Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Balladyny, Lilli, Mariana , 30 kwietnia 2024

„Lubuska strategia niedorozwoju Gorzowa”. Wyjaśnienia marszałek Elżbiety Polak

2012-11-13, Prosto z miasta

W jaki sposób powstała lista kluczowych inwestycji?

medium_news_header_2023.jpg

Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 stanowi najważniejszy dokument samorządu województwa, określający kierunki rozwoju regionalnego i wskazujący obszary szczególnej interwencji. Dokument ten stymuluje i projektuje rozwój regionu. Ukierunkowuje działania władz, wskazując obszary charakteryzujące się dużym potencjałem rozwoju, jak również obszary problemowe, wymagające większej koncentracji środków. Aby te działania były skuteczne, muszą płynnie dostosowywać się do zmiennych warunków, jednocześnie pozostawiając niezbędną swobodę do tworzenia programów i projektów wykonawczych. Strategia będzie funkcjonowała jako plan postępowania władz regionu, tak w procesie zarządzania województwem, jak i inicjowaniu oraz rozwijaniu mechanizmów współpracy pomiędzy samorządem terytorialnym, sferą biznesową i mieszkańcami województwa. Uwzględnienie w Strategii krajowych i europejskich dokumentów planistycznych, gwarantuje skorelowanie procesów rozwojowych województwa lubuskiego z podstawowymi założeniami europejskiej i krajowej polityki rozwoju regionalnego. Nie stanowi dokumentu, który eliminuje jakiekolwiek inwestycje, które mogą być realizowane w przyszłości. Podczas konsultacji społecznych projektu SRWL 2020 wpłynęło około 600 uwag, w tym 84 propozycje wpisania do strategii konkretnych inwestycji. Ze względu na ich dużą ilość, decyzją Zarządu wszystkie wnioski poddano ocenie wg następujących kryteriów (kryteria przyjęte przez Zarząd):

1. znaczący wpływ na osiągnięcie celów strategicznych województwa,

2. co najmniej regionalny charakter przedsięwzięć i zgodności z dokumentami strategicznymi (KSRR, KPZK, Założenia Strategii Rozwoju Polski Zachodniej),

3. realność przystąpienia do realizacji inwestycji do 2020 roku z uwzględnieniem potencjału instytucjonalnego i finansowego oraz priorytetów Polityki Spójności 2014-2020.                                                                                      

Obiektywną ocenę wg powyższych kryteriów przeprowadziły właściwie merytorycznie departamenty Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Wszystkie pozytywnie zaopiniowane inwestycje, otrzymały też pozytywną ocenę Zarządu Województwa Lubuskiego i znalazły się na liście.

Nie umieszczenie przedsięwzięcia na ww. liście, nie przekreśla możliwości jego realizacji. Wszystkie inwestycje inicjowane w przyszłym okresie obowiązywania Strategii, będą oceniane pod kątem ich wpływu na realizację celu głównego i celów strategicznych zawartych w dokumencie. Podczas przygotowania wykazu kluczowych przedsięwzięć regionalnych, przede wszystkim kierowano się ich regionalnym charakterem. Analiza tego wykazu jasno pozwala stwierdzić, że zarówno ilościowy, jak i jakościowy charakter tych inwestycji nie faworyzuje żadnego z podregionów. Pod uwagę zostało wzięte dobro całego województwa. Dowodzą tego inwestycje, które lokowano w obu podregionach. Zapisanie w strategii potrzeby powstania w Gorzowie Wlkp. parku naukowo-technologicznego, modernizacja infrastruktury drogowej, kolejowej, budowa lotniska, bazy lotniczego pogotowia ratunkowego oraz wiele innych inwestycji jest tego najlepszym przykładem  i pozytywną odpowiedzią na wnioski złożone m.in. przez prezydenta Gorzowa Wlkp. i przedstawicieli Aglomeracji Gorzowskiej.

Strategia w żadnym miejscu, w dokumencie, nie precyzuje kwot, które mają być wydatkowane na planowane inwestycje. Jest to dokument strategiczny, a nie plan finansowy. Jest to dokument, który stanie się podstawą do negocjacji z KE w sprawie nowego programu regionalnego na województwa lubuskiego na lata 2014-2020.

Kolej aglomeracyjna a modernizacja taboru tramwajowego

·      Zgłoszona podczas konsultacji społecznych projektu SRWL 2020 inwestycja „modernizacja taboru tramwajowego i rozbudowa sieci tramwajowej w Gorzowie Wlkp.” otrzymała negatywną opinię ówczesnego Departamentu Gospodarki i Infrastruktury (w skali 0-3 za spełnienie ww. kryteriów tylko 1 punkt za trzecie kryterium),

natomiast inwestycja „uruchomienie kolei miejskiej i aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta” otrzymała 3 punkty – spełnia wszystkie kryteria, dlatego znalazła się na „liście”.

Nie mniej jednak obydwa przedsięwzięcia ujęte są w strategii w celu operacyjnym 2.2 „usprawnienie systemu transportu publicznego”.

WOSiR w Drzonkowie a kompleks sportowo-rekreacyjny w Gorzowie Wlkp.

·      Podobnie, jak poprzednia inwestycja  – jedna inwestycja otrzymała ocenę pozytywną, druga niestety nie. Ponadto Samorząd województwa prowadzi jeden ośrodek sportowy o charakterze regionalnym (WOSiR). Biorąc pod uwagę potencjał finansowy samorządu, realność przystąpienia do realizacji drugiej tego typu inwestycji jest niewielka. W przypadku WOSiR-u mówimy tylko o modernizacji, która trwa już od 2009 r. Jest to więc kontynuowanie podjętych wcześniej działań.

Odnośnie założeń Strategii Polski Zachodniej, to priorytetowe inwestycje, które zostały w nich określone, mają charakter ponadregionalny, ponieważ to było bezwzględnym warunkiem umieszczenia ich, jako działań priorytetowych, dotyczących większości województw Polski Zachodniej.

Siedem kluczowych przedsięwzięć o charakterze ponadregionalnym wybranych przez Marszałków Polski Zachodniej z punktu widzenia rozwoju społeczno - gospodarczego zachodniej Polski, koncentrują się na kluczowych inwestycjach, ważnych dla całego makroregionu Polski Zachodniej lub jej przeważającej części:

1.    Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej docelowo do IV klasy żeglowności na całej długości rzeki, włączenie Odry do sieci kompleksowej TEN-T.

Projekt obejmuje również przywrócenie i rozwój transportu wodnego towarowego na Odrzańskiej Drodze Wodnej, z wykorzystaniem śródlądowych portów rzecznych na Odrze oraz w powiązaniu z modernizacją drogi wodnej Wisła- Odra również portów na Warcie i Noteci. Uwzględnienie w planowaniu przestrzennym perspektyw budowy połączenia wodnego Dunaj – Odra – Łaba.

2.    Droga S-3 - dokończenie budowy drogi ekspresowej S-3 Świnoujście- Lubawka.

Budowa drogi ekspresowej S-3 podzielono na następujące etapy (odcinki):

1)   Dokończenie budowy odcinka Gorzów Wielkopolski- Nowa Sól: budowa drugiej jezdni obwodnic Gorzowa i Międzyrzecza; budowa drugiej jezdni odcinka Sulechów- Nowa Sól; budowa odcinka Nowa Sól – Legnica, rozpoczęcie budowy odcinka Legnica – Lubawka

2)   Dokończenie budowy odcinka Świnoujście – Szczecin: budowa obwodnicy Brzozowa, dopasowanie drogi krajowej nr 3 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Brzozowo- Miękowo; Miękowo- Rurka; Rurka- Rzęśnia; budowa odcinka Wolin- Troszyn; budowa odcinka Świnoujście- Wolin. Gotowy jest już odcinek Szczecin – Gorzów Wlkp. oraz pierwsza jezdnia obwodnic: Gorzowa Wlkp. , Międzyrzecza  i  odcinka Sulechów – Nowa Sól (obejście Zielonej Góry) a obecnie realizowane są dwujezdniowe odcinki Gorzów Wlkp - Międzyrzecz i Międzyrzecz – Sulechów.

Ponadto budowa centrów logistycznych w każdym z województw, przez które przebiega droga S3 (dolnośląskie, lubuskie, zachodniopomorskie).

3.    Komunikacja kolejowa i jej infrastruktura - modernizacja linii kolejowych w ciągu Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE 65.

Projekt obejmuje modernizację najważniejszych połączeń kolejowych północ – południe ze Szczecina do Głogowa, m.in.: poprzez modernizację linii kolejowej C-E 59 (AGTC) relacji Świnoujście z odgałęzieniem w kierunku Szczecina Głównego – Kostrzyn – Wrocław – Międzylesie, w tym przywrócenie dopuszczalnej prędkości technicznej minimum 120 km/h.

4.    Droga S-5.

Celem projektu jest budowa szybkiego i sprawnego połączenia pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, a następnie do granicy państwowej z Republiką Czeską w Boboszowie. Jest alternatywą
dla istniejącej drogi krajowej nr 5, na której według analiz istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu, w ciągu najbliższych lat, odcinkami (np. Wrocław-Trzebnica), nastąpi wyczerpanie jej przepustowości. Dodatkowo droga ekspresowa S5 stanowić będzie łącznik pomiędzy autostradami A4 i A2. 

5.    Droga ekspresowa S-11 relacji: Kołobrzeg – Koszalin – Szczecinek – Piła – Poznań – Ostrów – Tarnowskie Góry – A1.

Obejmuje budowę obwodnic miast i miejscowości oraz budowę dwujezdniowych odcinków S11 na terenie województw: zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, opolskiego.

6.    Ponadregionalne specjalistyczne centra usług medycznych

Utworzenie Ośrodka Radioterapii Protonowej w SP Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp. zapewni pacjentom kompleksową onkologiczną opiekę medyczną. W województwie lubuskim oraz regionach ościennych, w związku ze wzrostem liczby zachorowań na nowotwory, zwiększa się zapotrzebowanie podmiotów leczniczych na urządzenia do radioterapii (teleradioterapii), która jest metodą leczenia onkologicznego mniej inwazyjną niż chemioterapia.

7.    Sieci energetyczne - budowa linii przesyłowej 400 kV o przebiegu: Dobrzeń- Wrocław- Czarna- Polkowice- Zielona Góra- Plewiska Bis- Gubin- Baczyna- Krajnik- Pomorzany- Glinki- Recław.

Założenia Strategii Polski Zachodniej dobitnie świadczą, że programując plany strategiczne województwa mamy na względzie dobro regionalne i ponadregionalne

Strategia Rozwoju Województwa stanowi inspirację i wytycza kierunki do kształtowania naszej, przyszłej rzeczywistości. Nikt, a tym bardziej Zarząd Województwa nie przekreśla z góry pomysłów i inwestycji, które stanowią wartość dodaną dla nas wszystkich oraz znacząco wpływają na urealnienie wizji, jaką sformułowano w perspektywie roku 2020.

Elżbieta Polak marszałek województwa lubuskiego

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x