2013-04-24, Prosto z miasta
24 kwietnia rada miasta przyjęła regulamin utrzymania porządku i czystości w mieście.
Zdaniem prezydenta, to stanowczo za późno, by urząd miasta zdążył przed ustawowym terminem, 1 lipca, przeprowadzić skutecznie procedury przetargowe, które mają wyłonić firmy zajmujące się wywozem śmieci na wysypisko w Chróściku. Najwcześniej rozstrzygnięcie przetargów i podpisanie stosownych umów będzie mogło nastąpić dopiero 10 sierpnia.
Bez regulaminu nie można było wcześniej rozpocząć akcji informacyjnej i wysłać do mieszkańców „śmieciowych” deklaracji. Zaś bez wypełnionych deklaracji, w których podamy liczbę osób zamieszkujących gospodarstwo domowe i zobowiążemy się do selektywnej zbiórki śmieci lub nie, niemożliwe było określenie ilości śmieci segregowanych i niesegregowanych w poszczególnych sektorach, co jest niezbędne przy ogłaszaniu przetargu na ich wywóz. Uwzględniając jeszcze czas trwania przetargów i ewentualne odwołania będziemy mieli mniej więcej połowę sierpnia.
W związku z tym, że od 1 lipca to już gmina odpowiada za śmieci, konieczne się stanie zatrudnienie, na czas przejściowy, na zasadzie zamówienia z tzw. wolnej ręki firmy, która zajmie się naszymi śmieciami. To zaś oznacza, według prezydenta Jędrzejczaka, znacznie wyższe koszty dla mieszkańców. A wszystko dlatego, w opinii prezydenta, że radni mocno się ociągali z przyjmowaniem w odpowiednim czasie koniecznych uchwał. Z nieznanych mu powodów, jak mówi.
Na dowód zaniechań i zaniedbań ze strony rady i radnych, urzędnicy przygotowali „białą księgę” dokumentującą kolejność działań i opóźnień w tym zakresie. Oto jej treść:
Rada Miasta Gorzowa Wlkp. a projekty uchwał dotyczących nowego systemu gospodarowania odpadami
1 stycznia 2012 roku weszła w życie ustawa zmieniająca Ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która scedowała na samorządy obowiązek zbudowania i wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami zapewniającego prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Zgodnie z tą ustawą uchwały dotyczące nowego systemu gospodarowania odpadami powinny być przyjęte przez Radę Miasta do końca grudnia 2012 r.
- 14 grudnia 2012 r. do Rady Miasta Gorzowa Wlkp. wpłynął pakiet uchwał dotyczących nowego systemu gospodarowania odpadami,
- 19 grudnia 2012 r. Rada Miasta nie ujęła w porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty,
- 23 stycznia 2013 r. na wniosek Konwentu Rada Miasta zdjęła z porządku obrad sesji projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty,
- 27 lutego 2013 r. Rada Miasta podczas sesji podjęła uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty obniżając ją do 8 i 12 zł. Tak późne przyjęcie uchwały oznaczało przesunięcie pierwotnego terminu zbierania deklaracji od mieszkańców z lutego na 22 kwietnia, a tym samym termin ogłoszenia przetargu w marcu stał się nierealny. Przesunięty został także termin rozpoczęcia kampanii informacyjno-edukacyjnej,
- 7 marca 2013 r. na wniosek grupy radnych została zwołana sesja na której podjęto uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty (ulgi dla osób poniżej 16. roku życia). Ponadto podjęto uchwałę o podziale miasta na sektory inne niż zaproponowano oraz uchwałę zmieniającą deklarację,
- 10 kwietnia 2013 r. Nowe uchwały przyjęte przez Zgromadzenie Walne ZCG MG-6 na bazie uprawnień, jakie nadawał nowy statut ZCG MG-6,
- 16 kwietnia 2013 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze uznała uchwalone przez radnych ulgi za niezgodne z prawem, w tym deklaracje, które zawierały ten zapis. Kolejne przesunięcie terminów - zbierania deklaracji do 15 maja br. oraz ogłoszenia przetargu,
- 17 kwietnia 2013 r. Rada Miasta nie wprowadziła do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta, co oznacza kolejne przesunięcie terminów zbierania deklaracji oraz ogłoszenia przetargu,
- 24 kwietnia 2013 r. W porządku obrad sesji Rady Miasta Gorzowa Wlkp. zaproponowano projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta. Uchwała musi się uprawomocnić i zyskać opinię nadzoru LUW. Póki, to nie nastąpi nie można rozesłać deklaracji do mieszkańców i rozpocząć akcji ich zbierania, jak również ogłaszać przetargu,
Termin wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami na terenie miasta w związku ze wszystkimi przesunięciami dokonanymi przez Radę Miasta Gorzowa Wlkp. jest poważnie zagrożony.
Jak wynika, ze wstępnych analiz podpisanie umowy z firmą, która wygra przetarg byłoby możliwe w okolicach 10 sierpnia br. To oznacza, że miasto do tego momentu będzie musiało z wolnej ręki wybrać firmę, która w okresie przejściowym będzie zajmować się odbiorem odpadów komunalnych, co będzie skutkować bardzo wysokimi kosztami dla mieszkańców Gorzowa.
W przypadku gmin ościennych, które wspólnie z Gorzowem tworzą Związek Celowy Gmin MG-6 uchwały dotyczące nowego systemu gospodarowania odpadami zostały przyjęte bez opóźnień (oprócz Deszczna). To dało możliwość gminom rozesłania deklaracji i zebrania ich, co jest obowiązkiem oraz podstawą przygotowania przetargu.
J. Del
Za nami jedenasta edycja bardzo popularnej w Gorzowie akcji ekologicznej ,,Wymień Odpady na Kulturalne Wypady’’.