2014-11-15, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Elizy Łuczyńskiej, specjalisty ds. promocji i informacji w projekcie „Poradnia Edukacji Dorosłych w Gorzowie Wielkopolskim”
- Jakie są dotychczasowe efekty realizacji tego nietypowego projektu edukacyjnego?
- Jak wskazuje sama nazwa, projekt polega na doradztwie edukacyjnym kierowanym do osób dorosłych, powyżej 18-go roku życia. Od blisko dwóch lat, bo już tyle trwa nasz projekt, osoby dorosłe, które chciałyby się dokształcać i zdobywać nowe umiejętności mogą liczyć na naszą pomoc. W trakcie indywidualnych spotkań z profesjonalnym brokerem, doradcą edukacyjnym każdemu uczestnikowi projektu opracowywany jest Indywidualny Plan Edukacyjny. Jest to ścieżka edukacyjna dopasowana do osobistych predyspozycji, potrzeb i oczekiwań danego uczestnika. Doradca edukacyjny wskazuje w nim dziedziny, w których rozpoczęcie procesu dokształcania byłoby dla danej osoby najbardziej korzystne.
Do chwili obecnej z oferty „Poradni Edukacji Dorosłych w Gorzowie Wielkopolskim” skorzystało prawie 600 osób. Ponad połowa z nich rozpoczęła, a także z sukcesem ukończyła różnego rodzaju kursy i szkolenia. Myślę, że warto podkreślić, że większość z tych osób to osoby po 50-tym roku życia lub osoby posiadające różnego rodzaju stopień niepełnosprawności, bo to właśnie do tych grup skierowany jest nasz projekt. Dzięki współpracy, jaką nawiązaliśmy z różnego rodzaju instytucjami szkoleniowymi wiele z tych osób mogło uczestniczyć w bezpłatnych szkoleniach z zakresu obsługi komputera czy kursach językowych, wiele osób uczestniczyło w stażach i szkoleniach ściśle zawodowych, zdobywając nowe kompetencje i umiejętności. Ponadto osoby które zdecydowały się na podjęcie dokształcania uzyskały nie tylko certyfikaty poświadczające zdobycie nowych kompetencji , ale i pewność siebie oraz wiarę w to, że po „pięćdziesiątce” nabywanie nowych kompetencji jest możliwe i ma sens.
Pracując przy realizacji projektu od samego początku mogłam zaobserwować tendencję pozwalającą stwierdzić, że osoby, które przełamują początkowy strach i decydują się na udział w jednym ze szkoleń, po jego zakończeniu dopytują się często o możliwość wzięcia udziału w kolejnym. Sądzę, iż może to wynikać z faktu, że osoby te przekonują się, iż nauka po „pięćdziesiątce” może przynosić korzyści zarówno zawodowe, jak i osobiste. Z jednej strony osoby te przekonują się, że kursy i szkolenia ukierunkowane są na naukę rzeczy praktycznych. Niewiele ma to wspólnego ze szkolną atmosferą, jaką zapewne pamiętają ze szkolnych lat. Kształcenie dorosłych nie polega bowiem na „wkuwaniu” regułek i odpytywaniu, ale na nabywaniu konkretnych umiejętności, przydatnych w pracy i życiu codziennym. Z drugiej strony szkolenia i kursy są po prostu doskonałą okazją do wyjścia z domu, stanowią formę zagospodarowania czasu wolnego. W trakcie kursów zawiązują się nowe znajomości, a nawet przyjaźnie. Bardzo wielu uczestników kursów pozostaje ze sobą w kontakcie do chwili obecnej.
Reasumując, myślę, że wielu uczestników naszego projektu stało się osobami bardziej aktywnymi, a dokształcanie jest teraz dla nich sposobem spędzania wolnego czasu. Słowo edukacja zostało „odczarowane”, przestało kojarzyć się im z czymś nieprzyjemnym i zarezerwowanym wyłącznie dla ludzi młodych, i chyba to jest najważniejszym efektem naszego projektu.
- Jakie wnioski z tego płyną?
- Sądzę, że na podstawie naszych dwuletnich doświadczeń można stwierdzić, iż wielu mieszkańców Gorzowa potrzebuje jedynie niewielkiego impulsu, aby odnaleźć w sobie chęć do odkrywania drzemiącego w nich potencjału i zapału do nabywania nowych umiejętności. Taką właśnie rolę pełni „Poradnia Edukacji Dorosłych”. Zaobserwowaliśmy również potrzebę powiększenia bezpłatnej oferty edukacyjnej, skierowanej do osób dorosłych. Duże grono osób po 50-tym roku życia pozostaje bez zatrudnienia. Bezpłatna oferta edukacyjna jest dla nich doskonałą okazją do zdobycia poszukiwanych na rynku pracy kompetencji, co w dalszej perspektywie dałoby im możliwość podjęcia pracy zarobkowej. Mamy przy tym nadzieję, że projekty realizowane ze środków unijnych w latach 2014-2020 będą w dużej mierze skierowane do tej grupy osób, dając im szansę na zmianę swojej sytuacji życiowej i zawodowej.
- Czy jest jeszcze możliwość skorzystania z waszej oferty?
- Trwa właśnie ostatni kwartał realizacji naszego projektu, ale dysponujemy jeszcze pewną liczbą wolnych miejsc. Osoby, które chciałyby jeszcze wziąć w nim udział muszą się więc pospieszyć. Aktualnie do udziału zapraszamy przede wszystkim mężczyzn pomiędzy 18-tym, a 64-tym rokiem życia, posiadających orzeczenie o niepełnosprawności. Panowie, którzy nie mają orzeczenia o niepełnosprawności muszą mieć ukończony 50-ty rok życia, ale nie mogą mieć więcej niż 64 lata. Dodatkowym kryterium, które musi być spełnione przy rekrutacji jest fakt zamieszkiwania, pracy, bądź nauki w Gorzowie Wielkopolskim. Osoby spełniające te warunki mają ostatnią szansę na zgłoszenie się do naszego projektu i opracowanie w ścisłej współpracy z doradcą swojej ścieżki edukacyjnej. Poradnia Edukacji Dorosłych mieści się na ul. Targowej 9 w Gorzowie. Można się również z nami skontaktować telefonicznie, dzwoniąc na numer 95 738 00 61.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Trzy pytania do Jerzego Sobolewskiego, radnego Platformy Obywatelskiej