2016-11-07, Kultura
Do Gorzowskich Spotkań Teatralnych zostało zaledwie kilka dni.
Teatralne święto otwiera farsa w wykonaniu gorzowskiego Osterwy, kończy przejmujący dramat w wykonaniu Teatru im. Modrzejewskiej z Legnicy
Od kilku lat utarło się, że w Spotkaniach udział biorą przede wszystkim teatry warszawskie z gwiazdami znanymi z telewizji. Ale dobrym zwyczajem jest także i to, że zawsze można obejrzeć spektakl z Zielonej Góry, a od kilku lat z Legnicy. Tak też będzie i w tym roku.
Spotkania startują już w najbliższą sobotę, spektakle zaczynają się o 19.00, a tak wygląda afisz:
Sobota, 12 listopada
Teatr Osterwy, Edward Taylor, „Żona potrzebna od zaraz”, reżyseria Zdzisław Derebecki.,
Cóż gorszego od posiadania żony może spotkać mężczyznę? Chyba tylko brak małżonki. Zwłaszcza, że jej posiadanie stanowi warunek osiągnięcia prestiżowego awansu zawodowego, a szef osobiście pragnie ją poznać, na przykład podczas kolacji w naszym domu. Zatem… żona potrzebna od zaraz. Na scenie: Beata Chorążykiewicz, Joanna Ginda, Anna Łaniewska, Joanna Rossa, Jan Mierzyński, Krzysztof Tuchalski
Niedziela, 13 listopada
Lubuski teatr im. Leona Kruczkowskiego,
Niedziela, Martin Mcdonagh, „Samotny zachód”, reż. Robert Czechowski.
To opowieść o losach braci, Colemana i Velene’a, których ojciec niedawno zginął w wypadku z bronią. Bracia wciąż się ze sobą kłócą i jedynie ojciec Welsh, miejscowy proboszcz, alkoholik, bezskutecznie stara się poprawić relacje między nimi.
Na scenie; Ernest Nita, Jerzy Kaczmarowski, Janusz Młyński, Romana Filipowska, Wojciech Romańczyk, Joanna Koc, Joanna Wąż, Alicja Stasiewicz.
Poniedziałek, 14 listopada
Waldemar Śmigasiewicz, „Lilka, cud miłości".
Opowieść o Wietrznicy Niebieskiej czyli Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewkiej, wybitnej poetce dobry międzywojnia, córce Wojciecha Kossaka. Na scenie kobieta, która wygłasza trzy przejmujące monologi – to fragmenty ostatnich zapisków w dzienniku Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Jak informują organizatorzy na scenie Magdalena Zawadzka – jako Lilka – przewodniczka po tym, stworzonym przez reżysera Waldemara Śmigasiewicza, świecie, Afrodyta Weselak – młoda aktorka Teatru Polskiego w Warszawie, Joanna Żółkowska – jako Lilka Samotna – analizująca swe życie jak partię tarota i Krystyna Tkacz – Lilka Śpiewająca – ale jak! Aktorka śpiewa bowiem wiersze poetki z nowoczesną, dynamiczną, różnorodną i wspaniale wypełniającą te wiersze muzyką Urszuli Borkowskiej. Przedstawienie całkowicie pochłania, wciąga w swój magiczny świat, uruchamia wyobraźnię i emocje.
Wtorek, 15 listopada
Teatr Syrena – Warszawa Nick Dear, „Frankenstein”, na podstawie powieści Mary Shelley, reżyseria Bogusław Linda.
Sztuka Nicka Deara osnuta na powieści Mary Shelley to historia o wykluczeniu, samotności i potrzebie akceptacji. To także mit o człowieku, przypisującym sobie boską moc. „Frankenstein” po raz pierwszy wystawiony został w londyńskim NationalTheatre, w 2011 roku. Spektakl wyreżyserował wówczas Danny Boyle – zdobywca Oskara, twórca takich filmów jak „Slumdog. Milioner z ulicy” czy „Trainspotting”. Na scenie pierwsza liga polskiego aktorstwa: Eryk Lubos, Jerzy Radziwiłowicz, Wojciech Zieliński, Katarzyna Zawadzka, Katarzyna Zielonka, Tomasz Sapryk, Dorota Gorjainow, Katarzyna Bagniewska, Bartłomiej Jan Nowosielski, Albert Osik, Jerzy Słonka, Aleksander Sosiński, Karolina Michalik, Iwo Kozłowski, Piotr Siejka, Patryk Pietrzak.
Środa, 16 listopada
Och-Teatr – Warszawa, Igor Sawin, „Kto nas odwiedzi”, reżyseria: Cezary Tomaszewski.
Rzecz dzieje się nocą w starym zamku, który odwiedzają duchy. Czy lata temu mąż pani domu umarł śmiercią naturalną? A może któryś z jego przyjaciół ma z tym coś wspólnego? Czy tajemnica się wyjaśni? Ta sztuka to dwie brawurowe, popisowe partytury dla dwójki aktorów, a na scenie wspaniałe osobowości: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Jan Peszek. Długo czekaliśmy na ten sceniczny duet. Reżyserem jest Cezary Tomaszewski, autor sławnej autorskiej wersji operetki Lehara „Wesoła wdówka”, wystawionej w Wiedniu, w której obsadził cztery polskie sprzątaczki.
Na scenie Jadwiga Jankowska-Cieślak i Jan Peszek.
Czwartek, 17 listopada
Och-Teatr – Warszawa Terrence McNally, „Maria Callas. Master class”, reżyseria: Andrzej Domalik.
Powrót Callas. Po latach, po wielu nowych opracowaniach Jej życia, setkach materiałów zamieszonych przez ostatnie 20 lat, wywiadów i filmów na youtube, po dwóch biograficznych filmach kinowych i kilku telewizyjnych, nowa interpretacja niezwykłego tekstu teatralnego Terrence’a McNally’ego Maria Callas. Master Class. I znów reżyseruje Andrzej Domalik, w roli Marii Callas na nowo Krystyna Janda, w nowym ujęciu. To wielokrotnie nagradzany, grany na całym świecie tekst. O miłości do sztuki. Do muzyki. Fascynujący. Dowodzący tezy, że życie bez sztuki nie ma sensu. Że sztuka potrafi sprawić, że wszystko, nawet codzienność, nabiera bogactwa i wartości. Opowieść o artystce, która z kolei sztuce oddała wszystko. Sztuce, która uczyniła ją szczęśliwą i podziwianą, a jednocześnie – samotną i zawiedzioną życiem. Wielka opowieść o pracy, warsztacie i relacji artysty z publicznością.
Na scenie: Krystyna Janda, Marta Wągrocka, Jolanta Wagner, Mateusz Zajdel, Mateusz Dębski, Michał Zieliński.
Piątek, 18 listopada
Teatr Scena Prezentacje – Warszawa, Guillaume Mélanie, „Lady Oscar” wg sztuki „Oscar” Claude’a Magniera, reżyseria: Romuald Szejd.
Zwariowana francuska komedia sytuacyjna o kreatorce mody i jej rodzinie, pełna zaskakujących i nieprzewidywalnych zwrotów akcji. ClaraBarnier sławna dyktatorka mody, dawniej top-modelka, pewnego dnia dowiaduje się, że jej księgowy zamierza ożenić się z jej córką, a ona musi to zaakceptować, bo inaczej straci majątek, a od córki dowiaduje się, że ta jest w ciąży…
Na scenie: Katarzyna Figura, Katarzyna Głogowska, Angelika Kurowska, Ewa Telega, Henryk Łapiński, Krzysztof Ogłoza, Paweł Tucholski.
Sobota, 19 listopada
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej – Legnica, Robert Urbański, „Przerwana odyseja”, reżyseria Jacek Głomb
Tematem polsko-macedońskiej „Przerwanej odysei” jest dziecięcy exodus, który był efektem krwawej greckiej wojny domowej, jaka w latach 1946-49 toczyła się pomiędzy popierającą króla i monarchię prawicą, a komunistyczną Demokratyczną Armią Grecji. Jej partyzanckie bojówki stacjonowały przeważnie w górach na północy Grecji, gdzie mieszkali Macedończycy (w odróżnieniu od Greków są Słowianami), którzy dobrowolnie lub przymusowo walczyli po stronie komunistów. Komuniści przegrywali jednak tę wojnę, bowiem po stronie ich przeciwników stanęły Wlk. Brytania i USA. Wiosną 1948 r. nakazali zatem zebranie wszystkich dzieci mieszkających na terenach kontrolowanych przez swoich partyzantów oraz ich ewakuację (w założeniu tymczasową) do krajów Europy Środkowej i Wschodniej.
Na scenie: Saszka Dimitrowska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Biljana Jowanowska, Sneżana Konewska-Rusi, Zuza Motorniuk, Sofi a Nasewska-Trifunowska, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch,Trajcze Gorgijew, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Wlado Jowanowski, BorczeNaczew, Paweł Palcat, Tome Witanow, Paweł Wolak. Muzycy: Peter Hristow, Peter Smilew, Saszko Temelkoski, Slawczo Koczew.
roch
Fot. Przerwana odyseja, Teatr im. Modrzejewskiej, Legnica, Karol Budrewicz
Teatr im. Juliusza Osterwy zakończył sezon artystyczny oraz rozpoczął cykl wydarzeń w ramach Sceny Letniej.