Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Kultura »
Aureli, Malwiny, Zygfryda , 4 lipca 2025

Negatywna ocena strategii rozwoju kultury

2012-11-09, Kultura

Stowarzyszenie „Jazz Celebrations” negatywnie ocenia projekt „Strategii rozwoju kultury w Gorzowie Wielkopolskim do roku 2020”.

medium_news_header_1983.jpg

Dokument całkowicie lekceważy tradycje i dotychczasowy dorobek kulturalny miasta. Napisany został nowomową przez urzędników dla urzędników według szablonu stosowanego w różnych innych dziedzinach, który do kultury niekoniecznie przystaje. Mamy poważne  wątpliwości, czy schematy analiz właściwe dla organizacji, zarządzania, marketingu i biznesu są właściwe dla tak subtelnej materii jak twórczość artystyczna i życie kulturalne. Szczególnie rażące jest tu użycie analizy SWOT, zresztą nieudolnie, zawierającej nonsensy, błędy i uproszczenia. Może dlatego na kartach tego projektu nie znalazły się odrębne, godne komnaty dla osobno uszanowanych Dam - Muz.  Brak ducha w tym dokumencie a przecież dotyczy właśnie sfery duchowej. Jest chaotyczny i nie wnosi żadnych istotnych wartości do koncepcji rozwoju kultury w mieście.

„Strategia...” źle rozpoznaje potencjał kulturalny Gorzowa, brak też rozpoznania rzeczywistych  potrzeb w sferze kultury. Grupy fokusowe, na których oparto badania, nie są reprezentatywne i już w tym doborze popełniono błąd (maturzyści, osoby z grupy trzeciego wieku, kilku biznesmenów). Dokument świadczy o nieznajomości gorzowskiej kultury, jej faktycznych słabych i mocnych stron.

Błędem jest, że „Strategia...” przerzuca ciężar rozwoju kultury z kultury wysokiej na kulturę bulwaru, restauratorów i galerii handlowych. Kultura komercyjna sama sobie poradzi. Stawianie na chybiony Electric Wave, Festiwal Barek czy miałką Serenadę nad Wartą nie jest prorozwojowe. Gorzów może pochwalić się bardziej wartościowymi zjawiskami i zdarzeniami i na nich powinno się opierać przyszłość kultury. Obowiązkiem miasta jest dbanie o rozwój kultury wysokiej, bo to ona jest najbardziej kreatywną, najbardziej wartościową, najbardziej uszlachetniającą i to  ona potrzebuje wsparcia i mecenatu!
W naszej ocenie kultura w mieście powinna opierać się na pięciu filarach, które de facto dominują, a więc na Centrum Edukacji Artystycznej – Filharmonii Gorzowskiej, Teatrze im. J. Osterwy, Jazz Clubie „Pod Filarami”, Miejskim Ośrodku Sztuki i Bibliotece Herberta. Uzupełnieniem ich działalności w sferze wysokiej kultury profesjonalnej powinna być działalność pozostałych instytucji kultury w kręgu muzyki alternatywnej i sztuk niszowych oraz amatorskiego ruchu artystycznego.

Opieranie finansowania kultury na źródłach zewnętrznych jest rozwiązaniem bardzo niepewnym, bo albo projekt zyska dofinansowanie, albo nie. Kultura wysoka powinna być finansowana przez państwo i samorząd, a jedynie uzupełniająco z innych źródeł. Tymczasem w „Strategii..” na źródła zewnętrzne i prywatnych sponsorów stawia się największy nacisk.
Krytycznie oceniamy również zbytnie przecenianie w „Strategii...” wskaźników i liczb, natomiast całkowite niedostrzeganie kluczowej wartości, jaką jest jakość.

Dokument powstawał bardzo długo i niestety całkowicie zawiódł oczekiwania. Projekt jest raczej „planem operatywnym”, właściwym dla punktu widzenia administracji, a nie całej społeczności miasta i szczególnie dalekim od spojrzenia środowisk twórczych.
Proponujemy, aby opracowanie strategii powierzyć osobom bardziej kompetentnym - profesjonalnemu zespołowi, który poświęci nieco czasu na przedyskutowanie jej kształtu ze środowiskami kultury naszego miasta.

 

KONSULTACJE SPOŁECZNE

projektu Strategii rozwoju kultury Gorzowa Wlkp. na lata 2012-2020

 

KWESTIONARIUSZ

I.                   Dane podmiotu zgłaszającego uwagi.

 

Imię i nazwisko/ nazwa instytucji

Stowarzyszenie Jazz Celebrations

Adres/e-mail

Gorzów Wlkp.  ul. Władysława Jagiełły 7; dorotafr7@wp.pl


II.                 Reprezentowane środowisko (proszę zaznaczyć „x” przy właściwej odpowiedzi).

 

Osoba prywatna

 

Przedsiębiorca

 

Instytucja kultury

 

Organizacja pozarządowa

x

Szkolnictwo/nauka

 

Jednostka organizacyjna miasta

 

Inne (jakie?)

 

 

III.             Zgłaszane wnioski/uwagi/propozycje zmian.

 

Rozdział/

nr strony dokumentu

Wnioski/uwagi/propozycje

Uzasadnienie

II

Słabe strony

s.4

 

„zbyt mało autorytetów i liderów w dziedzinie kultury”

Stwierdzenie mocno chybione; autorytety i liderzy nie mogą występować masowo, same te pojęcia zakładają wyjątkowość i takie wyjątkowe osoby w gorzowskiej kulturze funkcjonują; liderami i autorytetami są m.in. w dziedzinie teatru Jan Tomaszewicz, Cezary Żołyński, Teresa Lisowska, w dziedzinie jazzu Bogusław Dziekański, w dziedzinie plastyki Jerzy Gąsiorek, Zbigniew Siwek, fotografii: Zbigniew Sejwa, Marian Łazarski, literatury Ireneusz K. Szmidt

II

Mocne strony

Słabe strony

s.4

 

Jako mocną stronę zapisano „wykwalifikowana kadra”, równocześnie jako słabą stronę wpisano „brak wykwalifikowanej kadry”

Jest to sprzeczność, więc może lepiej zapisać „niewystarczająca w stosunku do potrzeb liczba wykwalifikowanej kadry”

II

Mocne strony

s.4

 

 

Wymienia się „cenne kolekcje sztuk, np. Krąg Arsenału ‘55, Hasior”, które mają swoje miejsce ekspozycji, a nie mówi się o zbiorach obrazów, jakie ma miasto po plenerach, które współfinansowało i które nie są nigdzie eksponowane

Brak wskazania co dalej z miejską kolekcją współczesnego malarstwa, czy te obrazy mają zalegać magazyny czy mają być udostępnione publiczności, jeśli tak, to gdzie?

 

II

Słabe strony

s.4

 

 

Wytyka się: „brak rozpoznawalnego produktu kulturalnego”

Twierdzenie nieprawdziwe, rozpoznawalnymi produktami kultury gorzowskiej są m.in. festiwal Gorzów Jazz Celebrations – Klucz do Kariery, będący kontynuacją Pomorskiej Jesieni Jazzowej z niezwykle cenioną nagrodą, którą muzycy chwalą się w swoich biogramach; Konfrontacje Fotograficzne; Rock Festiwal, Spotkania Orkiestr Dętych Alte Kameraden

II

Słabe strony

s.4

 

 

 

„personalizacja kultury, kojarzenie wydarzeń z konkretną osobą”

 

 

 

 

 

 

To stwierdzenie powinno się znaleźć po stronie mocnych stron; kultura opiera się na indywidualnościach, na personalizacji; to nie fabryka, gdzie produkcję uruchamia się taśmowo i może być anonimowa; Piwnica pod Baranami utożsamiana była z Piotrem Skrzyneckim, Festiwal w Łańcucie z Bogusławem Kaczyńskim, Vanguard Village z Maxem Gordonem, a Jazz Jamboree z Leopoldem Tyrmandem i nawet gdy już tych osobistości nie ma, to następcy kontynuują ich idee

II

Słabe strony

s.5

„brak znaczących uczelni wyższych jak wzmacniających potencjał miasta, w tym uczelni artystycznych”

W Gorzowie nie są potrzebne wyższe uczelnie artystyczne, bo będą równie słabe, jak istniejące uczelnie; są potrzebne godziwe warunki lokalowe do pracy szkół muzycznych i liceum plastycznego, a o budowie szkół artystycznych w kompleksie CEA w strategii się nie wspomina; w mieście brakuje Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej – podstawowej i średniej

II

Słabe strony

s.5

„jakość komunikacji organizatorów wydarzeń i mediów lokalnych,

brak doświadczeń kadr kultury w zakresie PR”

Jest to uogólnienie, które zaciemnia obraz: Jan Tomaszewicz, Bogusław Dziekański znakomicie się komunikują z mediami i publicznością, mogliby uczyć PR; ich przeciwieństwem jest dyrektor MCK, więc mieszanie ich w jednym określeniu jest nieporozumieniem

Szanse

s.6

Jako szansę zapisano „wdrożenie strategii rozwoju kultury”

To sformułowanie powinno się znaleźć po stronie zagrożeń, gdyż projekt strategii jest fatalnej jakości tak merytorycznie, jak i językowo

 

Szanse

s.6

Amfiteatr jako szansa – błędne założenie

Amfiteatr nie jest samodzielną instytucją, ma znikomy wpływ na życie kulturalne miasta, gdyż jest wykorzystywany najwyżej kilka razy do roku

 

Szanse

s.6

Festiwal Barek – impreza obca, poznańska, jednorazową jej obecność w Gorzowie trudno zaliczyć do udanych

Barek nie było, tylko kilka żaglówek, koncerty na  średnim i słabym poziomie

 

Szanse

s.6

Wymienianie jako szanse jednym tchem „istnienie tożsamości mieszkańców Gorzowa” i

 Nocnego Szlaku Kulturalnego to metodologiczna niespójność

Brak w projekcie odniesień do jakiegoś studium demograficzno-socjologicznego.

Brak rejestru wiodących imprez kulturalnych w mieście; wymienianie tylko jednej imprezy wprowadza w błąd, sugerując jakby nic innego się nie działo.

 

Szanse

s.6

Szansa: „pomysł na muzeum miasta”

Muzeum miasta może stać się szansą, jeśli pojawi się na nie pomysł, na razie takiego pomysłu brak

 

Zagrożenia

s.6

„migracje młodego pokolenia poza Gorzów”

Zagrożeniem jest polityka miasta wroga wobec mieszkańców, w Gorzowie żyje się źle i dlatego ludzie uciekają

 

Zagrożenia

s.6

Sformułowanie „brak specjalizacji Gorzowa w określonej dziedzinie

sztuki” jest nieprawdziwe

Specjalnością Gorzowa jest jazz, muzyka alternatywna, fotografia a od kilku lat również sztuka najnowsza (instalacje, performance, sztuka eksperymentalna)

 

Zagrożenia

s.6

„brak oferty atrakcyjnych kierunków studiów, których absolwenci mogliby podnieść w przyszłości jakość

oferty kulturalnej w mieście, a także pozytywnie wpłynąć na poziom kompetencji kulturowych” to błędna diagnoza

 

 

III

Wizja, misja, priorytety i cele strategiczne

s.7

Gorzów – treści kulturowe

- dwa pierwsze punkty nie powinny być wiodące, ale uzupełniające strategię

 

 

III

s.7

Gorzów – przystań festiwali

– wzmacnianie istniejących

i kreowanie nowych marek

festiwalowych Gorzowa

 

 

IV Kierunki działań

Priorytet 1.

Cel 1.

Kierunki Działań

s.8

Wspieranie...Współpraca... Wykorzystanie... Zwiększanie... Podnoszenie... - sformułowania żywcem wyjęte z referatu jakiegoś towarzysza sekretarza z czasów komuny; brak jakichkolwiek konkretów, określenia, jakie dotychczasowe formy będą wspierane, ewentualnie jakie nowe wprowadzane i rozwijane

 

 

IV Kierunki działań

Priorytet 1.

Wskaźniki realizacji

s.8

„1. Liczba zrealizowanych...

2. Liczba zrealizowanych...

3. Liczba zawartych...

4. Liczba zrealizowanych...

5. Liczba uczestników...

6. Liczba projektów...

7. Liczba zrealizowanych...”

Ujmowanie działalności kulturalnej tylko w liczbach i wskaźnikach kompletnie nie odzwierciedla stanu faktycznego

 

 

 

 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x