2020-01-30, Mija dzień
Stanowisko samorządów północnej części województwa lubuskiego z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030
My, niżej podpisani przedstawiciele samorządów północnej części województwa lubuskiego, mając na względzie wspólne dążenie do zrównoważonego i harmonijnego rozwoju naszych gmin i powiatów, przedstawiamy postulaty dotyczące projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030.
Nasze wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu jednostkami samorządu terytorialnego wskazuje na to, że jedynie aktywny udział samorządów, realny wpływ na to, co jest planowane i realizowane w regionie, daje szanse na właściwe wykorzystanie potencjałów oraz przeciwdziałanie deficytom, w celu równomiernego rozwoju całego województwa. Zapisy Strategii Rozwoju Województwa są podstawą do wydatkowania funduszy europejskich na szczeblu zarówno regionalnym, jak i krajowym.
W związku z powyższym, mając na względzie dobro mieszkańców naszego regionu oraz potrzebę zrównoważonego rozwoju województwa lubuskiego, postulujemy o:
Odpowiednie odzwierciedlenie, wskazanej w Wizji Rozwoju, potrzeby dynamicznego i równomiernego rozwoju województwa, poprzez uwzględnienie lokalizacji strategicznych przedsięwzięć i instytucji w obydwu podregionach: gorzowskim i zielonogórskim.
Uzupełnienie zapisów strategii i programów, do których odwołuje się projekt SRWL 2030, o przedsięwzięcia dotyczące północnej części województwa w zakresie dostępności komunikacyjnej (Załącznik nr 1 do Stanowiska) oraz w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian klimatu (Załącznik nr 2 do Stanowiska).
Uzupełnienie listy przedsięwzięć strategicznych o zapisy dotyczące projektu o charakterze regionalnym – budowa węzła multimodalnego w Gorzowie Wlkp. (centrum logistyczne – port rzeczny na Warcie), integrującego transport drogowy, kolejowy i wodny.
Uzupełnienie projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030 o zapisy dotyczące budowy i modernizacji infrastruktury edukacyjnej, kultury, sportu, opieki zdrowotnej, opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnymi, wykluczonymi społecznie.
Uzupełnienie projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030 o zapisy dotyczące wsparcia obszaru turystyki, w szczególności w zakresie sieci dróg rowerowych w całym województwie, infrastruktury przystani wodnych, infrastruktury turystycznej w lasach, oznakowania szlaków.
Wyrażamy nadzieję, że powyższe uwagi będą stanowić podstawę do dalszego dialogu i ułatwią prowadzenie wspólnej polityki rozwojowej, a także przyczynią się do pogłębienia współpracy na poziomie samorządowym. Jesteśmy przekonani, że tylko razem, wykorzystując swoje doświadczenie i spojrzenie na strategię rozwoju województwa z różnych perspektyw, jesteśmy w stanie wypracować rozwiązania satysfakcjonujące wszystkie strony.
Załącznik nr 1 do Stanowiska samorządów północnej części województwa lubuskiego z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030
Przedsięwzięcia dotyczące północnej części województwa w zakresie dostępności komunikacyjnej (drogowej i kolejowej) oraz inwestycje do „Lubuskiego Planu inwestycji priorytetowych planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich
w latach 2020 – 2027”
Dodanie do listy przedsięwzięć strategicznych, projektów o charakterze regionalnym:
Budowa Północnej Obwodnicy Gorzowa Wlkp.
Budowa mostu zachodniego na Warcie w Gorzowie Wlkp.
Uzupełnienie opisu przedsięwzięcia strategicznego nr 22 „Dokończenie budowy i modernizacji sieci autostrad i dróg ekspresowych na terenie województwa lubuskiego” o zadanie:
Rozbudowa węzła S – 3 Gorzów – Południe.
Uzupełnienie opisu przedsięwzięcia strategicznego nr 23 „Modernizacja dróg krajowych wraz z budową obwodnic i mostów” o następujące inwestycje:
Przebudowa drogi krajowej 22 na odcinku Granica Państwa – Granica Województwa Lubuskiego z uwzględnieniem obwodnic Słońska, Krzeszyc, Gorzowa, Strzelec, Dobiegniewa, a także opracowanie koncepcji i harmonogramu podwyższenia kategorii drogi do drogi ekspresowej S22.
Przebudowa drogi krajowej nr 22 - Różanki, Zdroisko, Wełmin, Przyłęg, Strzelce Krajeńskie, wraz z infrastrukturą transportu niskoemisyjnego.
Modernizacja drogi krajowej nr 22 od północno – wschodniej granicy województwa w gminie Dobiegniew wraz z likwidacją istniejącej w centrum miasta kolizji z linią kolejową nr 351 Poznań – Szczecin.
Rozbudowa drogi krajowej nr 22 od m. Karkoszów do skrzyżowania z drogą krajową nr 24 obejmującą budowę obwodnicy m. Krzeszyce.
Budowa nowej obwodnicy miasta Kostrzyna nad Odrą wraz z budową bezkolizyjnych (dwupoziomowych) skrzyżowań układów komunikacyjnych (wodne, kolejowe, drogowe). Likwidacja istniejących kolizji w ciągu dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 31 z linią kolejową 273 relacji Wrocław – Szczecin, w połączeniu
z projektowanym mostem na rzece Warcie i zjazdem z projektowanej obwodnicy (droga nr 22) na most drogowy na rzece Odrze.
Budowa nowej obwodnicy miasta Słubice wraz z budową bezkolizyjnych (dwupoziomowych) skrzyżowań układów komunikacyjnych.
Budowa węzła komunikacyjnego w ciągu autostrady A-2 na połączeniu z DK 29.
Nowe połączenie drogowe mostem łączącym północną część Słubic i Frankfurt nad Odrą.
Uzupełnienie opisu przedsięwzięcia strategicznego nr 25 „Modernizacja sieci dróg lokalnych wraz z budową obwodnic” o zadanie:
Przebudowa drogi powiatowej 1339F na odcinku od węzła A2 do planowanej obwodnicy i budowa obwodnicy m. Trzciel.
Budowa wschodniej obwodnicy Międzyrzecza wraz z przeprawą mostową przez rz. Obra.
Inwestycje do „Lubuskiego Planu inwestycji priorytetowych planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich w latach 2020 – 2027”, w oparciu o który realizowane będą „Inwestycje priorytetowe na drogach wojewódzkich” (przedsięwzięcie strategiczne nr 24):
Budowa ronda na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 130 z powiatową nr 1410F relacji Lubno – Marwice.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 131 na odcinku Krzeszyce – Nowiny Wielkie.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 132.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 134 na odcinku Ośno Lubuskie do drogi krajowej nr 22.
Połączenie drogi wojewódzkiej nr 134 z autostradą A2 poprzez budowę odcinka obwodnicy Rzepina.
Remont i przebudowa drogi wojewódzkiej nr 136.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 137 na odcinku Ośno Lubuskie – Sulęcin – Międzyrzecz – Trzciel oraz budowa skrzyżowania w m. Kunowice umożliwiającego włączenie ruchu z nowopowstałych osiedli mieszkaniowych w Kunowicach i Słubicach wraz z podniesieniem bezpieczeństwa ruchu na drodze nr 137.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 138 na odcinku Muszkowo – Długoszyn.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 139 (relacji Rzepin – Górzyca).
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 151 - w kierunku Gorzów Wlkp. – Barlinek.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 154 na odcinku Nowe Kurowo – Trzebicz.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 155 na odcinku Stare Kurowo – Pławin.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 156 na trasie Stare Kurowo - Zwierzyn – Strzelce Krajeńskie – Granica Województwa wraz z infrastrukturą transportu niskoemisyjnego.
Kompleksowa modernizacja drogi wojewódzkiej nr 158 Gorzów Wlkp. – Santok – Drezdenko, jako drogi prowadzącej do węzła na sieci TEN-T, wraz z budową wzdłuż ww. drogi ścieżki rowerowej .
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 160 (przez gminy Drezdenko i Dobiegniew w kierunku Szczecina).
Obwodnica Drezdenka (I etap – od istniejącej obwodnicy będącej częścią DW 181 do DW 174, IV etap - na odcinku od skrzyżowania drogi DW 160 z DW 156 do już istniejącej obwodnicy będącej częścią drogi wojewódzkiej 158) wraz
z budową mostu na Noteci.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 161 oraz 164 (w granicach gminy Dobiegniew)
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 174 od miejscowości Drezdenko do granicy z województwem wielkopolskim (miejscowość Krzyż).
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 181 od miejscowości Drezdenko w stronę Trzcianki w województwie wielkopolskim.
Uzupełnienie opisu przedsięwzięcia strategicznego nr 26 „Modernizacja linii kolejowych” o następujące inwestycje:
Modernizacji linii kolejowej nr 203.
Bezpośrednie połączenie kolejowe Gorzów – Szczecin.
Modernizacja linii kolejowej 364 Międzyrzecz – Międzychód oraz Międzyrzecz – Rzepin.
Modernizacja linii kolejowej 363 Skwierzyna – Międzychód.
Modernizacja linii kolejowej 367 Gorzów – Zbąszynek.
Modernizacja linii kolejowej 375 Międzyrzecz – Toporów.
Załącznik nr 2 do Stanowiska samorządów północnej części województwa lubuskiego z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030
Przedsięwzięcia dotyczące północnej części województwa w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian klimatu oraz inwestycje do Programu „Mała retencja Wodna w Województwie Lubuskim”
Dodanie do listy przedsięwzięć strategicznych zadania o charakterze regionalnym:
Lubuski program walki z suszą, w tym przeciwdziałanie powstawaniu miejskich wysp ciepła.
Inwestycje do Programu „Mała retencja Wodna w Województwie Lubuskim”, w oparciu o który realizowane będą zadania dotyczące „Poprawy ochrony przeciwpowodziowej w województwie lubuskim” (przedsięwzięcie strategiczne nr 34):
Kompleksowa ochrona przeciwpowodziowa w dorzeczu Warty i Noteci, w tym:
Budowa przepompowni oraz systemu melioracyjnego na terenie Gorzowa
Przebudowa wału przeciwpowodziowego rzeki Warty i Noteci na odcinku Jasiniec – Podjenin oraz na odcinku od Borka do Gorzowa Wlkp.
Budowa i modernizacja wałów przeciwpowodziowych w mieście Drezdenko – wykonanie brakujących odcinków wałów przeciwpowodziowych i modernizacja istniejących.
Zagospodarowanie wód opadowych wraz z budową zbiorników retencyjnych w tym budowa błękitno – zielonej infrastruktury w zakresie zrównoważonego rozwoju terenów zurbanizowanych z uwzględnieniem racjonalnej gospodarki wodami opadowymi.
Od redakcji: Stanowisko podpisali prezydent Gorzowa oraz samorządowcy z północnej części województwa
Architekt Gorzowa Marta Bejnar-Bejnarowicz zaprasza do udziału w ostwartym spotkaniu na temat przebudowy Bulwaru Wschodniego.