2016-2023 wydamy w jego ramach 23 mln zł. Ostatnią pozycją w planie inwestycyjnym umieszczoną w dziale administracyjnym jest dostosowanie budynku urzędu przy Kazimierza Wielkiego do potrzeb osób niepełnosprawnych. W tym przypadku mówimy jednak o niewielkiej stosunkowo kwocie rzędu 145 tysięcy złotych, z czego 65 tysięcy to środki pochodzące z PFRON. W tej chwili trwa analiza techniczna możliwości wykonania windy. Ze względu na zabytkowy charakter budynku niezbędna jest opinia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
RB
Widać już zarys budynku przyszłego centrum opiekuńczo-mieszkalnego. Inwestycję za ponad 6 mln złotych realizuje firma Drew -Plast, która na wykonanie prac ma czas do końca stycznia przyszłego roku.