2012-10-03, Moto
W Polsce obserwuje się duże zaniedbania w gospodarce drzewostanem, drzew rosnących w pasie drogowym przy drogach. Masowe ubytki spowodowane są różnymi przyczynami, głównie zamieraniem drzew na skutek starości i używania soli do odśnieżania ulic. Przez zaniedbania w Polsce dojdzie do masowych egzekucji wycinania drzew w pasie drogowym przy drogach.
Kraj nasz w dużym stopniu będzie tracił przyrodniczą atrakcyjność. Szanuję przyrodę, ale nie może przyroda być zagrożeniem dla człowieka. Jesienią na jezdni leżą liście co sprawia, że nawierzchnia jest śliska, jest to realne zagrożenie dla użytkownika dróg człowieka! Pozostawienie starych drzew tuż przy drodze z uschniętymi konarami, zwisającymi nad drogą w czasie wichury, to realne zagrożenie dla kierowcy w trakcie jazdy. Stłuczone szyby, wgięte dachy od spadających gałęzi, to wielki stres dla kierowcy. Nasz region słynie z pięknych dróg obsadzonych drzewami np. ul. Fr. Walczaka i droga nr 22 w kieunku na Gdańsk. Aleja starych drzew tworzy piękny zielony tunel. Choćby nie wiem jak, byłaby piękna ta aleja drzew w pasie drogowym, jest śmiertelnym zagrożeniem dla kierowców. Stare usychające drzewa tuż przy drogach należy wyciąć. Ich system korzenny niszczy nawierzchnię, a wysokie auta zaczepiają o konary drzew łamiąc gałęzie.
U nas drzewa rosną przy drodze, i przynoszą śmiertelne zagrożenie i ofiary. Wystarczy popatrzeć na krzyże postawione nie legalnie w pasie drogowym. Nawet posadzone drzewa o dwa-trzy metry od pasa ruchu jest odleglością zbyt małą, bo nie daje ona manewru do ucieczki i ratunku w czasie zagrożenia.
Ja przede wszystkim chcę chronić człowieka jadącego pojazdem mechanicznym. On ma szczęśliwie dojechać do pracy, do domu, do dzieci, na urlop. To najważniejsze. Bo życie ludzkie nie ma ceny. Dla tego wnioskuję uschnięte gałęzie, długie konary drzew przytnijmy, a stare z chorowane usychające drzewa wytnijmy. Poprawi to konfort jazdy, stworzy lepszą widoczność, a przycięte konary nie będą tak szybko usychać. Za cenę wyciętego drzewa nie jedna firma podejmnie się tego zabiegu.
W Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wytyczne działania dążą do zmniejszenia liczby wypadków i ofiar związanych z najechaniem na drzewo czy słup. W związku z tym został przyjęty przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego kompromis pomiędzy oczekiwaniami społeczeństwa w zakresie ochrony zdrowia i życia w ruchu drogowym, a możliwościami realizacji tych oczekiwań. Jednym z najważniejszych celów jest kształtowanie dróg i otoczenia zmniejszającego ciężkości i konsekwencji wypadków drogowych.
W naszym mieście i powiecie ten program KRBRD powinien być priorytetem dla naszych władz. Nadchodząca jesień powinna wyczulić kierowców, że na jezdni leżą już wilgotne i śliskie liście. Zwrócić uwagę, że podczas silnych podmuchów wiatru może spaść na jadący pojazd uschnięta gałąź.
Życzę bezpiecznej i ostrożnej jazdy.
Józef Dudziak
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.