Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa Wlkp., publicystyka, sport, żużel, felietony, blogi

Jesteś tutaj » Home » Kultura »
Anety, Leokadii, Wiesława , 9 grudnia 2021

Wyśpiewane młodzieżowe lęki w Filharmonii

2021-11-23, Kultura

Salija ma 13 lat i buntuje się przeciwko rodzinie i rzeczywistości. Nic nowego, poza tym, że po raz pierwszy owe lęki dostały postać opery, opery dla młodzieży.

medium_news_header_32082.jpg
Fot. Archiwum Filharmonii Gorzowskiej

Opera, czyli gatunek muzyczny na koturnach, ma się bardzo dobrze. Zakochani fani potrafią dla Madamy Butterfly pojechać na koniec świata. Tyle tylko, że zanim staną się zakochanymi fanami, muszą nauczyć się słuchać opery.

I tu od razu pojawia się kardynalne pytanie – jak nauczyć słuchać opery młodzież? Jak przekonać ich do tego, że to może być dla nich coś naprawdę fascynującego? Właśnie Salija – czyli opera dla młodzieży napisana przez Małgorzatę Szwajlik z muzyka Krzysztofa Dobosiewicza stała się takim krokiem.

To opowieść właśnie o dziewczynce Salii, która w dniu swoich 13 urodzin nagle przenosi się do równoległego świata, gdzie spotyka postaci fantastyczne – Smutariusza i Samotnieję, którzy próbują ją przekonać, że są jej najlepszymi i najwierniejszymi przyjaciółmi.

Ale szczęściem, nie jest z nimi sama. Pojawiają się postaci, jak Su czy Krzepki Menel, którzy pomogą jej wyjść z sytuacji kryzysu, który ją dopadł. Opowieść kończy się dobrze, Salija jednak wyswobadza się z wpływów Smutariusza i Samotniei. Znajduje drogę i do rodziców, i do zwykłego świata, i do pozytywnego patrzenia w przyszłość.

Projekt zrealizowała Filharmonia Gorzowska, ponieważ autorka libretta, Małgorzata Szwajlik, tu pracuje. To jej tekściarski debiut (operowy, ale nie sceniczny, ponieważ jest autorką znakomicie przyjmowanych musicali) i to od razu zauważony, ponieważ „Salija” otrzymała pierwszą nagrodę w Konkursie na Operę dla dzieci i młodzieży w wieku 8-15 lat (libretto i muzykę) zorganizowanym w 2019 r. przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa z okazji jubileuszu 100-lecia istnienia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Historia jest niezwykle ciekawie opowiedziana. Filharmonia zdecydowała się na bardzo oszczędną scenografię, bo tak naprawdę to wybudowane na scenie wnętrze, na którym realizowane są wizualizacje odnoszące się do Salii i tego, co jej dotyczy.

Powstała niezwykła jakość, widowisko, które trafić może i powinno do widza w każdym wieku, w tym do 13-latków, do których szczególnie jest dedykowana. Znakomicie w odbiorze pomaga obsada – tytułowa Salija śpiewana przez Anetę Nurcek – ujmującą, filigranową wokalistkę o przepięknym głosie, rzeczywiście wygląda jak nastolatka. Podobnie jest zresztą z każdą rolą w tym niebanalnym projekcie.

Opera ta powinna wchodzić w plan repertuarowy każdego teatru operowego w kraju, ponieważ podobnych propozycji nie ma lub są absolutna rzadkością. Kompozytorzy i libreciści piszący współczesną muzykę raczej nie dostrzegają tej grupy wiekowej, albo też wychodzą z założenia, że i tak do nich przekaz operowy nie trafi. Propozycja Filharmonii Gorzowskiej udowadnia, że tak nie jest i czasami trzeba, albo wręcz warto podjąć takie wyzwanie.

Gratulacje za niezmiernie ciekawą opowieść pokazaną w interesujący, właśnie niebanalny sposób należą się całej ekipie realizatorskiej. To spektakl, który warto obejrzeć.

Renata Ochwat

Prapremiera, Filharmonia Gorzowska, 19 listopada 2021, Krzysztof Dobosiewicz - muzyka, Małgorzata Szwajlik - tekst, Rafał Matusz - reżyseria, Joanna Sapkowska - scenografia, kostiumy, Sylwia Fabijańczyk-Makuch - przygotowanie wokalne chóru, Bartosz Nadura - ruch sceniczny, Zachariasz Jędrzejczyk - wizualizacje, Weranika Siamjanowa - ilustracje do wizualizacji, Kaja i Andrzej Czajkowscy - charakteryzacja, Hanna Wypasek - wykonanie kostiumów, Iwona Goździk - koordynacja projektu.

Aneta Nurcek - mezzosopran - Salija; Wiktoria Wizner – alt - Samotnieja, Dawid Jenczewski – tenor - Smutariusz, Miachał Jopek – tenor - Su, Sylwia Łucjanek - mezzosopran - mama/Człeksa, Paweł Piotrowski – baryton - Tata/Krzepki Menel, Sandra Klara Januszewska mezzosopran - Burmugza, Bartosz Bandura - Wszechwiedzący, Pomerania Singers, tancerze: Bartosz Bandura, Klaudia banaszak, Paulina Beker, Emilia Bergandy, Katarzyna Kaliciak, Marta Karmowska, Marta Lisowska, Julia Pawlak, Joanna Ptokopiuk.

 

 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x