2013-08-12, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Kazimierza Szymańskiego rzecznika prasowego Lubuskiej Inspekcji Handlowej
- Mamy pełnię sezonu wakacyjnego, czy w związku z tym inspektorzy podejmują jakieś szczególne działania?
- Podjęliśmy działania mające na celu poprawę warunków wypoczynku szczególnie dzieci, ale nie zaniedbujemy też dorosłych. Nasze województwo szczyci się dużą ilością pięknych jezior i lasów, które przyciągają turystów z całej Polski. Dlatego też priorytetem jest bezpieczeństwo nad wodą. Prowadzimy więc kontrolę zarówno jakości i bezpieczeństwa sprzętu pływającego, jak i osób mających pieczę nad bezpiecznym spędzaniem czasu nad wodą. Polega to m.in. na sprawdzaniu uprawnień ratowników i ich czasu pracy.
- Turysta musi też coś zjeść. Czy w improwizowanych punktach sprzedaży i na przyplażowych straganach można kupić produkty dobrej jakości?
- Inspektorzy będą prowadzić wszechstronne kontrole do końca sierpnia. Pierwszym etapem było opracowanie konkretnych tematów dla inspektorów wydziału artykułów żywnościowych obejmujących bardzo szerokie spektrum. Obok bezpieczeństwa na wodzie podjęto kontrole, które obejmują stołówki, placówki handlowe, sklepiki i stragany. Inspektorzy dokonują oceny artykułów spożywczych, surowców do produkcji gastronomicznej w nadwodnych i leśnych ośrodkach wypoczynkowych. Przede wszystkim sprawdzane są terminy przydatności do spożycia i daty minimalnej trwałości produktów. Dokonują oceny warunków i sposobów ich przechowywania uwzględniając zalecenia producentów i obowiązujące przepisy oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego. Sprawdzany jest również stan sanitarny i porządkowy ośrodków, jak również posiadanie przez personel aktualnych książeczek zdrowia.
- Pewne produkty mogą być nie tylko niesmaczne ale również groźne dla zdrowia. Jak się przed nimi ustrzec? .
- Trudno dać jednoznaczną odpowiedź. Najważniejszy chyba jest rozsądek. Pragę zwrócić uwagę na zabieranie paragonów zakupu. Ważne to jest szczególnie podczas wakacji, kiedy to działa cala masa małych punktów sprzedaży i punktów gastronomicznych. Miejsca te są otwarte wyłącznie w sezonie letnim i należy pamiętać, że wysokie temperatury mogą mieć fatalny wpływ na produkty spożywcze. Często są one niewłaściwie przechowywane i dlatego należy bardziej niż zwykle zwracać uwagę na jakość kupowanego produktu. W razie stwierdzenia jego złej jakości paragon pozwoli ustalić sprzedawcę i reklamować zakup.
rar
Trzy pytania do Wiesława Ciepieli, rzecznika prasowego Urzędu Miasta