2013-04-17, Kultura
Piątkowy wieczór w Filharmonii Gorzowskiej upłynie znów pod znakiem zachwycającej muzyki.
Głównie będą to kompozycje z czasów impresjonizmu, jedna współczesna, ale nawiązująca forma do innych. Wieczór otworzy preludium „Popołudnie fauna” Claude Debussy’ego, francuskiego kompozytora, który zasłyną przede wszystkim mniejszymi formami orkiestrowymi. Właśnie „Popołudnie fauna” obok „Morza” należy do najbardziej znanych utworów tego kompozytora. Krytycy podkreślają, że głównymi zaletami muzyki Debussy’ego jest to, że korzystał on z oryginalnych zestawień skalowych, osiągnięć muzyki orientalnej a także ciekawych zestawień tonalnych. I melanż tych wszystkich elementów powoduje, że jego kompozycje są do dziś niezmiernie popularne i bardzo chętnie słuchane. Zresztą motyw przewodni z „Popołudnia fauna” bywa często wykorzystywany w różnych filmach, a nawet reklamach.
Jako druga na afiszu jest „Pavana na gitarę i smyczki” Gabriela Faure. To kolejny Francuz tego wieczora, przedstawiciel tak zwanej muzyki narodowej. Był uczniem Camille Sain-Saensa, zresztą w muzyce Faure daje się usłyszeć nawiązania do wielkiego profesora. Pavana – to stary taniec dworski i taka sama forma muzyczna, zwykle w metrum 2/4 lub 4/4. Jej cechą charakterystyczną jest dość powolne tempo, jak chce legenda, naśladujące ruchy pawia. Pavana ma kształt kolisty, co oznacza, że kompozytor w bardzo oczywisty i czytelny sposób powtarza pewien motyw. I tak jest w pavanie Faure. To zachwycająca muzyka, która uwodzi swoim brzmieniem. Rzadko kto nie poddaje się jej urokowi. i podobnie jak z kompozycją poprzednika, jest także dość znana, choć nie-melomani nie umieją powiedzieć, skąd ją znają, a znają na pewno.
Tego wieczoru usłyszymy także „Concerto Grosso na gitarę, smyczki i klawesyn” Dmitrija Varelasa. To współczesny kompozytor i flecista, który urodził się w 1978 r. w Taszkiencie w Uzbekistanie. Ma na swoim koncie imponująca liczbę nagród i wyróżnień. Koncertował z własnymi i nie tylko kompozycjami niemal na całym świecie. A jego „Concerto Grosso” to wyraźne nawiązanie do niezmiernie popularnych barokowych form muzycznych, których wybitnymi twórcami byli choćby Georg Friedrich Händel czy sam Johann Sebastian Bach.
Wieczór zamykają chyba najsłynniejsze kompozycje Norwga Edwarda Griega, czyli obie suity „Peer Gynt” (obok megaprzeboju akurat tego kompozytora czyli „Suity w danym stylu z czasów Holberga”). Powstały one na zamówienie Henryka Ibsena, który poprosił o zilustrowanie swego dramatu muzyką. Obie liczą po cztery części i są o wiele bardziej znane niż dramat Ibsena.
Cały wieczór układa się więc czytelnie w dominację smyczków i gitary. Na tym instrumencie zagra jeden z najwybitniejszych muzyków młodego pokolenia Krzysztof Meisinger. To właśnie dla niego Dmitrij Varelas skomponował „Concerto Grosso”. Muzyk na swoim koncie ma także płytę z kompozycjami Antonia Vivaldiego, która była albumem roku 2011 w opinii słuchaczy Programu 3 Polskiego Radia.
Obecnie ukazał się jego kolejny album nagrany w Abbey Road Studio z jedną z najlepszych orkiestr kameralnych świata, czyli Academy of St Martin in the Fields pod dyrekcją Jose Marii Florencio. Album zatytułowany jest „Melodia Sentimental” i jest poświęcony w całości muzyce Hectorowi Villa-Lobosovi – wielkiemu i genialnemu twórcy z Brazylii. Dość powiedzieć, że zaproszenie do współpracy przez orkiestrę Academy of St Martin in the Fields jest jedną z największych nobilitacji w dziedzinie muzyki.
Renata Ochwat
Afisz
CLAUDE DEBUSSY
Preludium „Popołudnie fauna”
GABRIEL FAURE
Pavana na gitarę i smyczki
DMITRIY VARELAS
Concerto Grosso na gitarę, smyczki i klawesyn
EDVARD GRIEG
"Peer Gynt"
Suita nr 2 op. 55
Suita nr 1 op. 46
Koncert w piątek o 19.00, bilety w cenie 32 zł, 25 zł i 10 zł (balkon).
Marszałek lubuski Marcin Jabłoński i prezydent miasta Jacek Wójcicki zaprosili Lubuszan do udziału w Święcie Województwa Lubuskiego, które odbędzie się w najbliższą sobotę, 10 maja w Gorzowie.