Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Irydy, Tamary, Waldemara , 5 maja 2024

Gorzowska integracja na dwóch kółkach

2014-03-04, Prosto z miasta

Dzisiaj kierowcy zamierzający wybrać się z naszego miasta w każdym europejskim kierunku czy w głąb kraju nie mogą już narzekać na kiepską infrastrukturę drogową.

medium_news_header_6667.jpg

Dzięki budowanej drodze ekspresowej S3 oraz autostradzie A2 dużo łatwiej jest dojechać do Pragi, Berlina czy Warszawy. Przyszedł więc czas na budowę innych dróg – rowerowych. A okazja ku temu jest znakomita, gdyż w ramach projektu Europejskiej Federacji Cyklistów ,,EuroVelo’’ na Starym Kontynencie powstaje 14 długodystansowych tras rowerowych o łącznej długości około 70 tysięcy kilometrów. Wszystkie mają mieć wysoki standard wykończenia i bezpieczeństwa. Powstałe drogi rowerowe będą również służyły mieszkańcom do codziennych podróży.

- Celem projektu jest połączenie krajów europejskich ścieżkami rowerowymi i jest to najlepszy pomysł na integrację kontynentu – mówi Andrzej Zalewski, krajowy koordynator europejskiej sieci tras rowerowych ,,EuroVelo’’. - Zaletą tych działań jest to, że trasy w większości będą przebiegać przez przyrodnicze tereny, nieznane często turystom poruszającym się innymi środkami. Na zachodzie Europy turystyka rowerowa jest bardzo popularna, są cykliści którzy na swoich jednośladach potrafią pokonywać tysiące kilometrów i zwiedzać poszczególne kraje – zaznacza.

W Polsce projekt obejmuje wszystkie województwa, a łączna planowana długość szlaków wynosić ma około 5.270 km. W sumie planowanych do zrealizowania jest sześć odcinków. Jeden z nich, o długości 1190 km, rozpocznie się w Kostrzynie nad Odrą a zakończy w Białowieży, na granicy polsko-białoruskiej. Na lubuskim odcinku na razie przewidziano dwie nitki. Północną z Kostrzyna przez Gorzów i dalej do Drezdenka oraz południową z Kostrzyna w kierunku Sulęcina i dalej na Pszczew. Który z tych wariantów zostanie wybrany, nie wiadomo, być może akceptację uzyskają oba. W każdym razie rowerzyści pokonując trasę EV2 będą mieli możliwość zapoznania się z dziedzictwem historycznym i kulturowym naszego regionu. 

- W wojewódzkim programie rozwój turystyki rowerowej traktujemy jako jeden z kluczowych produktów turystycznych, mocno zachęcamy do budowania ścieżek poszczególne gminy i powiaty – mówi wicemarszałek województwa Maciej Szykuła. – I widać już postępy, samorządy współpracują ze sobą celem wykorzystania dotychczas położonych tras celem ich zintegrowania i budowy następnych odcinków. Projekt ,,EuroVelo’’ jest znakomitym pomysłem i cieszymy się, że połączy on nasze województwo z resztą Europy – dodaje.

Proponowane położenie trasy EV2 to znakomita wiadomość dla mieszkańców Gorzowa, których coraz więcej jeździ na rowerach. Już wiadomo, że przez nasze miasto będzie przebiegała nitka północna, znana jako trasa Warta-Noteć. W samym mieście ścieżka rowerowa ma przebiegać od ulicy Rzecznej, poprzez Kostrzyńską, 11-go Listopada, dalej Składową i kładką na Moście Żelaznym, Fabryczną, skąd rowerzyści pojadą Wałem za Kanałem Ulgi.

- Rozwój infrastruktury rowerowej, a tym samym wzrost liczby osób korzystających z jednośladu daje wiele korzyści – mówi prezydent Gorzowa Tadeusz Jędrzejczak. I zaraz wymienia najważniejsze z nich, poczynając od zmniejszenia ruchu samochodowego. - Mniejszy ruch pojazdów to niższe nakłady na ochronę środowiska i jego odbudowę – kontynuuje. – Budowa tras rowerowych zwiększy atrakcyjność turystyczną miasta i regionu, to również doskonałe źródło zdrowia i aktywnego wypoczynku – zauważa.

W Gorzowie podjęto szereg działań związanych z rozwojem ruchu rowerowego. Powołano Oficera Rowerowego, którego zadaniem jest planowanie i skoordynowanie działań związanych z budową infrastruktury. Stworzono koncepcję budowy dróg rowerowych w mieście. Zawiera ona plany połączenia istniejących tras oraz budowę nowych, które skomunikują miasto z sąsiednimi gminami. Jest to niezwykle istotne w kontekście planowania inwestycji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Ponadto obecnie trwają prace nad dokumentem pod nazwą ,,Wytyczne projektowe dla dróg rowerowych w Gorzowie’’, które dokładnie określą standardy budowy ścieżek. Miasto nawiązało współpracę z przedstawicielami środowisk cyklicznych, konsekwencją czego są konsultacje przy projektach budowy dróg. Przyjęto plan transportowy, który wyznaczył kierunek rozwoju komunikacji miejskiej. W ramach modernizacji węzłów komunikacyjnych planowane jest stworzenie systemu pod nazwą ,,bike&ride’’. Jego ideą jest usytuowanie wiat i stojaków rowerowych w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków autobusowych i tramwajowych dając mieszkańcom możliwość zmiany środka transportu.

Oczywiście należy pamiętać, że powstanie tras to nie tylko duża szansa, ale i obowiązki związane z dalszym jej rozwojem. Trzeba będzie dostosować istniejące obiekty oraz komunikację zbiorową do potrzeb rowerzystów. Ważne będzie zapewnienie dróg dojazdowych i rozwój infrastruktury wspomagającej oraz działania związane z intensywną promocją ruchu rowerowego.

- Planowana inwestycja przysłuży się dla mieszkańców Gorzowa i okolicznych gmin, którzy podczas weekendów, zamiast uciekać daleko, będą w stanie wypocząć aktywnie w mieście i jego okolicach – mówi dalej prezydent Jędrzejczak. – Gorzowski odcinek międzynarodowej trasy sprawi, że staniemy się bardziej atrakcyjni pod względem turystycznym i komunikacyjnym. Możliwy będzie rozwój małej i średniej przedsiębiorczości. Wierzymy, że Gorzów stanie się bazą noclegową dla rowerzystów, którzy będą przemierzać planowaną przez nasze województwo trasą EuroVelo – kończy.

Dodajmy na koniec, że inwestycje w europejskie trasy rowerowe w ramach projektu w 85 procentach zostaną sfinansowane przez środki unijne. Pozostałe fundusze muszą wyłożyć samorządy lokalne.

Robert Borowy

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x