2021-02-08, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Renaty Rój, dyrektorki wydziału podatków i opłat
- Radni przyjęli uchwałę w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną. Kto może liczyć na taką pomoc?
- Przedsiębiorcy, którzy przed rozpoczęciem prac nad realizacją inwestycji początkowej pisemnie zgłoszą taki zamiar. To nie wszystko, ponieważ w związku z realizacją inwestycji początkowej trzeba ponieść przyjęte w uchwale koszty kwalifikowane lub utworzyć określoną liczbę miejsc pracy oraz spełnić pozostałe w uchwale warunki. Zwolnienie od podatku od nieruchomości jest kontynuacją polityki wspierania przedsiębiorców inwestujących na terenie naszego miasta i liczymy, że wpłynie to na stworzenie nowych miejsc pracy. Dodam, że jest to już trzecia, począwszy od 2007 roku, uchwała dotycząca zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej.
- Na jak długo można starać się uzyskać zwolnienie i jakie za tym idą warunki?
- Akces przedsiębiorcy do programu pomocy może nastąpić do końca bieżącego roku. Powyższa data wynika z faktu, iż Komisja Europejska komunikatem w sprawie przedłużenia obowiązywania i zmian wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 przedłużyła do 31 grudnia 2021 roku okres obowiązywania wytycznych w sprawie omawianej pomocy na wspomniane lata. Pomoc regionalna może być udzielana do końca okresu obowiązywania tzw. mapy pomocy regionalnej. Natomiast zwolnienie przysługuje na okres pięciu lat po zakończeniu realizacji inwestycji początkowej lub na okres krótszy w przypadku przekroczenia maksymalnej intensywności pomocy.
- Od kiedy będzie można się zgłaszać i jakie formalności należy dokonać?
- Zgłaszać będzie można się od 18 lutego, czyli od chwili wejścia uchwały w życie. Mówiąc zaś o warunkach, jakie należy spełnić jest ich kilka i są one precyzyjnie wymienione w uchwale. Wspomnę o kilku z nich. Przed rozpoczęciem prac nad realizacją inwestycji początkowej trzeba złożyć pisemne zgłoszenie zamiaru skorzystania z pomocy, w którym podaje się szczegółowe informacje o planowanej inwestycji. Trzeba zgłosić i udokumentować rozpoczęcie realizacji inwestycji początkowej, a potem rozpocząć jej realizację terminie do 12 miesięcy od dnia zgłoszenia zamiaru skorzystania z pomocy. Dalej, trzeba wnieść wkład finansowy w wysokości co najmniej 25 procent kosztów kwalifikowanych, pochodzących ze środków własnych lub zewnętrznych źródeł finansowania. Zakończyć realizację inwestycji początkowej w terminie do trzech lat od dnia zgłoszenia, złożyć deklarację lub informację na podatek od nieruchomości na zasadach określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Należy utrzymać inwestycję początkową przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw przez okres co najmniej 3 lat.
RB
Trzy pytania do Pauliny Nowickiej z Działu Marketingu w INNEKO Gorzów