więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Bogny, Walerii, Witalisa , 28 kwietnia 2025

Sprawdź czy przysługuje Ci wyższe świadczenie

2018-04-09, Mija dzień

Pobierasz emeryturę, rentę albo masz ustalony kapitał początkowy, ale nie masz dokumentów potwierdzających zarobki za część okresów pracy, i dlatego ZUS nie wliczył ich do ustalenia podstawy wymiaru świadczenia? Sprawdź, czy możesz ponownie przeliczyć świadczenie lub kapitał początkowy z uwzględnieniem wynagrodzenia minimalnego.

medium_news_header_21434.png

Do podstawy wymiaru świadczenia, od którego ZUS ustala wysokość emerytury, renty lub kapitału początkowego wliczamy okresy ubezpieczenia potwierdzone dokumentami, które składa się wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia lub obliczenie kapitału początkowego. Jeśli ZUS nie otrzymał dokumentów potwierdzających zarobki to przyjmował za taki okres wynagrodzenie równe zeru.

Jeżeli ktoś przy składaniu wniosku nie mógł udokumentować zarobków ponieważ zakład pracy został zlikwidowany, nie mógł odnaleźć archiwum, które przechowuje dokumentację płacową lub została ona zniszczona, może złożyć wniosek o przeliczenie wysokości świadczenia lub kapitału początkowego. ZUS sprawdzi wtedy, czy może przyjąć minimalne wynagrodzenie za dany okres oraz czy może ponownie ustalić wysokość  świadczenia lub kapitału początkowego.

Minimalne wynagrodzenie za okresy, za które nie ma dokumentów potwierdzających zarobki, ZUS ustali proporcjonalnie do okresu oraz wymiaru pozostawania w stosunku pracy. Przykładowo, jeśli ktoś pracował na pół etatu, wówczas ZUS uwzględni odpowiednio do czasu pracy połowę obowiązującego wówczas minimalnego wynagrodzenia.

Wnioski o ponowne obliczenie świadczenia oraz ustalenie kapitału początkowego można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w każdej placówce ZUS. Można je także przesłać pocztą lub elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych.

Każdy kto ma pytania lub wątpliwości dotyczące świadczenia może odwiedzić placówkę ZUS albo skontaktować się z Centrum Obsługi Telefonicznej. Konsultanci są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00–18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00  lub elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych, e-maila: cot@zus.pl, a także Skype’a: zus_centrum_obslugi_tel.

Agata Muchowska

regionalny rzecznik prasowy ZUS

województwa lubuskiego

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x