2014-03-05, Komentarze na gorąco
Sporo zamieszania wywołała publikacja „Gazety Wyborcze” z informacją, że z programu wieloletnich kolejowych inwestycji wypadła gorzowska estakada.
Stuletnia gorzowska estakada, najdłuższa w Polsce, po kilkudziesięciu latach oczekiwania miała się doczekać wreszcie remontu wartego ponad 100 milionów złotych. Jeszcze w ubiegłym roku odtrąbiono wielki sukces, zaś o palmę pierwszeństwa ścigali się wojewoda i parlamentarzyści PO.
Po różnych konsultacjach i poprawkach nasza inwestycja wypadła, owszem, z tego akurat rządowego programu, ale znacznie wcześniej. Zagwarantowano jednak odpowiednie środki z budżetu państwa, tyle że z innej rządowo-kolejowej szuflady. Projekt jest więc przygotowywany, pieniądze zaplanowane, remont estakady kolejowej w Gorzowie będzie realizowany. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2016 roku. - W tej sprawie przez ostatnie miesiące nic się nie zmieniło - zapewnia Bogdan Mucha, pełnomocnik wojewody lubuskiego ds. infrastruktury transportowej.
Obecnie trwają prace nad projektem - dokumentacją techniczną, które maja być zakończone do końca roku. Rozpoczęcie inwestycji planowane jest na wiosnę 2015 r. Zmodernizowany zostanie około 2-kilometrowy odcinek linii kolejowej wraz z estakadą na gorzowskim odcinku trasy numer 203. Obiekt obecnie zagrożony jest katastrofą budowlaną, remont jest konieczny, w innym razie estakada wyłączona będzie z ruchu kolejowego. - PKP zabezpieczyła na realizację inwestycji ponad 100 milionów złotych. Czas trwania remontu szacuje się na 18 miesięcy – zapowiedział Józef Matuszczak dyrektor szczecińskiego oddziału PKP PLK.
Zakres planowanego działania obejmuje nie tylko modernizację estakady kolejowej. Zostanie odtworzony, przy zastosowaniu nowych materiałów, pierwotny wygląd estakady z pozostawieniem jednego toru na odcinku estakady, a także modernizację stacji Gorzów Wlkp., modernizację peronu nr 2 na stacji, budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, informacji podróżnych, energetycznych i obsługi osób niepełnosprawnych. Na czas trwania remontu zostanie zorganizowana komunikacja zastępcza wraz z ewentualnym przeniesieniem dworca kolejowego. Ponadto, swoją działalność handlowo-usługową będą musiały zawiesić lokale gastronomiczne znajdujące się w niszach kolejowych wzdłuż gorzowskiego bulwaru. Po zmodernizowanej trasie pociągi osobowe będą mogły jechać z maksymalną prędkością 100 km/h, towarowe z prędkością 70 km/h.
Całe szczęście, że będzie remont tej estakady. Bez tego remontu za kilka lat mogłoby już nie być w Gorzowie kolei. Co najwyżej na stacji Gorzów stała by sobie lokomotywa i … tylko stała, bo estakadą nie mogłaby już nigdzie pojechać.
J. Del
W miniony piątek dla lubuskich uczniów zabrzmiał ostatni dzwonek przed zimową przerwę.