więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Joanny, Zdenka, Zuzanny , 24 maja 2024

Pietrzak: Wigilia może być w wersji mniej kalorycznej

2023-12-18, Trzy pytania do...

Trzy pytania do Sebastiana Pietrzaka, dietetyka, trenera personalnego, trenera pływania, ratownika wodnego

medium_news_header_38833.jpg
Fot. Z archiwum S. Pietrzaka

- Polska Wigilia to bogaty zestaw ciężkostrawnych potraw. Jak podtrzymać tradycję, nie tracąc przy tym zdrowia i dobrego samopoczucia?

- Polska Wigilia obfituje w ciężkostrawne potrawy, jednak większym problemem od samej Wigilii jest okres od początku grudnia do początku stycznia. Przez cały grudzień tyjemy od pół do jednego kilograma, a badania pokazują, że większość z nas nie straci tych przybranych kilogramów przez cały następny rok. Dlatego umiar w spożywaniu, zwłaszcza w tym okresie, jest kluczowy. Osoby zdrowe powinny unikać nadmiernego spożycia, a osoby z określonymi schorzeniami mogą potrzebować dostosowanych dań.

- Wigilia może być przygotowana w wersji light?

- Wigilia jest dniem, w którym w ogóle nie powinno spożywać się mięsa, podajemy wtedy dania jarskie, pierogi i rybę. Można przygotować te potrawy w wersji nieco mniej kalorycznej. Jeżeli planujemy przygotować rybę po grecku, to możemy ją upiec w piekarniku zamiast smażyć na tłuszczu. Śledź w śmietanie może być podany w jogurcie naturalnym i również będzie smaczny. Zamiast smażonych krokietów do barszczu można przygotować paszteciki pieczone w piekarniku. Internet ma nieskończoną ilość pomysłów na dania light czy wegańskie. Jeśli chcemy, to możemy się nimi zainspirować i przygotować potrawy w nieco innej formie.

- Jak przywrócić organizm do równowagi dietetycznej po świętach?

- Badania pokazują, że w niedzielę wydatkujemy średnio sto kcal mniej niż w ciągu tygodnia, a siedzenie w domu sprzyja podjadaniu. Oprócz integracji z rodziną, warto zadbać o zdrowie przez zrównoważoną dietę, zwiększenie aktywności fizycznej i unikanie nadmiernego spożycia. Ruch, zwłaszcza po okresie świątecznym, może wspomóc powrót do równowagi, pomagając utrzymać zdrową wagę i poprawić ogólny stan zdrowia.

Maja Szanter

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x