2020-07-30, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Krzysztofa Kropińskiego, oficera rowerowego w Gorzowie
- Po remoncie skrzyżowania ulic Chrobrego i Sikorskiego ruch w tym miejscu uległ pewnym modyfikacjom także dla rowerów. Wydane zostało nawet vademecum dla rowerzystów. Co w nim możemy przeczytać?
- Od razu zachęcam wszystkich zainteresowanych do zajrzenia na stronę rowerowego Gorzowa, gdzie znajduje się wspomniane vademecum w wersji elektronicznej i można go pobrać. W poradniku wyszczególnione zostały różne rozwiązania zastosowane dla ruchu rowerowego w tej części centrum. W pierwszej kolejności zachęcamy jednak do przypomnienia sobie pojęć, co to jest śluza rowerowa, śluza boczna, korytarz czy sierżanty rowerowe. Pokrótce powiem tylko, że sierżanty to symbole namalowane na pasach rowerowych, korytarze to tor przeprowadzający rowerzystów przez skrzyżowanie, a śluza to wydzielona powierzchnia na jezdni mająca na celu ułatwienie skrętu rowerzystom na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Najważniejszym jednak elementem poradnika są rozpisane wszystkie kierunki bezpiecznego przemieszczania się rowerzystów na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego i Chrobrego wraz z wjazdem na nowy deptak, jak i wyjazdem z niego.
- Z czym rowerzyści mogą mieć największe problemy na tym skrzyżowaniu?
- Na pewno nowością jest śluza rowerowa. Nie jest ona po raz pierwszy zastosowana w Gorzowie, bo już mieliśmy taką kiedyś, ale mniej skomplikowaną od tej znajdującej się teraz na ulicy Sikorskiego przy skrzyżowaniu z ulicą Chrobrego. Pamiętajmy, tutaj zwracam się do rowerzystów, że na wyznaczonym miejscu można ustawić się przed pojazdami tylko wtedy, gdy sygnalizacja przed którą zlokalizowana jest śluza, wyświetla sygnał czerwony. Można się ustawić po prawej lub lewej stronie, w zależności od kierunku, w jakim rowerzysta chce pojechać.
- Na co szczególną uwagę powinni zwracać uwagę kierowcy, bo zapewne niedługo pojawi się wielu rowerzystów, którzy zechcą odwiedzić śródmieście i trzeba będzie tam bardzo uważać?
- Myślę, że tych rowerzystów od razu nie przybędzie nagle bardzo dużo. Raczej będzie to proces powolny i to pozwoli wszystkim przyzwyczaić się do nieco innego ruchu niż był on znany sprzed remontu skrzyżowania. Zwłaszcza, że cały czas pracujemy na rozwojem kolejnych ścieżek rowerowych. Po remoncie deptaka przy Chrobrego dojdzie następny fajny fragment dla rowerzystów, który będzie skomunikowany z resztą pasów rowerowych. Planów jest sporo, dotyczy to też takich ulic jak Nadbrzeżna czy Spichrzowa. Wszystko stopniowo będzie się pojawiać i uczulam kierowców na pojawiające się nowe rozwiązania dla rowerzystów. Najważniejsze to zachowanie spokoju, przypatrzenie się nowym rozwiązaniom i wzajemny szacunek.
RB
Trzy pytania do Przemysława Kowalskiego, kibica Stali Gorzów