2016-04-05, Moto
Poznańskie Motor Show przyciągnęło ponad niemal 140 tys. zwiedzających.
W dziesięciu pawilonach i na otaczającej je powierzchni prezentowało się ponad 140 wystawców. Można było zapoznać się z krajowym rynkiem samochodów, motocykli oraz części, narzędzi i sprzętu diagnostycznego.
Przedstawiono kilkadziesiąt polskich premier, a wśród samochodów odbyła się nawet europejska premiera najnowszego Hyundaia. Dzień prasowy rozpoczął się od odsłon i konferencji marek należących do grupy Volkswagena. VW czuje się w Poznaniu gospodarzem ponieważ w stolicy Wielkopolski mieści się polska centrala koncernu, a niedaleko rośnie kolejna fabryka.
Już przy wejściu zwiedzających witał kultowy ,,Buli’’ w Polsce zwany pieszczotliwie ogórkiem. Towarzyszył on swojemu najnowszemu następcy.
Skoda zaprezentowała 17 samochodów. Obok Fabii, Rapida, Superba i Octavii przedstawiono wersje z napędem na wszystkie koła tych ostatnich modeli. Warto dodać, że w czasie trwania poznańskiej imprezy zjechał z linii milionowy egzemplarz najnowszej generacji Octavii. Model ten okazał się najchętniej kupowanym autem w swojej klasie na wielu rynkach świata, w tym na najbardziej lukratywnym i wymagającym rynku chińskim. Napęd 4 x 4 można było nie tylko oglądać w akcji lecz nawet odbyć jazdę próbną na specjalnym torze przed pawilonem. Do dyspozycji były również celebrujące rocznice Audi Quattro. Znacznie tańsze czteronapędowe Skody zdobyły już uznanie klientów w wielu krajach. Szczególnie tam, gdzie są góry i długie zimy. W Polsce jednak nadal samochody te są rzadkością na drogach. Czeska firma zaprezentowała również wersję Scout swoich modeli. Są to samochody kombi z bogatym wyposażeniem oraz zawieszeniem i osłonami właściwymi dla aut uterenowionych. Pojazdy te są wymarzoną opcją dla osób uprawiających turystykę i nie preferujących wyłącznie autostrad.
Już niemal tradycyjnie w Poznaniu można oglądać, któreś z aut nagradzanych na słynnym zlocie tuningowym GTI Trefen organizowanym co roku nad austriackim jeziorem Woerthersee. Skoda co roku przygotowuje na tę imprezę po kilka samochodów i co roku wracają one z nagrodami. Na Motor Show zaprezentowano niezwykle efektownego Rapida pomalowanego w kolory Corrida Red i Steel Grey. Samochód o poszerzonych błotnikach ustawiono na 19 calowych felgach, które lśniły polerowanym aluminium. Wycięcia w masce świadczyły o dużym zapotrzebowaniu potężnego silnika na powietrze. Tymczasem zgodnie z obowiązującymi zasadami downsizingu pod maską drzemał znany silnik 1,4 l. Wrażenie robiło również wnętrze samochodu z kubełkowymi siedzeniami Recaro o efektownych przeżyciach i dopasowane kolorystyką do nadwozia wykończenia deski rozdzielczej. Coroczne prezentacje samochodów tuningowanych świadczą o tym jak wszystkie modele czeskiej firmy podatne są na przeróbki zarówno wnętrza i nadwozia jak i podnoszenie osiągów silnika.
Na targach nie było prezentowanego w Genewie koncepcyjnego SUVa Vision S. Można było za to się dowiedzieć, że jego produkcyjna wersja zaprezentowana zostanie na wrześniowym Mondiale d’ Automobile w Paryżu i krótko potem pojawi się w salonach. Jesienią również ujrzy światło dzienne następca modelu Roomster.
Na pobliskim stoisku Seata prezentowano pierwszego SUVa tej marki, model Ateca w towarzystwie wyścigowego Leona. Audi przyciągało najnowszą wersją modelu R 8 i koncepcyjnym Etronem. Ten ostatni niebawem trafi do produkcji.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.