2012-06-14, Moto
Czwartkowe Fan City Tour przyciągnęło wielu gorzowian. Rzadko zdarza się okazja kibicowania mistrzowskim meczom z katedrą w tle. Obok ogromnego ekranu, gier, konkursów i innych atrakcji można było kontemplować najnowszą KIA Optimę w wersji hybrydowej.
W ostatnich miesiącach szczególnie odczuwa się brak tej marki w Gorzowie. Salon przy ul. Koniawskiej nie istnieje, a o nowym jeszcze nic oficjalnie nie słychać. Tymczasem koreańska firma zadziwia cały samochodowy świat. Dzięki nowemu składowi biura projektowego, dowodzonego przez dawnego stylistę VW, twórcę m.in. Audi TT Petera Schreyera sypią się nagrody za nadwozia.
Ostatnio stała się rzecz zupełnie bez precedensu, bo aż dwa auta KIA otrzymały prestiżową nagrodę Red Dot. Warto przypomnieć, że jednym z jurorów był znany m. in. z Pininfariny i Porsche mistrz nadwozi Ken Okuyama. Doskonałe bryły łączą się z bardzo dobrą mechaniką. Kto ma wątpliwości, to może przejechać się na Tor Poznań i porozmawiać z zawodnikami. Weterani wyścigów Picanto i Ceed potrafią jak nikt inny porównać osiągi i trwałość tych aut z innymi markami. Nic dziwnego, że niedawno świętowano sprzedaż 4 milionowego samochodu na rynku amerykańskim.
Ostatnim przebojem marki obok nowego Ceed’a jest luksusowa Optima. Samochód zadziwił linią. Nie ma ona nic z topornej nieco, niemieckiej estetyki. Nadwozie przypomina brytyjski styl z najlepszych lat. Agresywne i stonowane linie, ozdobne wloty powietrza na przednich błotnikach to klimaty znane bardziej z Jaguarów niż konstrukcji dalekowschodnich. Optima złamała również japoński monopol na napędy hybrydowe. Model prezentowany obok gorzowskiej katedry napędzał silnik benzynowy o poj. skok. 2359 ccm, mocy 168 KM, lub jak kto woli 124 kW i momencie obrotowym 209 Nm przy 4250 obr. Silnik ten wspomaga jednostka elektryczna o mocy 30 kW w zakresie od 1400 do 6000 obr/min i momencie wynoszącym 205 Nm! Łączna moc wynosi 209 KM. Prąd gromadzony jest w akumulatorach litowo-polimerowych, nie spotykanych w samochodach seryjnych. Co ciekawe auto jest zaledwie o 100 kg cięższe od modelu podstawowego, a o 50 kg od najmocniejszej wersji benzynowej. Dysponuje mniejszym bagażnikiem, ale za to zadowala się zużyciem paliwa w mieście na poziomie 6,7 l/100 km. Optima Hybrid rozpędza się od 0 do 100km/h w ciągu 9 sek i osiąga około 200 km/h.
Kalkulacja cen samochodów KIA w stosunku do konkurentów pozwala przypuszczać, że również ten model odniesie znaczące sukcesy na polskim rynku.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.