Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Irydy, Tamary, Waldemara , 5 maja 2024

Strategiczne wnioski Lubuskiego Sejmiku Gospodarczego

2014-02-19, Prosto z miasta

medium_news_header_6525.jpg

10 lutego 2014 r. w Międzyrzeczu odbyły się wyjazdowe posiedzenie Prezydium Lubuskiego Sejmiku Gospodarczego oraz Plenarne Obrady Członków LSG z udziałem Wicemarszałka Województwa Lubuskiego Bogdana Nowaka i Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego Katarzyny Drożak. Wiodącym tematem obrad był projekt Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.

Lubuski Sejmik Gospodarczy w imieniu zrzeszonych w LSG stowarzyszeń, organizacji, związków i izb po dyskusji na temat najważniejszych kwestii gospodarczych regionu zgłasza do Zarządu Województwa Lubuskiego poniższe wnioski w celu ich uwzględnienia w RPO–Lubuskie 2020 i  Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego:

1.      Wpisać na listę kluczowych projektów Regionalnego Programu Operacyjnego –Lubuskie 2020 budowę Oddziału Radiologii i Radioterapii przy Wielospecjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp. Wobec rosnącej liczby zachorowań na choroby cywilizacyjne i nowotwory jest pilna potrzeba rozbudowy bazy lecznictwa onkologicznego w regionie. Budowa Oddziału Radiologii i Radioterapii w Gorzowie Wlkp. była pozytywnie oceniana w trakcie konsultacji założeń do Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego na lata 2014-2020. Jednak to zadanie nie zostało imiennie ujęte w wykazie 25 kluczowych inwestycji regionalnych w SRWL ani spisie 13 kluczowych projektów RPO-L 2020. Obietnica ujęcia tej inwestycji w ramach Strategii Rozwoju Polski Zachodniej nie daje gwarancji realizacyjnych.

2.      W Lubuskiej Strategii Ochrony Zdrowia na lata 2014-2020 oraz RPO-Lubuskie 2020 ująć wnioskowane przez część starostów zadanie: Modernizacja i doposażenie oddziałów pediatrycznych w szpitalach województwa lubuskiego. W programie modernizacji należy uwzględnić również stworzenie warunków dla przebywania na tych oddziałach z chorymi dziećmi także ich rodziców.

3.      Opracować tryb zgłaszania wniosków, oceny i konsultacji zadań kluczowych przewidzianych do realizacji w ramach programu zadań indykatywnych, wyłączonych z postępowania konkursowego. Zapewnić pełną transparentność postępowania i oceny. Zagwarantować w trakcie konsultacji przy budowaniu listy zadań kluczowych rzetelną informację o kosztach ich realizacji i precyzyjnie wskazać źródła finansowania tych inwestycji.

4.      Zachować transparentną i racjonalną czasowo procedurę konsultacji społecznych Programu, z uwzględnieniem opinii środowisk przedsiębiorców. Honorować wyniki tych konsultacji. Wyeliminować dowolne wprowadzanie zmian przez Zarząd Województwa Lubuskiego, jak to miało miejsce w przypadku listy inwestycji kluczowych dla Strategii.

5.      Zapewnić wsparcie dotacyjne dla projektów rozwojowych przedsiębiorstw o charakterze innowacyjnym, a wprowadzanie instrumentów pożyczkowych przewidzieć dla projektów koncentrujących się wyłącznie na wzroście konkurencyjności poszczególnych przedsiębiorstw. Potrzebne jest zachowanie elastyczności budżetowej między obiema formami, aby zapewnić pełną absorbcję środków pomocowych.

6.      W zakresie naboru projektów:

- opracować wieloletni harmonogram naborów, zapewniając w miarę równomierne   rozłożenie w pierwszych 5 latach programowania (2015-2019);

- dopuścić do Programu duże firmy, przynajmniej w układzie konsorcyjnym, np. z grupą kilku MŚP;

- dla projektów wysoce innowacyjnych wprowadzić w procedurze oceny obligatoryjną prezentację projektu przed komisją oceniającą. Połączyć ocenę formalną z merytoryczną.

7.      Przywrócić przedsiębiorcom rolę bezpośrednich wnioskodawców w ramach działania 2.3 – poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez doradztwo i wsparcie działań marketingowych.

8.      Odstąpić od naliczania odsetek lub znacznie obniżyć oprocentowania od nadwyżki pobranej zaliczki. Aktualnie w przypadku, gdy Beneficjent pobierze zaliczkę na początku realizacji projektu i w trakcie dalszej realizacji projektu zmieni się jego zakres (zaakceptowany przez IŻ RPO-L 2020) w ten sposób, że spowoduje obniżenie wartości projektu (tym samym zmniejszy się wartość dofinansowania i wartość przysługującej zaliczki) – Beneficjentowi są naliczane odsetki jak od zaległości podatkowych od różnicy pomiędzy kwotą pobranej zaliczki, a kwotą należną po zmianie zakresu projektu. Odsetki naliczane są za okres od dnia pobrania zaliczki do dnia zwrócenia różnicy. W trakcie realizacji projektu mogą wystąpić różne okoliczności gospodarcze, które obniżają wartość realizowanego projektu, jednak bez zmiany założonych wskaźników i celów projektu. Beneficjent niejednokrotnie może nie mieć wpływu na takie czy inne zachowania rynku, a stosowany proces naliczania odsetek bezpośrednio „uderza” go finansowo.

9.      W Regionalnym Programie Operacyjnym – Lubuskie 2020 powinny się znaleźć pieniądze na budownictwo mieszkaniowe na wynajem na obszarach powojskowych i dotkniętych biedą, gdzie uzyskanie nowego mieszkania jest niemożliwe, bo nie wybuduje go deweloper z uwagi na brak osób posiadających możliwości finansowe wykupu mieszkania lub brak zdolności kredytowych. RPO-L 2020 mógłby pozwolić TBS-om, jako spółkom gminnym lub z większościowym udziałem gmin, korzystać ze środków na realizację mieszkań na wynajem w wysokości 75% kosztów inwestycji, natomiast 25% kosztów ponosiłby TBS lub osoba zainteresowana wynajmem takiego mieszkania. Mieszkanie albo nigdy nie podlegałoby sprzedaży lub – jeżeli to możliwe – to dopiero po 5 latach.

10.  Wykorzystać do konsultacji Programów Radę ds. Rozwoju Województwa Lubuskiego oraz Lubuską Radę Innowacji. Można z tych doradczych gremiów wyłonić Zespoły Konsultacyjne.

11.  W związku z formułą nowej perspektywy unijnej – inteligentny i zrównoważony rozwój – wnosimy o dostosowanie definicji inteligentnych inwestycji do specyfiki gospodarki lubuskiej i charakterystyki firm.

CEL – zapewnić możliwość skorzystania z dotacji unijnych jak najszerszej grupie inwestorów. Uniknąć nadmiernych utrudnień w dostępie do dotacji, powodujących opóźnienia realizacyjne.

Przedkładając w/w wnioski, deklarujemy bieżącą współpracę Lubuskiego Sejmiku Gospodarczego z Zarządem Województwa Lubuskiego i jego agendami.

Za Lubuski Sejmik Gospodarczy

Ryszard Barański

Marszałek LSG

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x