2024-07-10, Trzy pytania do...
Trzy pytania do prof. AJP dr Doroty Skrockiej, dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu w gorzowskiej Akademii im. Jakuba z Paradyża
- Jest pani dziekanem „najmłodszego” wydziału na gorzowskiej uczelni. Na czym polega jego specyfika?
- Wydział Nauk o Zdrowiu to funkcjonujący od czterech lat wydział, na którym studenci mogą studiować pielęgniarstwo I stopnia (studia licencjackie); pielęgniarstwo II stopnia (studia magisterskie); pielęgniarstwo pomostowe (studia zawodowe dla pielęgniarek będących absolwentkami pięcioletniego liceum medycznego); ratownictwo medyczne I stopnia; dietetykę I stopnia i od tego nadchodzącego roku akademickiego (2024/2025) analitykę medyczną (pięcioletnie studia magisterskie). Specyfika wydziału dotyczy możliwości zdobycia uprawnień pozwalających na realizację planów zawodowych obejmujących: promowanie zdrowia, profilaktykę chorób, zaburzeń odżywiania, sprawowanie opieki nad osobą chorą, z niepełnosprawnościami, umierającą, pracę w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, laboratoriach diagnostycznych, pracę w poradniach chorób metabolicznych, klubach fitness i sanatoriach. To, co jest charakterystyczne w naszym systemie kształcenia to także zajęcia laboratoryjne oraz w salach umiejętności pielęgniarskich i praktycznych, gdzie studenci pielęgniarstwa, ratownictwa medycznego, dietetyki i analityki medycznej mogą uczyć się wykonywania zabiegów na fantomach, przeprowadzania badań, przeprowadzania analiz laboratoryjnych czy przygotowywania potraw w nowoczesnej pracowni żywienia człowieka w kontrolowanych warunkach.
- Czy oznacza to, że infrastruktura wydziału w pełni pozwala na realizację rozbudowanych i skomplikowanych programów studiów?
- Oczywiście, nie otrzymalibyśmy zgody na uruchomienie wyżej przedstawionych kierunków, gdybyśmy nie spełnili wymagań w tym zakresie. Dodatkowo w sierpniu pracownie kierunków medycznych zostaną przeniesione do nowo wybudowanego budynku dydaktycznego przy ulicy Chopina 52, a aktualny budynek zostanie gruntownie wyremontowany i przygotowany do pełnienia roli Centrum Symulacji Medycznej. Pozwoli to na jeszcze większą profesjonalizację edukacji i jakości kształcenia, co w połączeniu z doświadczoną kadrą dydaktyczną (aktywne zawodowo pielęgniarki; ratownicy medyczni; technolodzy żywienia; laboranci medyczni) jest gwarancją dobrze realizowanego procesu kształcenia.
- Jak na to wszystko zapatrują się studenci?
- Ich powinniśmy o to zapytać, ale obserwując jak wypełniają swoje studenckie zadania i jak angażują się w dodatkowe działania (inicjatywy takie jak: „Bieg z wąsem”; „Biały tydzień”; „Moto Krew”; honorowe krwiodawstwo – studenci oddawali krew; organizacja konkursu w zakresie resuscytacji krążeniowo – oddechowej; „Lubuski Piknik Zdrowia”; Gorzowskie Zawody o Puchar Rektora AJP w Udzielaniu Pierwszej Pomocy „Zostań i działaj” i wiele innych wydarzeń) większość ma okazję zdobyć zarówno wiedzę i umiejętności na wybranych kierunkach studiów, ale także uczestniczyć w akcjach, których edukacyjny, pomocowy oraz profilaktyczny charakter wspiera nie tylko ich oczekiwane kompetencje zawodowe, ale uczy społecznego zaangażowania na rzecz innych osób. Dlatego zapraszamy do studiowania na naszym wydziale!
EW
Trzy pytania do Marty Ciećwierz, szefowej sztabu WOŚP w „Klubie u Szefa”