2016-10-22, Prosto z miasta
Doczekaliśmy się nowoczesnej wyszukiwarki miejsc pochówków na gorzowskim cmentarzu komunalnym. Teraz wystarczy wejść na stronę internetową, gdzie szybko można znaleźć każdy interesujący grób a za pomocą wersji mobilnej można też bez trudu dotrzeć w wyznaczone miejsce.
Prace nad przygotowaniem wyszukiwarki trwały od kilku miesięcy i celem było jej uruchomienie jeszcze przed tegorocznym Świętem Zmarłych. W pełni to się udało, a pracami zajmował się wydział geodezji i katastru przy współpracy z administratorem cmentarza oraz z firmą informatyczną GIS Support. Ogólny koszt realizacji zadania to siedem tysięcy złotych.
- Jest to bardzo innowacyjny produkt, a przede wszystkim funkcjonalny o naprawdę dużym potencjale – cieszy się Jacek Szymankiewicz, zastępca prezydenta ds. rozwoju. – Wyszukiwarka zapewne najbardziej przyda się przyjezdnym, którzy nie zawsze wiedzą, gdzie znajdują się groby ich najbliższych, przyjaciół czy znajomych – dodaje.
Aplikacja umożliwia wyszukiwanie miejsc pochówków osób zmarłych poprzez wpisanie: nazwiska i imienia osoby zmarłej, miejsca urodzenia, daty urodzenia lub daty zgonu. Nie trzeba znać tych wszystkich danych, wystarczy praktycznie posiadać jedną z tych informacji. Jak zapewnia Mateusz Umer z wydziału geodezji i katastru, obsługa strony jest bardzo prosta. Wystarczy wejść na stronę internetowej www.cmentarz.gorzow.pl i po wpisaniu wybranych danych, które znajdują się po prawej stronie ekranu, użytkownik otrzymuje podpowiedzi w liście kontekstowej posegregowane alfabetycznie, dzięki czemu znalezienie poszczególnej osoby jest bardzo proste. Po zatwierdzeniu wybranego nazwiska i imienia wyszukiwarka przybliża nas do odpowiedniego nagrobka, wyświetlając jednocześnie dodatkowe informacje m.in. ważność terminu opłaty za grób.
- Sam proces tworzenia wyszukiwarki nie należał do najłatwiejszych, a główny ciężar prac dotyczył stworzenia mapy numerycznej kwater, gdzie znalazło się ponad 43 tysiące nagrobków. Do każdego z nich trzeba było dopisać unikalny identyfikator tak, aby dane opisowe otrzymane od administratora cmentarza można było połączyć z naszą warstwą numeryczną nagrobków – podkreślił Mateusz Umer.
W przypadku wersji mobilnej największym atutem jest, że strona jest przygotowana pod potrzeby telefonów i po wpisaniu danych można włączyć nawigację, która zaprowadzi nas do wybranego miejsca pochówku. - Jest to szczególnie istotne dla osób mających problemy z orientacją w przestrzeni – wyjaśnia Alicja Laszuk podinspektor w wydziale geodezji i katastru.
RB
- Rozpoczęła się procedura przetargowa, by znaleźć firmę, która zasadzi 326 drzew i 40 m2 krzewów na terenach miejskiej zieleni - poinformowała Ewelina Bensi-Said z wydziału gospodarki komunalnej.