2016-07-07, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Rafała Krajczyńskiego, Miejskiego Inżyniera Ruchu
- Trwają remonty ulic Towarowej i Fabrycznej, jesteśmy w trakcie realizacji KAWKI, lada dzień ruszą remonty ulic Warszawskiej, Walczaka oraz Borowskiego. Jak tu żyć, jak jeździć po mieście, zastanawiają się kierowcy. Co pan mógłby im doradzić?
- Zacznę od tego, że te inwestycje w skali miasta są namiastką tego co nas czeka przez najbliższe lata, ale w przypadku samego centrum Gorzowa są to największe działania drogowe, choć potem będzie czekać nas jeszcze remont ulicy Sikorskiego. Przygotowując nową organizację ruchy musieliśmy wszystkie wspomniane remonty jakoś skoordynować i planujemy objazdy z dwóch stron, zachodniej i wschodniej. Powiedzmy sobie jednak uczciwie, że będą nas czekać duże utrudnienia. Niektóre ulice, które będą musiały przejąć część ruchu na co dzień są mocno obciążone i na nich nie unikniemy korków. Do tego dojdzie brak zatok na tymczasowych przystankach autobusowych, co każdorazowo przy wsiadaniu i wysiadaniu pasażerów spowoduje tamowanie ruchu. Tak będzie choćby na ulicy Walczaka. Tego wszystkiego nie da się uniknąć. Zachęcam do odstawienia samochodów i poruszania się w najbardziej gorętszym okresie remontów komunikacją miejską. Oczywiście mam świadomość, że sytuacje życiowe wymuszają potrzebę skorzystania z własnego transportu, ale róbmy to tylko w sytuacjach nadzwyczajnych. Jeżeli nie ma potrzeby omijajmy też śródmieście. Pojeźdźmy nawet troszkę dłuższą drogą, ale wygodniejszą. W przypadku Zawarcia tam nie mamy większego problemu, bo gorzowscy kierowcy potrafią dostosowywać się do najtrudniejszych nawet sytuacji. Często potrzebują jednego, dwóch dni i przyzwyczajają się do tymczasowych rozwiązań.
- W planie jest także postój tramwajów nr 1 i 3. Kiedy on nastąpi i czy będzie to początek wielomiesięcznego postoju związanego z realizacją planu transportowego?
- Jeszcze nie jest ustalona kolejność remontów ulic Walczaka i Warszawskiej. Tramwaje staną z chwilą rozpoczęcia remontu torowiska na Warszawskiej. Może to nastąpić już w sierpniu, ale może później w dalszym etapie prac. Po zakończeniu inwestycji tramwaje powrócą, lecz na krótko, bo zapewne już wiosną 2017 roku wystartujemy z dalszymi pracami związanymi z planem transportowym i wtedy czeka nas już bardzo długa przerwa. Dlatego powoli można zacząć odzwyczajać się od tego środka komunikacji do chwili zakończenia planu transportowego.
- Co ze skrzyżowaniem ulic Okulickiego i Kombatantów?
- W ramach programu ,,Bezpieczny Gorzów’’ zleciliśmy opracowanie projektu, który jest już praktycznie zatwierdzony. Teraz czeka nas przetarg na wyłonienie wykonawcy. Myślę, że do końca września zostanie to zrealizowane. Planowane jest tam wymalowanie ronda o małej średnicy. Do tego pojawią się środki zwiększające bezpieczeństwo ruchu, przez co ruch zostanie spowolniony. Zapewne odbędzie się to kosztem przepustowości, zwłaszcza na odcinku z pierwszeństwem przejazdu, czyli od ronda Niepodległości w kierunku Szarych Szeregów, gdzie ten ruch zawsze był super płynny. Bezpieczeństwo jest w tym przypadku najważniejsze i nie chodzi tylko o zmotoryzowanych, ale również pieszych. Po doświetleniu tego skrzyżowania już zaobserwowaliśmy mniej zdarzeń drogowych i te obawy, że szczególnie wieczorem może dojść do potrącenia są dużo mniejsze.
RB
Od redakcji: Więcej na temat organizacji ruchu na ulicach Walczaka i Warszawskiej w trakcie zbliżającego się remontu piszemy w Mija dzień:
http://www.echogorzowa.pl/news/1/mija-dzien/2016-07-06/tymczasowa-organizacja-ruchu-na-czas-trwania-przebudowy-ul_warszawskiej-i-walczaka-15376.html
Trzy pytania do kom. Grzegorza Jaroszewicza, rzecznika prasowego Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie