więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Longiny, Toli, Zygmunta , 2 maja 2025

Elektryfikacja albo wykluczenie kolejowe Gorzowa

2017-09-11, Mija dzień

Stanowisko w sprawie elektryfikacji linii kolejowej nr 203 oraz rozwój kształcenia zawodowego w Lubuskiem były głównymi tematami wrześniowego posiedzenia władz Lubuskiego Sejmiku Gospodarczego (LSG), które obradowały w Gorzowie.

Spotkanie to było pierwszym posiedzeniem tego gremium po czerwcowych wyborach, podczas których funkcję Marszałka LSG objął Jerzy Korolewicz. Najważniejszym punktem spotkania było wystosowanie wspólnego stanowiska lubuskich organizacji gospodarczych w sprawie elektryfikacji linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą - Gorzów Wlkp. - Krzyż. Wśród postulatów skierowanych do Premier RP Beaty Szydło, Ministra Rozwoju, Wicepremiera RP Mateusza Morawieckiego oraz Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka i Prezesa Zarządu PKP PLK S. A. Ireneusza Merchela władze Sejmiku wskazują na sprzyjające okoliczności, jakimi jest trwający aktualnie generalny remont estakady kolejowej w Gorzowie. Ponadto zwracają uwagę na fakt, iż nasi sąsiedzi z za Odry cały czas rozważają elektryfikację na odcinku Berlin Lichtenberg - Kustrin Kietz. Jej realizację strona niemiecka w dużym stopniu uzależnia właśnie od elektryfikacji polskiego odcinka: Kostrzyn nad Odrą - Krzyż. Władze sejmiku zwracają również uwagę na fakt, iż Gorzów Wlkp. jest aktualnie jedynym miastem wojewódzkim bez dostępu do zelektryfikowanej linii kolejowej. Obecnie nie ma możliwości dojazdu z Gorzowa do żadnego większego miasta w Polsce bez przełączania wagonów do innego składu z elektrowozem w Krzyżu.

- Elektryfikacja jest niezbędna nie tylko dla zwiększenia przewozów pasażerskich, ale przede wszystkim - co bardzo ważne dla rozwoju gospodarczego - przewozów towarowych. Być może w celu realizacji tej inwestycji warto rozważyć zawiązanie polsko-niemieckiego partnerstwa dla realizacji tego projektu z wykorzystaniem finansowania z funduszy UE przeznaczonych na tworzenie europejskich korytarzy transportowych- mówi Marszałek Lubuskiego Sejmiku Gospodarczego Jerzy Korolewicz.

Drugim ważnym tematem, poruszonym podczas wrześniowych obrad był realizowany w naszym województwie projekt dot. modernizacji kształcenia zawodowego. Lubuski Sejmik Gospodarczy chce się aktywnie włączyć w proces dostosowywania edukacji zawodowej do wymagań pracodawców. Dlatego też 25 października zorganizuje w Gorzowie dużą międzynarodową konferencję na temat modeli kształcenia dualnego. Jej celem będzie m.in. zaprezentowanie dobrych praktyk w zakresie współpracy szkół z przedsiębiorcami oraz debata na temat oczekiwań pracodawców.

Stanowisko Lubuskiego Sejmiku Gospodarczego skierowane do władz RP:

Zwracamy się do Pani Premier RP Beaty Szydło, Ministra Rozwoju, Wicepremiera RP Pana Mateusza Morawieckiego, Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka i Prezesa Zarządu PKP PLK S. A. Pana Ireneusza Merchela o podjęcie decyzji o elektryfikacji linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn n. Odrą - Gorzów Wlkp. - Krzyż.

Z satysfakcją odnotowujemy rozpoczęcie przez PKP PLK S.A. prac przedprojektowych oraz umieszczenie tej inwestycji na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego.

Apelujemy o jak najszybsze umieszczenie jej na liście podstawowej oraz podjęcie ostatecznej decyzji o realizacji.

Uzasadnienie

1. Gorzów Wlkp. jest jedynym miastem wojewódzkim bez dostępu do zelektryfikowanej linii kolejowej.

2. Obecnie nie ma możliwości dojazdu z Gorzowa do żadnego większego miasta w Polsce (w tym oczywiście do Warszawy) bez przełączania wagonów do innego składu z elektrowozem w Krzyżu,

3. Odcinek Krzyż - Piła jest już na liście podstawowej linii przeznaczonych do elektryfikacji.

4. Brak elektryfikacji linii kolejowej sprawia, że zasadne próby organizowania połączeń dalekobieżnych na tej linii kolejowej, po kilku miesiącach ze względów technicznych są zamykane, jak to miało miejsce w przypadku pociągu nocnego EN "St. Moniuszko" z Berlina przez Gorzów do Gdańska i Kaliningradu oraz Warszawy i Krakowa.

5. Po stronie niemieckiej rozważana jest elektryfikacja na odcinku Berlin Lichtenberg - Kustrin Kietz. Jej realizację Niemcy po części uzależniają od elektryfikacji polskiego odcinka: Kostrzyn nad Odrą - Krzyż (dziś z Berlina do Kostrzyna jest kilkanaście połączeń, ale do Gorzowa tylko jedno).

6. Wykonano już modernizację linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą - Gorzów, a niebawem będą prowadzone prace na odcinku Gorzów - Krzyż.

7. Trwa kapitalny remont estakady kolejowej w Gorzowie.

8. Elektryfikacja jest niezbędna nie tylko dla zwiększenia przewozów pasażerskich, ale przede wszystkim - co bardzo ważne dla rozwoju gospodarczego - przewozów towarowych. Wiele firm zlokalizowanych w pobliżu tej linii chętnie będzie korzystać z transportu kolejowego, co potwierdza wstępne rozeznanie wśród firm działających w pobliskich podstrefach Kostrzyńsko- Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i firm członkowskich Zachodniej Izby Przemysłowo - Handlowej oraz Lubuskiej Organizacji Pracodawców.

9. Inwestycję w oczywisty sposób uzasadniają względy ekologiczne.

10.  Wnosimy o rozważenie partnerstwa polsko-niemieckiego dla realizacji projektu elektryfikacji linii kolejowej na odcinku od Piły przez Krzyż- Gorzów Kostrzyn do Berlina z wykorzystaniem finansowania z funduszy UE przeznaczonych na tworzenie europejskich korytarzy transportowych.

 

Jerzy Korolewicz

Marszałek

Lubuskiego Sejmiku Gospodarczego

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x