więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Elżbiety, Marka, Pauli , 18 czerwca 2025

Konsumenci częściej wybierają mediacje

2014-04-28, Trzy pytania do...

Trzy pytania do Kazimierza Szymańskiego, rzecznika prasowego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej

medium_news_header_7273.jpg

- Jakie mamy szansę na dochodzenie swoich racji, jeżeli sprzedawca wadliwego produktu lub wykonawca spartaczonej usługi odmówił nam uznania reklamacji?

- Inspekcja Handlowa jako wyspecjalizowany organ kontrolujący produkty w zakresie bezpieczeństwa pomaga konsumentom w rozwiązywaniu nieporozumień z przedsiębiorcami. Głównie dotyczy to reklamacji. W ubiegłym roku Inspektorat przeprowadził 434 mediacje w 97 proc. ze skutkiem pozytywnym dla konsumenta. Jak widać mediacje cieszą się powodzeniem zarówno u konsumentów jak i przedsiębiorców.  Jest to bardzo dogodna forma dochodzenia roszczeń przez konsumenta. W przypadku negatywnie rozpatrzonej reklamacji towaru lub usługi, gdy konsument nie mógł poradzić sobie w rozmowie z przedsiębiorcą wystarczy zgłosić się do nas na 8 piętro Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Jagiellończyka. Prowadzone są również sprawy w Polubownym Sądzie Konsumenckim. Konsument ma wybór. Może dochodzić roszczeń wypełniając wniosek o mediacje  albo wypełniając wniosek o postępowanie przed sądem konsumenckim. Nazwa sąd nieco odstrasza i konsumenci częściej wybierają mediacje.

- Jak to zrobić?

- Wystarczy kilka minut na wypełnienie wniosku. Gdy konsument wypełni wniosek o mediacje powiadamiamy przedsiębiorcę, że taki wniosek wpłynął. Informujemy np. że konsument nie zgadza się ze sposobem załatwienia reklamacji przez przedsiębiorcę i wyznaczamy termin spotkania stron. Najczęściej odbywa się ono w Inspektoracie, ale gdy przedsiębiorca nie może opuścić firmy spotykamy się u niego. Mediator, który stara się być zupełnie bezstronny,  zapoznaje strony z obowiązującymi przepisami prawnymi i na ich podstawie zachęca do zawarcia ugody. Zwykle odbywają się również wspólne oględziny spornego produktu lub efektu wykonanej  usługi czyli przedmiotu sporu.

- Czym różni się sąd konsumencki?

- Przed sądem polubownym odbywa się to nieco inaczej, zgodnie z sądową procedurą.  Jak sama nazwa wskazuje jest to sąd polubowny i na postepowanie musi wyrazić zgodę przedsiębiorca.  Jeżeli dochodzi do sprawy to występuje w niej przewodniczący sądu jako super arbiter w towarzystwie dwóch arbitrów. Jeden  jest rzecznikiem przedsiębiorcy a drugi konsumenta. Sprawa jest rozpatrywana w obecności pozwanego czyli przedsiębiorcy i powoda, którym jest konsument. Zwykle konsument prezentuje przedmiot sporu. Jeżeli strony nie dojdą do porozumienia przewodniczący szuka odpowiedniego biegłego w zakresie przedmiotu sporu i na tej podstawie orzeka.

rar

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x