więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Moto »
Bogny, Walerii, Witalisa , 28 kwietnia 2025

Genewski salon zaprasza już po raz 85.

2015-03-02, Moto

Nowy rok w motoryzacji zaczyna się nieco inaczej niż rok kalendarzowy. O planach przemysłu samochodowego, projektach inżynierów i stylistów dowiadujemy się w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.

medium_news_header_10489.jpg

Ekspozycja w halach genewskiego Palexpo  także znacznie różni się od innych  wystaw samochodowych.  Nie jest to wyłącznie przedstawianie najnowszych produktów.  Genewa jest miejscem spotkań inżynierów i stylistów również tych niezależnych od wielkiego przemysłu. Obok samochodowego targowiska próżności  w jednej z małych hal salonu można zobaczyć niekonwencjonalne rozwiązania techniczne i przewidzieć to co zobaczymy na drogach w najbliższych dziesięcioleciach.  Każdy kto chociaż trochę zna fizykę zdaje sobie sprawę, że motoryzacja mocno tkwi w latach trzydziestych. Tradycyjny silnik spalinowy jest urządzeniem skandalicznie zacofanym jak na  XXI wiek. Oprócz niego nie istnieje masowo używana maszyna, której sprawność z trudem osiąga 30 proc. Można się tylko dziwić, że coś o tak tragicznych parametrach dostarcza satysfakcji producentom i klientom.  Technologia budowy nadwozi  tkwi równie głęboko w przeszłości i aż wstyd, że w czasach gwałtownego rozwoju inżynierii materiałowej w epoce kompozytów i tworzyw sztucznych konstrukcja popularnego samochodu stoi w miejscu. Działy marketingu wielkich koncernów potrafią klientom wmówić wszystko.

Wielkie samochodowe indywidualności jak np. Ettore Bugatti, Henry Ford, czy Ferdynand Porsche przeszły do historii. Obecnie żaden z wielkich koncernów nie odważy się realizować wizji podobnych ludzi.  Tę niby kontrowersyjną opinię potwierdza fakt, że prawie wszystkie innowacyjne pojazdy ostatniej dekady powstały w firmach nie związanych z branżą motoryzacyjną.   Co roku podczas marcowego salonu samochodowego oczekujemy przełomu. Może za sprawą Quanda zbudowanego przez firmę nanoFlowcell rozpocznie się on w tym roku.

Salon genewski rozpoczyna się 5 marca. Od trzeciego ekspozycja jest udostępniona przedstawicielom mediów. Wśród  niekonwencjonalnych nowości obok zasilanego akumulatorami przepływowymi Quanta i jego mniejszej, popularnej wersji nazwanej Quantino będzie można zobaczyć nowe, elektryczne auto General Motors czyli mniejszą wersję Chevroleta Volt.  Będą koncepty Franka Sbarro  w tym sportowa Aria, Rinspeed zaprezentuje  model Budi a Magna Steyer kolejną wizję z serii Mila. Budująca od kilku lat efektowne supersamochody marka Spano zaprezentuje bardzo efektowny model Spania GTA. Wśród ponad setki premier światowych i europejskich nie zabraknie samochodów , które nie długo trafią również do gorzowskich dealerów.  Na stoisku Skody będzie można pooglądać najnowszego Superba oraz usportowioną Fabię w wersji Monte Carlo. 

Opel  po cieszącym się coraz większym powodzeniem na rynkach zachodnich modelu Adam zaprezentuje kolejny o tradycyjnej nazwie Karl. Gwiazdą Toyoty będzie najnowszy Avensis a Lexus przedstawi koncepcyjny samochód miejski.

Jak zwykle w Genewie przygotowano coś extra. Eksperci od pomiarów czasu  z firmy TAG Heuer przygotowali wystawę aut wyścigowych z minionego stulecia. Będzie również specjalna ekspozycja tzw. pojazdów ekologicznych.

Genewskie Motor Show rozpocznie się finałem wyborów samochodu roku w konkursie Car of the Year.

Ryszard Romanowski

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x