więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Moto »
Hugona, Piotra, Roberty , 29 kwietnia 2025

KIA ma europejskiego szefa

2013-01-04, Moto

Dalekowschodnie koncerny niechętnie dotąd godziły się na to, aby rządzili nimi Europejczycy lub Amerykanie. Owszem, ceniono zagranicznych fachowców i korzystano z ich rozwiązań, jednak firmami rządzili ,,ojcowie założyciele’’.

medium_news_header_2509.jpg

Genialny amerykańsko - niemiecki stylista hrabia von Goerz, twórca m.in. Toyoty 2000 i Nissana Fairlady stworzył auta, które do dzisiaj przez te firmy są powielane. W każdym razie od czasu do czasu. Jednak jego nazwisko rzadko występuje w materiałach producentów. Przecież Toyota GT 86, to nie następczyni jakiejś tam Corolli ale właśnie dzieła von Goertza-modelu 2000.

Volkswagen nie miał takich legend. Nie wspominając oczywiście o autach takich jak  ,,garbus’’ lub Golf autorstwa Giorgietta Giugiaro.  Niemiecki gigant lubował się w nudnych i aż nadto tradycyjnych liniach. Obserwowane w ostatnich latach zmiany stylistyczne również nie są wstanie zachwycić koneserów samochodowego piękna i elegancji. Nawet ludzie blisko  związani z firmą potrafią nazwać najnowsze sportowe Scirocco rozdeptaną multiplą.  W VW stylistów trzyma się w ryzach.

Świat motoryzacji mocno zdziwił się zeszłoroczną wypowiedzą  szefa koncernu – Ferdynanda Piecha.  Stwierdził on w jednej z rozmów, że największym błędem VW było pozbycie się stylisty Petera Schreyera. Zamiast zwalniać trzeba było pozwolić mu na większą samodzielność. Płacz nad rozlanym mlekiem.

Schrayer w 2006 roku przeszedł do koreańskiej KIA, gdzie w pełni mu zaufano i pozwolono na realizacje niekonwencjonalnych koncepcji. Nowy szef stylistów zmienił oblicze firmy. Posypały się piękne konstrukcje wyróżniające się na tle konkurencji zarówno nadwoziami jak i mechaniką. Samochody z charakterystycznym ,,tiger nose’’, czyli grillem lub poprawniej atrapą zaprojektowaną przez Bawarczyka, tłumnie wyjechały na europejskie drogi i tory wyścigowe. Posypały się najbardziej prestiżowe nagrody takie jak Red Dot oraz  iF product design award.  Sam Schreyer został doktorem honoris causa i kilkakrotnie otrzymał  nagrodę German National Design Award. 

Droga do sukcesu niemieckiego stylisty była dosyć typowa. Po ukończeniu studiów w ojczyźnie kontynuował naukę w słynnym brytyjskim Royal College of Art. Po latach pracy dla VW wykorzystał szansę.
Odnosząca ogromne sukcesy KIA przełamała dalekowschodnią tradycję. Z początkiem bieżącego roku Peter Schreyer został mianowany prezesem KIA Motors Corporation.

Można się spodziewać, że do obecnej gamy modeli dołączą nowe ekscytujące konstrukcje , a piękny koncept GT zostanie wprowadzony do produkcji  i zacznie tworzyć nową legendę, dostępnego samochodu sportowego o pięknym nadwoziu i doskonałych osiągach.
Tymczasem przed nami nowy sezon wyścigowy i kolejna odsłona serialu ,,KIA Lotos Picanto Cup”.

Ryszard Romanowski

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x