2014-02-05, Moto
Jak co roku z końcem stycznia zaczynają napływać statystyki polskiego rynku samochodowego.
Pozornie są powody do zadowolenia, bo sprzedaż nowych aut wzrosła o ponad 6 proc. Europa jakoś obiła się po chudych miesiącach i też notuje niewielki wzrost.
Według raportu Instytutu Samar w minionym roku w Polsce sprzedano prawie 290 tys. nowych samochodów. Z tej liczby niemal 60 proc. zarejestrowano na firmy, resztę na osoby prywatne. Wśród marek niezmiennie prowadzi Skoda przed VW i Toyotą. Najchętniej kupowano Octavię i Fabię. Miejsce trzecie zajął Ford Focus. W przypadku Forda sytuacja na polskim rynku jest niezmiernie ciekawa. Według statystyk zaledwie 7 proc wszystkich sprzedanych samochodów tej marki kupiły osoby prywatne. Pozostałe eksploatowane są przez firmy. W statystyce rejestracji aut na osoby prywatne zdecydowanie prowadzi Chevrolet. Marka ta notuje również ogromny wzrost sprzedaży i aż szkoda, że jest to ostatni rok na europejskim rynku. Już od przyszłego roku autami tej odchodzącej z Europy marki cieszyć się będą Australijczycy i Amerykanie.
W ubiegłym roku większość, bo aż ponad 65 proc. klientów wybrało auta z silnikami benzynowymi. Tak w wielkim skrócie wyglądał polski rynek nowych samochodów roku 2013. Nas jednak najbardziej interesuje Gorzów i Lubuskie. Okazuje się, że u nas jest nieco inaczej. Lubuski rynek również zanotował wzrost lecz znacznie mniejszy niż cała Polska, gdyż wynosi zaledwie 1,6 proc. O potencjale ekonomicznym świadczy fakt, że rejestracji na firmy było znacznie mniej niż średnio w Polsce bo poniżej 50 proc. Ogółem w województwie sprzedano 4368 nowych samochodów.
Lubuszanie pokochali Dacię, bo zdecydowanym liderem rynku jest model Duster. Z salonów wyjechały aż 232 suva grupy Renault. Na drugim miejscu jest Dacia Sandero sprzedana w ilości 199 egzemplarzy. Pierwszą trójkę zamyka Toyota Yaris, która wyprzedza Hyundaya i 35. Następne dwa miejsca należą znowu do Dacii tym razem Lodgy wyprzedza Dokkera. Miejsce siódme zajmuje Toyota Auris, kolejne KIA Sportage przed VW Gofem i Skodą Fabią.
Preferencje lubuskie wyraźnie różnią się od reszty kraju, a nawet od ościennych województw. Mieszkańcy Zachodniopomorskiego wybierali głównie Skodę Octavie i Toyotę Auris, a praktyczni Wielkopolanie preferowali Skodę Fabię, która w sprzedaży nieco wyprzedziła większą Octavię. Ilości sprzedanych samochodów u naszych sąsiadów nie będę podawał, aby czytelnikom nie psuć humoru.
Mijający rok był ponownie dobry dla samochodów klas Premium i wyższych. O zamożności pewnej grupy Polaków świadczy fakt, że kolejna firma produkująca ekskluzywne auta wchodzi oficjalnie na nasz rynek. Wiosną swój salon otworzy Lamborghini. Samochody z szarżującym bykiem na masce będzie można kupić nieopodal salonu Bentleya na warszawskim Powiślu.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.