2025-05-31, Prosto z miasta
Co z budową ciągu pieszo-rowerowego i ronda w rejonie ulicy Wybickiego i Łokietka? Miasto szczegółowo wyjaśnia.
Miasto odniosło się do propozycji stworzenia pieszo-rowerowego połączenia rekreacyjno-gastronomicznego wzdłuż Kłodawki. Chodzi o rejon ulicy Wybickiego, Parku Róż, Kaskady i McDonalda. O możliwość powstania takiego traktu pytała prezydenta radna z klubu Platformy Obywatelskiej Anna Kozak. Uzasadniała to tym, że zagospodarowanie przestrzeni publicznej od ronda Kosynierów Gdyńskich do skrzyżowania z ulicą Chrobrego pozwoliłoby na stworzenie atrakcyjnej i spójnej strefy rekreacyjno-gastronomicznej w miejsce obecnego obszaru. Ten, w opinii A. Kozak, jest intensywnie użytkowany przez kierowców i klientów lokali gastronomicznych, ale ma potencjał, by stać się nowoczesną przestrzenią miejską. Byłoby bezpieczniej, atrakcyjniej, a całość wpisałaby się w rewitalizację śródmieścia.
Radna zapytała ponadto o opcję budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Armii Polskiej, Łokietka i Wybickiego jako kolejnej próby uspokojenia ruchu w śródmieściu. To, jej zdaniem, umożliwiłoby łatwiejsze i płynniejsze włączenie się do ruchu z Armii Polskiej w stronę centrum, zwiększyłoby bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu, sprzyjałoby naturalnemu wyciszeniu ruchu kołowego w tym newralgicznym punkcie, mogłoby także pozytywnie wpłynąć na rozwój lokalnej gastronomii i przestrzeni publicznej w centrum miasta.
Nie ma na to miejsca
Jak odniósł się do wymienionych propozycji magistrat? Urząd odrzucił możliwość budowy ciągu pieszo-rowerowego pod mostkiem przy ulicy Wybickiego z powodu zbyt małego prześwitu, a tym samym braku skrajni pionowej wymaganej do bezpiecznego i komfortowego poruszania się rowerem. Trasa – jak informuje zastępca przydenta Małgorzata Domagała – musiałaby być usytuowana na rampie, wymagałoby to znacznej ingerencji w koryto rzeki, a przy wyższym stanie wody ciąg byłby całkowicie zatopiony. Dalej urząd wyjaśnia, że Miasto cały czas rozbudowuje infrastrukturę rowerową, również w centrum. Tu magistrat wymienia np. trasy przy Kłodawce, wzdłuż ulicy Sikorskiego, deptaki na Chrobrego i Sikorskiego, przy Warszawskiej, Dworcowej i w rejonie dworca PKP, wzdłuż Warty od skrzyżowania Spichrzowej i Hejmanowskiej w kierunku Mostu Lubuskiego, przez ulicę Chrobrego między bulwarami. W najbliższym czasie – pisze M. Domagała – w planach jest budowa drogi pieszo-rowerowej na Składowej, Jancarza i przy Jagiełły od skrzyżowania z Chrobrego do ronda turbinowego przy Białym Kościele wraz z połączeniem z ulicą Dąbrowskiego.
Miasto nie planuje natomiast w tym roku konsultacji społecznych dotyczących zagospodarowania rejonu ulicy Wybickiego, nie wyklucza jednak możliwości przedstawienia wniosku o ich przeprowadzenie.
Rondo nie jest tu potrzebne
Na pytanie o możliwość budowy ronda na skrzyżowaniu Łokietka, Wybickiego i Armii Polskiej urząd odpowiedział, że pierwsze dwie ulice są drogami wojewódzkimi o bardzo dużym natężeniu ruchu. To jedna z głównych i ważnych osi komunikacyjnych centrum miasta, z której korzystają autobusy komunikacji miejskiej, obsługujące jedne z najważniejszych linii - 101, 103 i 126. Znajdują się tu także dwa istotne skrzyżowania z pełnym zakresem kierunków ruchu, tj. rondo Kosynierów Gdyńskich oddalone zaledwie o sto metrów od analizowanego skrzyżowania oraz skrzyżowanie z Chrobrego i Jagiełły.
- W celu optymalnego i bezproblemowego poprowadzenia ruchu kołowego, w tym ruchu autobusów, wielkość ronda musiałaby być zbliżona do ronda WOŚP, które również znajduje się na drodze wojewódzkiej lub ewentualnie ronda Wolontariuszy. W analizowanym miejscu brakuje przestrzeni na zaprojektowanie ronda o tych wymiarach, a przyjęcie niższych parametrów projektowych skutkowałoby znacznym pogorszeniem warunków ruchu na drodze głównej i problemami z przejezdnością dla pojazdów o większych gabarytach – wyjaśnia zastępca prezydenta. Budowa ronda w tym miejscu nie byłaby także zgodna z obowiązującymi przepisami, bowiem ronda na ulicy nie stosuje się w przypadku bardzo dużych dysproporcji natężeń ruchu na wlotach, z równoczesną wyraźną dominacją jednego z kierunków, a tak jest na analizowanym skrzyżowaniu.
Podsumowując – Miasto nie brało pod uwagę budowy w tym miejscu ronda. Ulice wyremontowano dziesięć lat temu i także wtedy nie uznano za zasadne wprowadzenie istotnych zmian w geometrii. Zmiany uwzględniały wymianę nawierzchni i korekty oznakowania. Skrzyżowanie funkcjonuje prawidłowo, a wyjazdy z dróg podporządkowanych odbywają się bez większych utrudnień.
Radna A. Kozak pytała również o to, czy Miasto dysponuje pomiarami ruchu w tym rejonie oraz statystykami zdarzeń drogowych. Z informacji z Urzędu Miasta wynika, że pomiary ruchu były sporządzone w roku 2016, natomiast statystyki zdarzeń drogowych prowadzi wyłącznie policja. Jednak ani ona, ani Straż Miejska, ani też mieszkancy nie zgłaszali problemów dotyczących braku bezpieczeństwa na omawianych ulicach czy skrzyżowaniu.
W związku z wszystkimi wymienionymi argumentami – Miasto nie ma planów przebudowy lub reorganizacji ruchu na tym odcinku dróg w najbliższych latach ani planów wprowadzenia istotnych zmian komunikacyjnych w centrum. Te były bowiem już zrealizowane w ramach przebudowy ulic: Chrobrego, Sikorskiego, Kosynierów Gdyńskich, Jagiełły, Hawelańskiej, Wełnianego Rynku oraz budowy ścieżki przy Kłodawce. Obecnie finalizowana jest przebudowa skrzyżowania ulic: Spichrzowej, Chrobrego, Nadbrzeżnej i mostu Staromiejskiego.
- Obecny układ skrzyżowania jest w naszej ocenie optymalny i nie ma możliwości jego przebudowy z uwagi na ograniczenia terenowe wynikające z istniejącej zabudowy, nieregularny i problematyczny układ wlotów skrzyżowania w przypadku ewentualnego funkcjonowania ronda, brak realnej potrzeby budowy ronda w tym miejscu, niezgodność z wytycznymi ministra właściwego ds. transportu, prognozowanego pogorszenia płynności ruchu na drodze wojewódzkiej i negatywne oddziaływanie na skrzyżowania przyległe – podsumowuje M. Domagała.
Maja Szanter
Każdego roku Związek Celowy Gmin MG-6 publikuje ,,Analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi''.