2013-08-28, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Bogny Ferensztajn, Lubuskiego Kuratora Oświaty
- Lubuskie Kuratorium realizując polecenie wojewody Jerzego Ostroucha przygotowało raport dotyczący stanu oświaty w naszym województwie. Co z niego wynika , jakie są najmocniejsze i najsłabsze strony lubuskich szkół ?
- Może to zabrzmi banalnie, ale największą siłą naszych szkół jest potencjał ludzki. Tam gdzie są wspaniali liderzy potrafiący stworzyć i realizować swoją filozofię edukacji, tam wyniki nauczania stają się ponadprzeciętne. Jest wiele miejsc w naszym województwie gdzie widać efekty zgodnego działania zespołów nauczycielskich, rodziców i lokalnych władz, które coraz powszechniej doceniają znaczenie edukacji dla rozwoju i postępu w naszym kraju.
Nasza słabością jest ciągle niezadowalająca baza. Tylko w połowie lubuskich szkół są sale gimnastyczne, pracownie komputerowe umożliwiają jedynie realizację nauczania informatyki. Jest w tym względzie wiele do zrobienia.
- Jak w związku z tym przedstawia się stan lubuskiej oświaty na tle całego kraju ?
- Nie musimy się wstydzić osiągnięć naszych szkół. W ostatnich latach nastąpiła znaczna poprawa wyników egzaminów zewnętrznych, a jeśli chodzi o zdawalność matur to jesteśmy w krajowej czołówce. Mamy świetne placówki kształcenia specjalnego, co nabiera szczególnego znaczenia w zestawieniu z informacją, iż wskaźnik osób z niepełnosprawnością w naszym województwie znacznie przekracza średnią krajową. Te niewątpliwe sukcesy to efekt wytężonej pracy wielu ludzi w ostatnich latach, poprawiającego się klimatu wokół oświaty.
- Na podstawie tez i ocen zawartych w raporcie zostanie opracowana strategia dalszego rozwoju oświaty w naszym regionie. Jak zostaną określone priorytety działań oświatowych w tym dokumencie, którego możemy oczekiwać w przyszłym roku ?
- Widzimy, że zbyt mało lubuskich dzieci jest objętych edukacją przedszkolną. To poważny mankament, bo to właśnie w przedszkolach tworzy się podstawę do kształcenia w systemie szkolnym. Za jeden z głównych celów naszych działań uznajemy więc upowszechnianie wychowania przedszkolnego, w tym przedszkoli prywatnych, bez tego trudno będzie myśleć o dalszym postępie. Kolejną niezmiernie istotną sprawą będzie troska o jakość kształcenia zawodowego. To potrzeba wynikająca ze zmieniającej się rzeczywistości oraz zmieniających się potrzeb rynku pracy. Naturalnie doskonalenie kształcenia zawodowego winno przynieść również pozytywny skutek w postaci większej ilości absolwentów szkół zawodowych kontynuujących naukę w wyższych uczelniach.
J. K.
Trzy pytania do Wiesława Ciepieli, rzecznika prasowego Urzędu Miasta