Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Bonifacego, Kiry, Waltera , 5 czerwca 2025

Jak będziemy płacić za wywóz śmieci? Zadecydują radni

2025-06-02, Prosto z miasta

Każdego roku Związek Celowy Gmin MG-6 publikuje ,,Analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi''.

medium_news_header_43785.jpg
Fot. Robert Borowy

Można w niej dostrzec znaczne rozbieżności pomiędzy ilością mieszkańców Gorzowa Wlkp. wynikającą z danych GUS, a tą określoną na podstawie złożonych deklaracji.

W latach 2022-2023 ilość mieszkańców, za których naliczane były opłaty za odpady była o 15% niższa niż wynika to z danych GUS. Ta sytuacja skłoniła władze miasta do opracowania bardziej sprawiedliwego systemu naliczania opłat za odpady, który pozwoli na uszczelnienie systemu naliczania opłat za odpady i doprowadzi do wyeliminowania sytuacji, w której deklarowana jest mniejsza ilość osób niż faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość.

 

 

Szczegóły nowego systemu gospodarki odpadami, na konferencji prasowej w poniedziałek (2 czerwca br.) przedstawił Jacek Szymankiewicz, zastępca prezydenta Gorzowa oraz Łukasz Marcinkiewicz, prezes Inneko (na zdjęciu poniżej).  Mówili m.in. o genezie pomysłu oraz ścieżce wdrożenia systemu. 

Pierwszym krokiem była decyzja o opuszczeniu Związku Celowego Gmin MG6 i stworzenia samodzielnej jednostki budżetowej miasta odpowiedzialnej za gospodarkę odpadami. 26 listopada 2024 r. Rada Miasta podjęła uchwałę nr X/169/2024 w sprawie wystąpienia ze Związku Celowego Gmin MG-6, na podstawie, której Gorzów Wielkopolski występuje ze Związku Celowego Gmin MG-6 ze skutkiem na dzień 31 grudnia 2025 r. Ważnym powodem były dysproporcje w ponoszonych przez miasto koszty w porównaniu do stawek za wywóz.

Miasto dostrzegając potrzebę rozwijania systemu, spełniania wymagań odzysku, rozwoju miejskiej instalacji komunalnej, a przede wszystkim zapewnienie stabilnego poziomu opłat ponoszonych przez mieszkańców uznało, że samo będzie mogło sprawniej reagować na zmiany oraz rozwijać system gospodarki odpadami, a to pozwoli na zapewnienie stabilnego poziomu opłat dla mieszkańców.

Uchwały systemowe do podjęcia na sesji Rady Miasta w dniu 5 czerwca 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. Miasto we własnym zakresie będzie organizować system gospodarki odpadami oparty na wpływach z opłat uiszczanych przez mieszkańców.

Z dniem ustania członkostwa, konkretne zasady działania – od ustalania metody naliczania opłaty, przez wysokość stawek, aż po częstotliwość odbioru odpadów od mieszkańców – będą określać uchwały Rady Miasta.

Na sesję Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego zaplanowaną na 5 czerwca br. przygotowany został pakiet głównych uchwał systemowych w zakresie gospodarki odpadami, z których najistotniejszymi są:

  1. uchwała w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Gorzowa Wielkopolskiego;
  2. uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty.

Ponadto podejmowane będą uchwały:

  1. w sprawie objęcia właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zorganizowanym przez Miasto Gorzów Wielkopolski systemem odbioru odpadów komunalnych – ujęcie w systemie obsługiwanym przez Miasto tzw. nieruchomości mieszanych;
  2. w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług dotyczących odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz przejęcia od właścicieli nieruchomości obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie – tzw. regulamin wywozów
  3. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Hybrydowy system naliczania opłat za gospodarowanie odpadami

Dotychczasowa metoda ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - od liczby osób zamieszkałych - okazała się mało dokładna. Deklarowana jest zaniżona liczba mieszkańców w składanych deklaracjach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w stosunku do liczby osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość.

Główny problem pojawia się w zabudowie mieszkalnej wielorodzinnej z uwagi na wynajem mieszkań i brak zgłaszania osób wynajmujących do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgłaszania tylko jednej osoby w momencie, gdy zamieszkuje kilka osób, brak zgłaszania faktu zamieszkania na danym lokalu, itp.

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminie możliwe jest zastosowanie systemu hybrydowego (mieszanego) umożliwiającego zastosowanie różnych stawek w zależności od rodzaju zabudowy.

 

Po przeanalizowaniu dostępnych metod proponuje się więc wprowadzenie metody ustalania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości stawek opłaty:

  1. od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi od każdej osoby zamieszkałej - w wysokości 38 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość (*)

oraz

  1. wprowadzenie metody ustalania wysokości opłat za odpady komunalne od ilości zużytej wody, w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi, na których zamieszkują mieszkańcy - w wysokości 12 zł za 1 m3 zużytej wody z danej nieruchomości. (**)

 

(*) Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości jednorodzinnych, na których zamieszkują mieszkańcy, którzy bioodpady stanowiące odpady komunalne kompostują w kompostownikach przydomowych w wysokości 5,00 zł.

(**) W przypadku, gdy w zabudowie wielorodzinnej znajdują się lokale usługowe/handlowe, w zakresie dotyczącym tych lokali, składane będą deklaracje o naliczeniu wysokości opłaty za odpady w oparciu o liczbę pojemników.

Dodatkowo, jeżeli licznik zużycia wody takiego lokalu podłączony jest do licznika głównego zabudowy wielorodzinnej, to zarządca/wspólnota/ spółdzielnia przy wypełnianiu deklaracji i wyliczaniu średniomiesięcznego zużycia wody dla części zamieszkałej przez mieszkańców, odejmować będzie wskazanie licznika w lokalu usługowym/handlowym.

W proponowanym systemie w odniesieniu do nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi podstawą naliczania opłat będzie nie mieszkaniec, a zużycie wody na danej nieruchomości. Pozwoli to zdecydowanie uszczelnić system poboru opłat.

Metoda uwzgledniająca ustalanie opłaty w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi, na których zamieszkują mieszkańcy na podstawie zużycia wody pozwali ograniczyć negatywne zjawiska, gdyż każda zamieszkująca taką nieruchomość osoba, jak również osoba tam przebywająca, generuje zużycie wody niezależnie, czy została przez właściciela nieruchomości zgłoszona jako wytwórca odpadów, czy też obowiązek ten nie został dopełniony.

Przyjmuje się, że im większa liczba osób zamieszkująca daną nieruchomość (a tym samym wytwarzana jest większa ilość odpadów komunalnych), tym większe jest zużycie wody. Dodatkowo dane dotyczące zużycia wody znajdują potwierdzenie w fakturach pochodzących od Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (które będą mogły podlegać weryfikacji przez Miejskie Odpady Komunalne w Gorzowie Wielkopolskim), co uniemożliwia zaniżanie liczby osób zamieszkujących gospodarstwo domowe.

Określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzięto pod uwagę zarówno liczbę mieszkańców zamieszkujących na terenie Miasta, ilość wytwarzanych odpadów komunalnych oraz koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, dotyczące:

1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwienia odpadów komunalnych;

2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3) obsługi administracyjnej tego systemu;

4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi;

5) wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

6) usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania (tzw. dzikie wysypiska).

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach systemu uiszczane będą na konto jednostki budżetowej Miejskie Odpady Komunalne w Gorzowie Wielkopolskim, która od dnia 1 stycznia 2026 r. będzie organizowała i realizowała w imieniu Miasta zadanie dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi.

Oprac. Wydział Gospodarki Komunalnej UM

Fot. Łukasz Kulczyński


 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x