więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Moto »
Hugona, Piotra, Roberty , 29 kwietnia 2025

Gwiazdy salonu paryskiego 2012

2012-10-08, Moto

Paryski salon samochodowy rozpoczął się dla dziennikarzy 27 września. Podwoje dla szerokiej publiczności otwarto 29 a impreza potrwa do 14 października. Tegoroczny Mondial Automobile to pokaz kondycji światowego przemysłu samochodowego w szczególnie trudnych dla niego czasach.

medium_news_header_1674.jpg

Dramatyczne spadki sprzedaży samochodów notuje się we wszystkich krajach Europy. Szczególnie tragicznie w notowaniach wygląda Polska. Jesteśmy chyba jedynym krajem Unii, którego rząd nie wprowadził najmniejszych nawet preferencji dla kupujących nowe samochody. Według ostatnich raportów pracę w polskich salonach samochodowych straciło niemal 2500 osób. Ponadto żaden z badanych salonów nie zakłada w najbliższym roku jakiegokolwiek zatrudnienia. Ogromna grupa doskonale wykształconych przez macierzyste centrale fachowców znalazła się na bruku bez szans na zatrudnienie w branży motoryzacyjnej.
Stara Unia trzyma się lepiej i w paryskich halach demonstruje coraz lepiej wyposażone i coraz tańsze samochody. Opel Adam i Skoda Rapid gościły już na naszych łamach. Niedawno do gorzowskiego salonu trafiła Dacia Lodgy i niebawem zobaczymy Dokera. Tymczasem w Paryżuu odsłonięto nowe wcielenie modelu Sandero. Jak niegdyś powiedział, któryś z brytyjskich naukowców, Renault dysponuje tak doskonałym zapleczem, że nie może zbudować złego samochodu. Nowe Sandero zbudowano według sprawdzonej recepty. Tym razem zaprojektowano jednak znacznie bardziej efektowne nadwozie. Wśród niespodzianek Fiata najciekawsza wydaje się Panda 4 x 4 z zupełnie nowym układem napędowym oraz wersja rekreacyjna z napędem na przednie koła wspomaganym układem elektronicznym gwarantującym skuteczne pokonywanie bezdroży. Podobny układ stosowany jest w Jeepie. Generalnie do coraz tańszych samochodów trafiają układy dostępne dotąd w autach z najwyższej półki cenowej. Elektroniczny Radar Skanujący ESR koncernu Delphi trafił nie tylko do Range Rovera i Land Rowera ale również do Forda Mondeo. To niezwykle precyzyjnie działające urządzenie widzi również to co zasłonięte jest przed oczami kierowcy np. za zakrętem. ESR doskonale współpracuje z tzw. inteligentnym tempomatem. Panele łączności, inteligentne systemy ochrony przed kradzieżą , systemy USB  koncernu Delphi będącego liderem w produkcji podobnych urządzeń trafiły do ogólnie dostępnych, względnie tanich samochodów różnych marek. W efekcie niedługo samochód stanie się skomplikowanym urządzeniem elektronicznym.
Prawdziwe gwiazdy salonu przybyły z Wielkiej Brytanii.  Od dawna oczekiwano następcy kultowego Jaguara E type. Każdy z konceptów brytyjskiej marki był podejrzewany o to, że niebawem zajmie zaszczytne miejsce dawnego E type. Każdemu jednak coś brakowało. Nikt bowiem nie zna recepty na budowę kultowego samochodu. W Paryżu pojawił się F type. Sylwetką i osiągami zasługujący na pierwszeństwo w gamie produktów Jaguara. Prezentacja odbyła się w paryskim Musee Rodin. Linia auta ma coś z dawnej legendy. Pod maską może kryć się silnik V 8  o pojemności 5 l i mocy 495 KM lub mniejszy V 6 o poj. 3l i mocy 380 KM. Elastyczność i ekologię gwarantuje tzw. aktywny układ wydechowy. Napęd przenoszony jest przez 8 przełożeniową skrzynię sterowaną łopatkami za kierownicą. W zależności od potrzeb można sterować nią ręcznie lub w trybie automatycznym. Szef projektu Ian Callum nie krył zadowolenia z pozytywnych opinii o aucie, tym bardziej że premiera zbiegła się z 75 rocznicą produkcji samochodów sportowych przez brytyjską markę. Z perspektywy ostatnich lat wyraźnie można zauważyć, ze po związkach z Fordem firma ,,złapała wiatr w żagle’’ po wejściu do indyjskiego koncernu Tata.  Jaguar F-type trafi na rynek już w przyszłym roku.
Drugą mega gwiazdą był Mc Laren P1. Marka niezwykle rzadko spotykana na drogach, budująca samochody w technologiach F-1. Najnowszy model już w pierwszych testach udowodnił swoją wyższość nad większością sportowych aut klasy GT 3. Tradycyjnie dla marki demonstruje mistrzostwo w użyciu kompozytów karbonowych. Lekki, sztywny, doskonale wpisujący się w zakręty. Już poprzedni model, którego premierę miałem okazję oglądać podczas Mille Miglia 2011 nie miał wielu równych konkurentów, szczególnie gdy za kierownicą zasiadał dobry fachowiec. P 1 na razie określany jest przez kierowców sportowych jako najszybsze auto GT 3  na świecie.
Wśród wielu ciekawych aut warto jeszcze wymienić najnowszą KIA Pro Ceed, elektrycznego Nissana Terra, Chevroleta Trax, Toyotę Auris Touring Sport, Lexusa LF – CC itd.
Ukłonem dla tradycji i miłośników klasyki jest wystawa poświęcona 100 rocznicy rynku samochodowego, na której można zobaczyć auta które zarówno kiedyś, jak i dzisiaj są obiektami pożądania nie tylko bogatych kolekcjonerów.
rar

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x