2016-11-03, Mija dzień
Ankieta obejmowała okres od 26 sierpnia do 30 września 2016 r. i została przygotowana na potrzeby powstającej Lokalnej Uchwały Krajobrazowej. Zależy nam, aby przyszłe regulacje wprowadzone Lokalną Uchwałą Krajobrazową wpływały na estetykę przestrzeni i jednocześnie odpowiadały oczekiwaniom mieszkańców Gorzowa.
Ankieta była dostępna na stronie internetowej w wersji elektronicznej oraz tradycyjnie w wersji papierowej. W badaniu wzięło udział 841 mieszkańców. Największe zaangażowanie można zauważyć u osób w wieku 30-45 lat.
Okazuje się, że dla 83% mieszkańców, którzy wzięli udział w ankiecie, reklamy są zauważalne. Większa część respondentów (tj. 63%) uważa, że konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania reklam w mieście, w tym również dostrzega ich nadmiar, m.in. w takich miejscach jak okolice ronda Piłsudskiego, Wyszyńskiego i Santockiego, w pobliżu boiska przy Placu Jana Pawła II, w rejonie Katedry, Białego Kościółka, wzdłuż ul. Sikorskiego, ul. Chrobrego, na dawnym kinie Słońce, Arsenale, Nova Park, Park 111, Askanie, ul. Słonecznej, trasach wylotowych w kierunku Szczecina, Gdańska, Chwalęcic, Lubniewic, Zielonej Góry, Poznania, Kostrzyna. Jednocześnie 45% respondentów ocenia negatywnie wpływ reklam na odbiór przestrzeni publicznej; 38% ocenia korzystnie, a 17% uzależnia to od takich czynników jak: estetyka, technika wykonania, wielkość, kolor, jakość, kontekst urbanistyczny, lokalizacja, ilość, kwalifikacje reklamodawców, wzornictwo, treść, czytelność.
Ponadto 50% respondentów sygnalizuje potrzebę uregulowania zasad sytuowania ogrodzeń i obiektów małej architektury w przestrzeni miejskiej w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów, w szczególności wymieniano ławki (36%) i kosze na śmieci (38%). Pośród innych obiektów małej architektury respondenci wskazywali m.in. rzeźby, elementy maskujące duże śmietniki, stojaki rowerowe w kształcie kasety stilon, poidła dla ptaków, zegary, pergole i trejaże, elementy wyposażenia ogródków gastronomicznych i stoisk handlowych. Duża część z zaproponowanych przez respondentów przykładów nie mieści się w definicji prawnej obiektów małej architektury, ale w ogólnie przyjętej definicji mebli miejskich jak np. słupy oświetleniowe, wiaty przystankowe, pomniki. Wymieniono tu również chodniki, kioski, toalety miejskie, ogrodzenia i barierki oraz elementy systemu informacji miejskiej - tablice z mapą miasta, tablice / gabloty informacyjne, słupy ogłoszeniowe, tabliczki z nazwami i numerami ulic.
Podsumowując, wyniki badania wyraźnie wskazują na aktualne postrzeganie wspólnej przestrzeni, a tym samym na konieczność jej uporządkowania.
Pełne wyniki badania ankietowego prezentują się następująco:
I REKLAMY |
|
1. Czy podczas poruszania się po mieście są dla Pana/Pani zauważalne reklamy? |
|
NIE |
17 % |
TAK |
83 % |
2. Czy zauważa Pan/Pani nadmiar reklam na terenie miasta Gorzowa Wlkp.? |
|
NIE |
41 % |
TAK |
59 % |
2a. W których częściach miasta Gorzowa Wlkp. zauważa Pan/Pani nadmiar reklam? (odpowiedź udzieliły osoby, które zaznaczyły pole TAK w pytaniu nr 2) |
|
Centrum miasta |
98 % |
Osiedla mieszkaniowe wielorodzinne |
26 % |
Osiedla mieszkaniowe jednorodzinne |
7 % |
Strefy przemysłowe |
6 % |
Trasy wylotowe |
21 % |
Tereny zielone |
6 % |
3. Jak Pana/Pani zdaniem reklamy wpływają na odbiór przestrzeni publicznej? |
|
Korzystnie |
38 % |
Negatywnie |
45 % |
To zależy od... |
17 % |
4. Czy Pana/Pani zdaniem uchwała powinna wskazywać miejsca wyłączone ze stosowania reklamy wielkoformatowej? |
|
NIE |
38 % |
TAK |
59 % |
NIE WIEM |
3 % |
5. Czy Pana/Pani zdaniem w miejscach o dużych walorach krajobrazowych oraz wartościach historycznych powinno się wprowadzić zakaz lokalizacji reklam? |
|
NIE |
36 % |
TAK |
63 % |
NIE WIEM |
1 % |
6. Czy Pana/Pani zdaniem w centrum powinno się zakazać reklam zasłaniających całe elewacje budynków (siatek)? |
|
NIE |
39 % |
TAK |
58 % |
NIE WIEM |
3 % |
7. Czy Pana/Pani zdaniem powinno się zakazać banerów reklamowych związanych ze sprzedażą lub wynajmem nieruchomości lokalizowanych na elewacjach budynków? |
|
NIE |
56 % |
TAK |
38 % |
NIE WIEM |
6 % |
8. Czy Pana/Pani zdaniem reklamy umieszczane na ogrodzeniach powinny zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego? |
|
NIE |
39 % |
TAK |
57 % |
NIE WIEM |
4 % |
9. Czy zgodziłby się Pan/Pani na umieszczenie reklam na ogrodzeniu placówek oświaty/kultury i innych obiektów użyteczności publicznej? |
|
NIE |
50 % |
TAK |
45 % |
NIE WIEM |
5 % |
10. Czy Pana/Pani zdaniem przepisy powinny regulować sytuowanie reklam na terenach w najbliższym otoczeniu miejsca kultu religijnego oraz na terenach miejsc pamięci i ich otoczeniu? |
|
NIE |
32 % |
TAK |
63 % |
NIE WIEM |
5% |
11. Czy zgodziłby się Pan/Pani na umieszczenie reklam wielkoformatowych na budynku, w którym Pan/Pani mieszka lub w bezpośrednim sąsiedztwie? |
|
NIE |
52 % |
TAK |
44 % |
NIE WIEM |
4 % |
12. Czy zgodziłby się Pan/Pani na umieszczenie reklam świetlnych typu LED na budynku, w którym Pan/Pani mieszka lub w bezpośrednim sąsiedztwie? |
|
NIE |
60 % |
TAK |
38 % |
NIE WIEM |
2 % |
13. Czy uważa Pan/Pani, że reklamy dekoncentrują kierowców? |
|
NIE |
29 % |
TAK |
59 % |
NIE WIEM |
12 % |
14. Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania reklam w przestrzeni miejskiej (w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów)? |
|
NIE |
32 % |
TAK |
63 % |
NIE WIEM |
5 % |
II OBIEKTY MAŁEJ ARCHITEKTURY |
|
15. Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania obiektów małej architektury w przestrzeni miejskiej (w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów)? |
|
NIE |
37 % |
TAK |
50 % |
NIE WIEM |
13 % |
16. Które z wymienionych niżej obiektów małej architektury Pana/Pani zdaniem powinny zostać uregulowane przepisami prawa miejscowego? |
|
Ławki |
36 % |
Kosze na śmieci |
38 % |
Stojaki rowerowe |
30 % |
Kraty ochronne wokół drzew |
26 % |
Donice |
24 % |
Fontanny |
33 % |
Elementy wyposażenia placu zabaw (tj. piaskownice, huśtawki, drabinki) |
33 % |
Żadne |
37 % |
Inne |
8 % |
III OGRODZENIA |
|
17. Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania ogrodzeń w przestrzeni miejskiej (w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów)? |
|
NIE |
39 % |
TAK |
50 % |
NIE WIEM |
11 % |
18. Czy uważa Pan/Pani, że powinna być uregulowana kwestia demontażu zdewastowanych ogrodzeń, które wpływają negatywnie na odbiór przestrzeni publicznej? |
|
NIE |
22 % |
TAK |
66 % |
NIE WIEM |
12 % |
IV METRYCZKA |
|
19. Proszę zaznaczyć obszar miasta, w którym Pan/Pani mieszka: |
|
Śródmieście (Stare Miasto, Nowe Miasto, Górne Miasto) |
23 % |
Górczyn / Chemik / Ustronie / Sady / Zacisze |
23 % |
Janice / Dolinki |
9 % |
Piaski / Chwalęcice |
10 % |
Staszica / Os. Europejskie |
14 % |
Baczyna / Chróścik / Małyszyn |
4 % |
Wieprzyce / Osiedle Słoneczne |
7 % |
Zamoście (Zawarcie) |
6 % |
Zakanale / Karnin / Nowy Dwór / Siedlice / Zieleniec |
4 % |
20a. Wiek ? |
|
poniżej 19 lat |
6 % |
20 – 29 lat |
21 % |
30 – 45 lat |
40 % |
46 – 60 lat |
22 % |
powyżej 61 lat |
11 % |
20b. Płeć ? |
|
kobieta |
55 % |
mężczyzna |
45 % |
20c. Kierowca / pieszy / rowerzysta ? |
|
Kierowca |
69 % |
Pieszy |
68 % |
Rowerzysta |
34 % |
20d. Przedsiębiorca? |
|
NIE |
78 % |
TAK |
22 % |
Marta Danielak
Wydział Urbanistyki i Architektury UM
Ciekawi Cię, jak grać w golfa? A może zaczynasz swoją przygodę i chcesz się podszkolić?