2022-01-04, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Iwony Olek, wiceprezydenta Gorzowa
- Lubi pani jeździć po mieście komunikacją MZK?
- Lubię. Myślę, że wszystkich gorzowian, zwłaszcza użytkowników komunikacji cieszy fakt, że mamy nowe tramwaje, nowoczesne autobusy, ostatnio pojawiły się hybrydowe, zmodernizowane zostały również torowiska. W sumie na inwestycje w ostatnich latach przeznaczyliśmy ponad 350 milionów złotych. Naszym celem jest stały rozwój komunikacji. Chcemy zachęcać coraz szersze grono mieszkańców do korzystania z niej. Z naszej strony pracujemy nad tym, żeby maksymalnie dostosować komunikację publiczną do potrzeb pasażerów. Oczywiście, w tym również do możliwości finansowych.
- Ostatnio pojawiły się informacje, że Miejski Zakład Komunikacji ma problemy finansowe, na które złożyło się kilka elementów. Jak duże są to problemy?
- Nasze miasto, podobnie jak większość samorządów w Polsce, mierzy się z problemami związanymi z utrzymaniem komunikacji, a głównymi przyczynami tego stanu są pandemia i idący za tym znaczący spadek liczby pasażerów oraz wzrost kosztów choćby energii wykorzystywanej do poruszania się tramwajów czy paliwa do autobusów. W 2021 roku z budżetu miasta do MZK przekazaliśmy rekompensatę wielkości 53 milionów złotych. W 2022 roku budżet jest trudniejszy, mamy niższe dochody, a pomimo tego zwiększyliśmy dotację o ponad cztery miliony. Niestety, wzrost kosztów funkcjonowania jest tak duży, że ta rekompensata nie będzie wystarczająca. Dlatego wspólnie z władzami spółki dążymy do optymalizacji wydatków.
- Na czym ma ona konkretnie polegać?
Na wyborze najmniej uciążliwych dla pasażerów rozwiązań umożliwiających dostosowanie funkcjonowania komunikacji do posiadanego budżetu. Nie chcemy podnosić cen biletów, chociaż wiele miast w Polsce poszło w tym kierunku. My postaramy się wypracować taką siatkę połączeń, żeby z jednej strony zminimalizować liczbę obciętych kursów, z drugiej znaleźć oszczędności w wysokości pozwalającej spiąć budżet. W rozpoczętym 2022 roku przeprowadzimy ponadto badania, na bazie których wykonamy pełną optymalizację siatki połączeń. Pozwoli to w kolejnych latach na takie ustawienie połączeń, żeby wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom pasażerów i jednocześnie racjonalizować wydatki. Wszystkim nam zależy na rozwijaniu komunikacji, ponieważ głównym celem – o czym wspomniałam - jest zachęcenie gorzowian do jazdy ekologicznym taborem tramwajowym i autobusowym, jako alternatywy dla samochodów. Takie działania przynoszą nam korzyści m.in. w postaci czystszego powietrza w mieście, a co za tym idzie lepszej jakości życia mieszkańców.
RB
Trzy pytania do Pauliny Nowickiej z Działu Marketingu w INNEKO Gorzów