więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Joanny, Zdenka, Zuzanny , 24 maja 2024

Nowacki: To wszystko złożyło się na nadpłaty

2023-12-27, Trzy pytania do...

Trzy pytania do Pawła Nowackiego, dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej

Dyrektor ZGM - Paweł Nowacki
Dyrektor ZGM - Paweł Nowacki Fot. Renata Ochwat

- W ostatnim czasie ogromnym szokiem dla wielu mieszkańców Gorzowa były nowe taryfy za ciepło dostarczane do ich mieszkań. Z czego wynikają ciągłe i do tego wysokie podwyżki?

- Rzeczywiście, na przestrzeni ostatnich dwóch lat podwyższono cenę sześciokrotnie. Cena składnika za ciepło pobierane do ogrzania lokalu wzrosła ponad 220 procent. Całość niezadowolenia większości mieszkańców została przerzucona na zarządców nieruchomości, a my przecież nie odpowiadamy za tę sytuację, w szczególności dotyczącą skali podwyżek energii cieplnej. Natomiast jesteśmy wręcz zobowiązani do dostosowania pobieranych przedpłat od mieszkańców do obowiązujących cen rynkowych, tak aby nie była zagrożona dostawa mediów do lokali.  I to, co się zadziało w zasobie administrowanym przez ZGM, w tym z opłatami za centralne ogrzewanie, jest efektem naszych decyzji.

- Jakich?

- Kiedy w lipcu 2022 roku weszły w życie pierwsze mocno odczuwalne podwyżki taryf za ciepło, stosownie do wzrostu cen podnosiliśmy zaliczki za centralne ogrzewanie. Zebraliśmy za to wielką burę. Reagowaliśmy konsekwentnie, na bieżąco i w efekcie końcowym decyzje okazały się trafne. Niezadowolenie polegało na tym, że mieszkańcy płacili cztery złote od metra kwadratowego mieszkania, a teraz mamy dziesięć złotych i więcej. Ale dziś, jak rozliczamy pierwsze budynki „kawkowe”, to mamy około 80-90 procent nadpłat. Niewątpliwie jest to także zasługa samych mieszkańców, którzy zwracali większą uwagę i racjonalnie korzystali z ciepła.  Cieszy nas fakt, że tak to się ułożyło. A mamy przykłady z innych osiedli, nowszej substancji, gdzie mieszkańcy byli mocno rozczarowani ze względu na wysokość końcowego rozliczenia w konsekwencji niedopłat, które będą musieli uregulować.

- W jaki sposób można ,,racjonalnie korzystać z ciepła’’?

- Nauczyli się oszczędzać. Świadomość rosnących kosztów spowodowała, że mieszkańcy zaczęli przykładać wagę do temperatur w swoich pomieszczeniach, odpowiednio wietrzyć, a tym samym oszczędzać. Zużycia ciepła są niższe. Do tego dochodzą wszystkie prace wykonywane w budynkach, a przeprowadzamy je razem z mieszkańcami – to wszystko złożyło się na te nadpłaty. I dało większe poczucie spokoju wśród mieszkańców.

Renata Ochwat

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x