więcej

więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Adeliny, Erazma, Sobiesława , 28 sierpnia 2025

CPR rejestruje średnio 1700 połączeń na dobę

2021-09-07, Mija dzień

8 września br. o godz. 9.15 w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 64 rozpocznie się jedno z dwóch szkoleń dla Operatorów Numerów Alarmowych.

medium_news_header_31371.jpg
Fot. pixabay.com

Podczas szkoleń omówione zostaną zgłoszenia, dla których PSP jest służbą wiodącą i podejmującą działania ratownicze, na co należy zwrócić uwagę, jakie dodatkowe pytania zadać zgłaszającemu, aby dyżurny PSP mógł właściwie ocenić zdarzenia i zadysponować niezbędne jednostki. Warto podkreślić, że dyżurny PSP będzie miał dostęp do wszystkich danych, łącznie z nagraniem rozmowy zgłaszającemu z Operatorem CPR.

W październiku 2021 roku w województwie lubuskim zrealizowany będzie kolejny etap integracji systemu powiadamiania ratunkowego. Warto podkreślić, że tworząc system założono stopniowe zastępowanie tradycyjnych numerów alarmowych do służb ratowniczych jednolitym numerem 112. Niemniej zakorzenione w świadomości społecznej tradycyjne numery, tzw. dziewiątki, nie mogą zniknąć z dnia na dzień. Stąd podjęto decyzję, że połączenie wykonane przez obywatela na numer 99X będzie przekierowane do Centrów Powiadamiania Ratunkowego gdzie z założenia obsługuje się 112. Działanie do jest koordynowane w całym kraju przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie.

Na terenie województwa lubuskiego w okresie 7-12 października 2021 r. będą realizowane prace związane z przełączeniem ruchu alarmowego z numeru 998 obsługiwanego przez Państwową Straż Pożarną do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. Prace odbywają się sukcesywnie w poszczególnych województwach, zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Różnica będzie polegała na tym, że po wybraniu numeru 998 telefon odbierze Operator Numeru Alarmowego w CPR, a nie dyżurny Państwowej Straży Pożarnej we właściwej miejscowo komendzie powiatowej. Osoba zgłaszająca usłyszy zapowiedz głosową, że będzie łączony właśnie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. To bardzo ważne, aby mieszkańcy nie rozłączali rozmowy myśląc, że nastąpił jakiś błąd. Po prostu niezależnie od tego czy zgłaszający będzie wzywał pomocy do zdarzenia przypisanego Państwowej Straży Pożarnej, korzystając z numeru 112 czy 998 to system teleinformatyczny i tak połączy go do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Po zadaniu pytań Operator przekaże drogą teleinformatyczną szczegóły zgłoszenia do właściwego dyżurnego PSP, który skieruje na miejsce zdarzenia właściwe jednostki.

Należy zaznaczyć, że obsługa przez Operatorów Numerów Alarmowych w CPR zgłoszeń dotyczących pożarów, wypadków, czy innych zdarzeń kierowanych do PSP nie jest niczym nowym. Operatorzy na co dzień przyjmują tego rodzaju zgłoszenia, jednakże przełączenie numeru 998 do CPR z pewnością będzie wiązało się ze zwiększeniem liczby zgłoszeń o tym charakterze.

CPR ma już doświadczenie w konsolidacji, po przełączeniu w maju 2018 r. ruchu alarmowego z numeru 997, który wcześniej obsługiwała Policja. Zalety wynikające z przełączenia numeru 998 do CPR to przede wszystkim

- eliminowanie zgłoszeń fałszywych i niezasadnych,

- eliminowanie zgłoszeń wielokrotnych tego samego zdarzenia,

- filtrowanie zgłoszeń w zależności od rodzaju zdarzenia,

- szybsze powiadamianie służb ratowniczych np. kilku jednocześnie,

- zastępowalność na wypadek awarii systemu lub przeciążenia,

- obsługa zgłoszeń alarmowych w językach obcych,

- możliwość ciągłego podtrzymywania rozmowy ze zgłaszającym z jednoczesnym aktualizowaniem informacji,

- odciążenie dyżurnego PSP z konieczności obsługi telefonu alarmowego, który będzie mógł skupić się na koordynowaniu działań ratowniczych.

Aktualnie Centrum Powiadamiania Ratunkowego rejestruje średnio 1700 połączeń na dobę. Z tej liczby około 60 % uznaje się za zasadne, a więc takie które dotyczą trzech współpracujących służb (Policji, PSP, Państwowego Ratownictwa Medycznego). Nie wszystkie mają charakter alarmowy i te kończą się pouczeniem. Natomiast z tych alarmowych Operatorzy tworzą w systemie informatycznym tzw. zdarzenie, które jest przekazywanego do jednej z ww. służb. W 2020 roku średnio na dobę Operatorzy tworzyli 662 zdarzenia, z czego 332 przekazali do Policji, 226 do Ratownictwa Medycznego, 21 do Państwowej Straży Pożarnej, 43 to zdarzenia inne. W paźdzerniku ilość zdarzeń przekazywanych do PSP z pewnością wzrośnie. 

(luw)

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x