Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Balladyny, Lilli, Mariana , 30 kwietnia 2025

Tramwaj podstawą komunikacji w MG-6

2013-12-06, Prosto z miasta

Dnia 14 listopada byliśmy na konsultacjach w sprawie planu transportowego dla MG-6.

medium_news_header_5815.jpg

Oczekiwaliśmy kompleksowej prezentacji propozycji na rozwiązania komunikacyjne w Gorzowie i okolicach. Tymczasem okazało się, że prelegenci skupili się wyłącznie na podsystemie tramwajowym, a rekomendowany do wdrożenia wariant F nie ma nawet szans być kręgosłupem komunikacji w mieście.

Rozczarowanie nasze jest większe, że funkcjonujący od 15 lat w lubuskiem Gorzów, zarządzany przez jednego prezydenta, który je współtworzył, nie rozwija się na miarę innych wojewódzkich stolic i oczekiwań mieszkańców. Przedstawia się nam, że miasto Gorzów nie jest w stanie utrzymać, modernizować i rozwijać tradycyjnego gorzowskiego środka komunikacji jakim jest tramwaj.  Gdzie jest synchronizacja rozwoju budownictwa mieszkaniowego, lokalizacja instytucji publicznych, handlu, usług, przemysłu z istniejącą i przyszłą siecią tramwajową?

Wychodzimy, w oparciu o rządowe i unijne programy, z realną propozycją rozbudowy sieci tramwajowej.  Program NFOŚiGW (90% dofinansowania) na Nowym Mieście nie może być przeszkodą dla utrzymania i modernizacji linii tramwajowej na Trakcie Królewskim. Deptak Chrobrego z powodzeniem może funkcjonować z tramwajami. Przykładem dla nas mogą być Katowice, gdzie na wspólnym ciągu komunikacyjnym zmieniające kolory diody zielony / czerwony, umieszczone między szynami, ostrzegają o nadjeżdżającym pojeździe.

Więcej tutaj:

http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35061,14399037,Kolorowe_LED_y_juz_ostrzegaja_przed_tramwajem__ZDJECIA_.html?pelna=tak

Tramwaj jeżdżący przez Mieszka I i Kazimierza Wielkiego na Piaski, będzie bardziej obciążony po przedłużeniu linii na Górczyn. Od pętli, której teren może być sprzedany na cele komercyjne, tramwaj pojedzie dalej wzdłuż Kazimierza Wlk. i skręcając w nowo wybudowaną ul. Kamienną dotrze do „Ronda Kłodawskiego”, gdzie Górczyńską dojedzie do Ronda Górczyńskiego, który stanie się węzłem łączącym linie tramwajowe na Górczynie, również tworząc gorzowską linię okólną komunikującą Centrum–Piaski-Górczyn-Centrum.

Tramwaj na Górczyn dotrze również od Ronda Ofiar Katynia. Linia poprowadzona przez Park Kopernika wchodząc pod Rondo Piłsudskiego skręci w ul. Piłsudskiego. Na tym obniżonym poziomie w przyszłości będzie mogła również pójść dalej Aleją Odrodzenia na Osiedle Staszica, a kierowcy będą wdzięczni za bezkolizyjny przejazd.  Zróżnicowanie względnych wysokości w mieście dla komunikacji nie musi być przekleństwem, ale zaletą. Ulicą Piłsudskiego przejedziemy do Ronda Górczyńskiego.

Dalej ul. Czartoryskiego i Dekerta do pętli przy szpitalu. Ten punkt docelowy dla licznych pacjentów, personelu i mieszkańców pobliskich osiedli będzie generował stały ruch.

Bardzo potrzebna jest linia z Ronda Górczyńskiego przez Górczyńską na Ustronie. Usytuowane tam centra handlowe, skupienie budynków mieszkalnych oraz w przyszłości więcej zakładów pracy wymaga dobrego skomunikowania tej dzielnicy z resztą miasta. Na Rondzie Niepodległości linia skręci w ul. Okulickiego. Nowym odcinkiem tej ulicy dotrze do Szarych Szeregów i dalej w sąsiedztwie nowo wybudowanych i budujących się bloków mieszkalnych dotrze do terenów strefy działalności gospodarczej. Część terenów działkowych powinna być przeznaczona do zabudowy. Tramwajowa linia kończy swój bieg na nowej, wspólnej pętli linii przedłużonej z ul. Walczaka w rejon Urzędu Pracy i Sparthermu, gdzie będzie się znajdować centrum przesiadkowe „Bermudy”.

Istotnym elementem komunikacji w mieście są centra przesiadkowe, łączące różne gałęzie transportu. Zaopatrzone powinny być w system informacji pasażerskiej na wyświetlaczach rozkładu i czasu przyjazdu, opierający się na systemie GPS.

Więcej tutaj:

http://www.rynek-kolejowy.pl/49580/torun_system_informacji_pasazerskiej_niezbednym_uzupelnieniem.htm

Główne Centrum Przesiadkowe stanowić powinien rozbudowany zespół obecnego dworca kolejowego i autobusowego z przystankiem przelotowej linii na Zawarcie.

Więcej tutaj:

http://gorzow.gazeta.pl/gorzow/1,35211,14943671,Centrum_przesiadkowe_i_tramwaje_na_Zawarciu___problem.html#TRrelSST

Drugie nowe centrum przesiadkowe, powinno być zlokalizowane w rejonie Ronda Santockiego, z przystankiem kolejowym „Teatralna” w sąsiedztwie bliskiego przystanku tramwajowego i Mostu Lubuskiego, z wykorzystaniem wiaduktu nad koleją na przejście dla pieszych.  Obecne plany usytuowania przystanku kolejowego na początku estakady, gdzie zaczyna się jeden tor  tworzący wąskie gardło, a zatrzymujący się tam pociąg blokowałby ruch, jest nieuzasadnione.

Kolejne centra przesiadkowe powinny znajdować się na w pobliżu granic miasta Gorzowa. Byłyby one pośrednim punktem komunikacji samochodowej i autobusowej z pobliskich gmin do podróżowania w mieście.

Jedno z nich „Bermudy” przy trasie wylotowej na Strzelce Krajeńskie, w pobliżu skrzyżowania dróg z Wawrowa i Wojcieszyc. Złożony byłby z pętli dwóch linii tramwajowych i podmiejskich autobusowych oraz obszernego parkingu obsługującego również pobliskie firmy i urzędy.

Na zachodzie miasta byłoby odnowione centrum przesiadkowe „Wieprzyce” składające się z końcowej pętli tramwajowej, autobusów podmiejskich, przystanku kolejowego oraz parkingu samochodowego i rowerowego.

W planie transportowym związku celowego gmin MG-6 docelowo podsystem tramwajowy powinien być wiodący i na terenie miasta koniecznie rozbudowywany, w rejon osiedla Staszica, Europejskiego, Strefy Przemysłowej i Zawarcia. Uzupełnieniem go do czasu jego wdrożenia oraz na terenach podmiejskich powinien być podsystem autobusów hybrydowych, które do napędu korzystają z połączenia silnika spalinowego i elektrycznego. Nie wymagają ładowania w trakcje postoju, bo dzieje się to automatycznie w czasie hamowania. Silnik elektryczny wykorzystywany jest na przystankach co powoduje brak emisji hałasu i spalin z wygodą dla czekających pasażerów.

Więcej tutaj: 

http://www.solarisbus.com/vehicles_group/hybrid

Obecne konsultacje zdominował temat tramwaju na Piaski i Górczyn. My się do niego odnosimy. Nie można go jednak rozpatrywać bez kontekstu rozwoju całego miasta i ościennych gmin.

Konsekwentne jest dążenie do wyposażenia miasta w infrastrukturę instytucjonalną publiczną, rządową i wojewódzką, oświatową i kulturalną,  medyczną i sportową, stymulującą rozwój oraz generującą ruch.  Konieczne jest szerokie określenie roli, funkcji, misji i znaczenia Gorzowa w regionie.  Inwestorzy publiczni są tak samo pożądani jak prywatni, o nich wszystkich miasto powinno intensywnie zabiegać.     

Pozdrawiamy czytelników

Patryk Nisiewicz, Witek Dopierała

  

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x