2014-03-26, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Radosława Gałkowskiego, mechanika rowerowego
- Czy o rower należy tak samo dbać jak o samochód?
- Samochód jest bardziej skomplikowanym pojazdem, dlatego wymaga większego nakładu finansowego i pracy, ale o rower również powinniśmy dbać. I to z wielu powodów. Przede wszystkim, jak każdy mechaniczny produkt, jest on podatny na zużywanie się i jeśli nie będzie konserwowany szybciej ulegnie degradacji. A przynajmniej niektóre jego z części. Dlatego zachęcam wszystkich cyklistów do tego, że zanim wybiorą się na pierwszą wiosenną wycieczkę najpierw powinni dokonać szczegółowego przeglądu. Wiadomo, zimą rower stoi w piwnicy, garażu, na strychu. Zapewne niektóre jego elementy troszkę podrdzewiały i bez serwisowania nie będą one właściwie pracowały. A to stwarza również zagrożenie dla kierującego.
- Co jest najważniejsze w wiosennym przeglądzie?
- Rowerzyści, którzy dużo jeżdżą zapewne doskonale znają się na przeglądach, wiedzą co muszą na bieżąco sprawdzać, żeby wszystko działało jak w przysłowiowym szwajcarskim zegarku. Gorzej jest z amatorami, którzy wyciągają swój jednoślad raz na jakiś czas. Zachęcam ich do przestrzegania kilku zasad. Najważniejszą to robienie przynajmniej raz w roku szczegółowego serwisu. Najlepiej jak zrobi to zawodowy mechanik. Koszty takiego przeglądu nie są wysokie, a dzięki takim przeglądom można o wiele lat wydłużyć żywotność roweru i ograniczyć późniejsze koszty na wymianę części. Ponadto średnio co 150 km powinno się dokonać ogólnego przeglądu. To już można robić samemu. Najważniejsze jest dokładne wymycie wszystkich elementów, sprawdzenia ich stanu, dokręcenie śrubek oraz przesmarowanie łańcucha. Proszę tylko nie przesadzać z ilością smaru, bo niekiedy jego nadmiar może przynieść więcej szkód niż brak smaru. Sprawdzajmy też stan powietrza w kołach.
- Wiosna to również dobry czas na zakup nowego roweru. Na co należy zwracać uwagę przy wyborze dobrego roweru?
- W pierwszej kolejności zachęcam do kupowania rowerów firmowych, nie ,,marketowych’’. Firmowe są droższe, ale jakość ich wykonania zdecydowanie przebija te produkowane na potrzeby dyskontów. W naszym sklepie mamy na przykład rowery, na które producent daje dożywotnią gwarancję na ramę, co świadczy o wyrobie najwyższej klasy. Te tanie są składane z kolei z najtańszych elementów i często ich awaryjność jest tak duża, że strach dalej gdzieś pojechać. Do tego dochodzi bezpieczeństwo jazdy. Innym kryterium wyboru jest odpowiedzenie sobie na pytanie, na jakich trasach najczęściej będziemy jeździć? Inny rower należy wybrać do jazdy miejskiej po asfalcie, inny do jazdy w terenie na miękkim podłożu, jeszcze inny do jazdy górskiej. I na koniec wybierajmy znane sklepy, działające na rynku długo. Bo to one są potem naszym gwarantem w przypadku jakiś niespodziewanych problemów.
RB
Trzy pytania do Przemysława Kowalskiego, kibica Stali Gorzów