2015-01-22, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej
W urzędzie miasta odbyła się konferencja prasowa poświęcona kampanii edukacyjno – informacyjnej będącej jednym z zadań programu pilotażowego KAWKA. Dotychczas wiele mówiono o realizacji programu, tymczasem jego strona edukacyjna jest niezmiernie ważna.
Wiceprezydent miasta Agnieszka Stanisławska wiele mówiła o zwiększeniu świadomości społecznej dzięki realizacji kampanii, której głównym celem jest pokazanie korzyści zdrowotnych i społecznych wynikających z wyeliminowania pokaźnej części tzw. niskiej emisji. Pod tą nazwą kryją się niezwykle szkodliwe związki chemiczne i popioły, które szczególnie w sezonie grzewczym unoszą się w centrum Gorzowa. Kampania ma na celu zapoznanie mieszkańców miasta z tym problemem oraz istotą i celem realizowanego projektu. Przedstawione zostaną obszary miasta, na których występują główne źródła emisji związane przede wszystkim ze spalaniem paliw stałych w archaicznych piecach. Uświadomi to mieszkańcom oddziaływanie toksycznych związków chemicznych na ich zdrowie. Kampania ma niezbicie wykazać korzyści płynące ze zmiany sposobu ogrzewania i podobnie jak cały, warty około 65 mln zł program KAWKA prowadzona będzie od roku 2014 do 2017.
Pierwszy etap obejmujący opracowanie i druk ulotek, broszur, plakatów i publikacje dwóch artykułów w sobotnio – niedzielnych wydaniach gazet lokalnych mamy już za sobą. Trwa drugi etap obejmujący dystrybucję wydawnictw, opracowanie dwóch artykułów prasowych i przeprowadzenie trzech konkursów, który potrwa do końca czerwca tego roku. Szczególnie ważne wydają się konkursy adresowane do nauczycieli i uczniów 37 szkół podstawowych i gimnazjalnych. Nauczyciele będą mogli opracować scenariusze lekcji dotyczących zagadnień związanych z niską emisją, mających na celu wyrobienie wśród uczniów nawyków proekologicznych. Uczniowie będą mogli wymyślić hasło promujące ograniczenie emisji oraz wziąć udział w konkursie plastycznym na plakat promujący ten temat.
-Dzieci są najlepszymi ambasadorami tematów proekologicznych. One najskuteczniej potrafią zainteresować rodziców – mówił wiceprezydent Jacek Szymankiewicz.
Regulaminy i zasady konkursów dostępne są już na stronie internetowej miasta. Będą też rozsyłane drogą mailową do szkół. O cenne nagrody rzeczowe będą mogli ubiegać się ci, którzy zdążą przesłać swoje prace do dnia 17 kwietnia. Laureatów poznamy w maju.
Kolejny, III etap polegać będzie na opracowaniu projektu następnego plakatu informacyjnego, jego druku i dystrybucji oraz opracowaniu i publikacji kolejnych dwóch artykułów prasowych oraz dystrybucję ulotek. Potrwa on do końca czerwca 2016.
Ostatni IV etap obejmować będzie opracowanie sprawozdania z przeprowadzonej kampanii oraz opracowanie i publikację kolejnych dwóch artykułów prasowych i dystrybucję ulotek.
Kampanię realizuje wybrana w procedurze zapytania o cenę firma ATMOTERM z Opola. Koszty zamkną się w kwocie 49 384, 50 zł, co jest niewielkim ułamkiem wartości całego programu.
-Trwa kampania i trwają prace nad realizacją inwestycji. Na przełomie stycznia i lutego uda nam się ogłosić postępowanie przetargowe na realizację prac – mówił podczas konferencji dyrektor ZGM Paweł Jakubowski. Zapewnił, że jesienią tego roku pierwsze 74 budynki zostaną podłączone do sieci PGE i ich mieszkańcy nie muszą się już martwić o zakup węgla na przyszły sezon grzewczy.
Prowadzona kampania edukacyjno – i nformacyjna powinna przynieść odczuwalne efekty w postaci wzrostu świadomości i zachowań proekologicznych jeszcze długo po zakończeniu programu KAWKA. Źródłami niskiej emisji są bowiem nie tylko kominy kamienic Nowego Miasta, ale i pozostałych domów na terenie Gorzowa opalanych paliwem stałym. Nie można też zapominać o tym, co wydobywa się z rur wydechowych samochodów.
Ryszard Romanowski
Place odpoczynku dla seniorów, nowe miejsca zabaw dla dzieci – takie plany ma Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Wszystkie te miejsca wchodzą w Budżet Obywatelski.