2016-02-03, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Michała Iwanowskiego, rzecznika prasowego Zarządu Województwa Lubuskiego
- Cały czas trwa dyskusja na temat uruchomienia bezpośredniego pociągu z Gorzowa do Berlina, ale zdaje się zapadła już decyzja. Czy można już powiedzieć, kiedy pociąg ruszy?
- Obecnie w grę wchodzi termin 12 marca. Więcej szczegółów można przeczytać na stronie:http://lubuskie.pl/news/18279/16/Oswiadczenie-w-sprawie-polaczenia-Gorzow-Wlkp-Berlin/
- Dlaczego jednak marszałek chce uruchomić takie połączenie? Nie byłoby prościej skomunikować lepiej Gorzów z Kostrzynem, do którego dojeżdża co godzinę niemiecki pociąg z Berlina Lichtenberg?
- Powodem jest społeczne zapotrzebowanie na takie połączenie, wyrażone w ubiegłym roku w petycji podpisanej przez ok. 5 tys. mieszkańców Gorzowa Wlkp., przekazanej marszałek Elżbiecie Annie Polak przez senatora (wówczas wiceprzewodniczącego Sejmiku województwa lubuskiego) Władysława Komarnickiego. Inicjatywy, która cieszy się tak licznym poparciem, nie można zbagatelizować.
- Czy jakieś inne inwestycje kolejowe, które leżą w gestii marszałka, szykują się w tym roku?
- Województwo lubuskie przekazuje corocznie ok. 40 mln zł spółce Przewozy Regionalne na realizację regionalnych połączeń kolejowych na terenie województwa lubuskiego. W grudniu ub.r. odebraliśmy i przekazaliśmy do eksploatacji trzeci pociąg elektryczny typu Impuls, zakupiony w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej (wspólnie z woj. zachodniopomorskim). Koszt jednego zespołu trakcyjnego to 21,4 mln zł, w tym prawie 14 mln zł stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej. Pociągi zostały przekazane spółce Przewozy Regionalne i obsługują regularne kursy na trasie Nowa Sól - Zielona Góra – Poznań Gł. Jeżeli chodzi o inwestycje ze środków budżetowych województwa, to w roku 2016 planujemy wykonać dwie naprawy okresowe połączone z modernizacją taboru. Trzeba jednak pamiętać, że bardzo duża pula środków na inwestycje kolejowe jest do dyspozycji w ramach funduszy europejskich z regionalnych i krajowych programów operacyjnych, jednakże beneficjentem tych środków i wykonawcą inwestycji jest głównie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Renata Ochwat
Trzy pytania do kom. Grzegorza Jaroszewicza, rzecznika prasowego Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie