2013-12-04, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Tadeusza Tomasika, dyrektora Wydziału Transportu Publicznego Urzędu Miasta
- Co wynika z dotychczasowej dyskusji i konsultacji projektu planu transportowego, poza tym co słyszymy na temat linii tramwajowej na Piaski oraz pomysłu puszczenia tramwajów przez Górczyn?
- Z pewnym ubolewaniem stwierdzam, że po prezentacji projektu tego planu cała dyskusja skupiła się w zasadzie tylko na jego części, tzn. na projekcie podsystemu tramwajowego a przecież w tym planie chodzi o całą komunikację w mieście i połączenia z sąsiednimi gminami. Na wnioski czekamy jeszcze do 5 grudnia. Do wczoraj, czyli do wtorku 3 grudnia oficjalnie wpłynęło do nas ponad 40 wniosków i wynika z nich, że wszyscy chcą lepszego skomunikowania, choć czasami różnie to widzą. Niezależnie od tego pojawił się pomysł skierowania małych autobusów na osiedla, gdzie nie dociera komunikacja miejska, jak chociażby przez Piaski czy osiedle Europejskie. Ciekawą propozycją jest wprowadzenie biletów czasowych, które umożliwią przesiadanie się bez konieczności ponownego kasowania biletu za przejazd innych środkiem transportu. Jest również wniosek, żeby na przystankach znalazły się tablice z elementami architektury miejskiej, co miałoby ułatwić przejezdnym orientację w mieście. No i wreszcie pojawia się oczekiwanie na połączenie z Janczewem czy powstanie zintegrowanej informacji pasażerskiej, wspólnej dla różnych środków komunikacji.
- Pomysł likwidacji linii tramwajowej na Piaski nie zyskuje poparcia wśród mieszkańców, a i wielu radnych jest temu przeciwnych. Będziecie się przy tym upierać?
- Sposób, harmonogram procedowania jest następujący. Stworzony został projekt, teraz trwają społeczne konsultacje, następnie prezydent na tej podstawie opracuje ostateczny projekt planu, co do którego muszą się wypowiedzieć władze ościennych gmin, bo ich także dotyczy, a na końcu zajmie się nim rada miasta. Przed nami więc jeszcze sporo pracy i na tym etapie niczego nie można przesądzać, także w odniesieniu do linii tramwajowej na Piaski. Oczywiście, to od prezydenta zależy jaki będzie kształt projektu, który przedstawi radzie, ale zapewne weźmie on pod uwagę wszelkie uwarunkowania, potrzeby i opinie. Możliwości jest kilka.
- Za to nowa linia tramwajowa na Piłsudskiego i Górczyńskiej zyskuje powszechną aprobatę. Kiedy najwcześniej mogłaby powstać?
- Tu też w grę wchodzi kilka możliwości, z których trzeba będzie wybrać najbardziej optymalne rozwiązania. Bo przecież Piłsudskiego i Górczyńska nie kończy trasy, którą można zamknąć pętlą na skraju osiedla Ustronie, ale też wcześniej zrobić rozjazd na Piaski czy do szpitala wojewódzkiego. To wszystko wymaga jeszcze dopracowania i dokonania właściwego wyboru, jeśli zdecydujemy się na puszczenie tramwaju przez Górczyn. W każdym razie ta inwestycja związana jest ze środkami unijnymi, które trzeba będzie wykorzystać w latach 2014-2020 i mniej więcej w tym czasie może zostać zrealizowana. Przy czym miasto może otrzymać do 85% dofinansowania na infrastrukturę techniczną i do 50% dofinansowania na zakup środków komunikacji. Nie wiadomo jednak jeszcze jakie kwoty będą dostępne, od czego w dużej mierze zależy ten poziom dofinansowania.
J.D.
Trzy pytania do Wiesława Ciepieli, rzecznika prasowego Urzędu Miasta