2017-03-28, Komentarze na gorąco
20 kwietnia przystanek kolejowy na Teatralnej, nazwany oficjalnie Gorzów Wielkopolski Wschodni, ma powitać pierwszych podróżnych.
To tu kończyć i zaczynać będą swój bieg pociągi z Krzyża, a podróżni do Kostrzyna odjeżdżać będą z dworca głównego PKP. Między Teatralną a Dworcową kursować będzie komunikacja zastępcza.
Otwarcie przystanku kolejowego na Teatralnej oznaczać będzie, że gorzowska estakada kolejowa po ponad stu latach doczekała się wreszcie remontu. Wybudowano ją bowiem w latach 1905-1914 i nie była do tej pory modernizowana. Ma 2116 m długości, należy do najdłuższych tego typu obiektów w Polsce i jest wpisana jest do rejestru zabytków. Z tego powodu prace prowadzone będą, przez dwa lata, pod nadzorem konserwatora zabytków, by estakada zachowała swój historyczny charakter.
Cały remont kosztować będzie 111 mln zł. Prace obejmą, jak podaje firma Intercor – wykonawca inwestycji, wzmocnienie ponad 50 nisz, modernizację 1 mostu i 5 wiaduktów stalowych, remont około 310 m muru oporowego oraz wymianę około 3 km toru. Odnowiony zostanie tunel stacyjny, przejścia pod torami i przejazdy kolejowe w obrębie estakady. Kompleksowo zmodernizowany zostanie peron nr 2 wraz z wiatą. Obiekty wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Przewidziano dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym zainstalowanie wind. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwać będzie system monitoringu.
W pierwszym etapie przy ul. Teatralnej powstał nowy przystanek kolejowy, który jest wyposażony w wiatę i elementy małej architektury. Będzie służyć podróżnym, w tym niepełnosprawnym, nie tylko w trakcie modernizacji estakady, ale i później. Nie będzie tu jednak kas biletowych, bilety można będzie nabywać u konduktora lub za pośrednictwem Internetu.
Sama estakada ma być remontowana do jesieni 2018 r., co oznacza wyłączenie jej w tym czasie z ruchu. Do zakończenia remontu zostanie zorganizowana komunikacja zastępcza do dworca PKP przy ul. Dworcowej – dla pociągów pośpiesznych prawdopodobnie z Wawrowa, gdyż tam na bocznicy jest możliwość przestawienia lokomotywy, natomiast dla innych pociągów (szynobusów) z ul. Teatralnej, gdzie będzie tymczasowy przystanek końcowy. I tu pojawia się problem, o którym już kiedyś pisałem. Remont ul. Warszawskiej i Walczaka sprawił, że Teatralna stała się jedna z najważniejszych dróg prowadzący do i z centrum miasta. Często bywa więc zakorkowana, do czego w znacznej mierze przyczynia się usytuowanie tam przystanków komunikacji miejskiej. Jeżeli na to nałoży się jeszcze komunikację zastępczą związaną z obsługą ruchu kolejowego, to będziemy mieli prawdziwy komunikacyjny zator. Tym bardziej pilne jest wiec jak najszybsze otwarcie Warszawskiej, ale i Walczaka
Jan Delijewski
W miniony piątek dla lubuskich uczniów zabrzmiał ostatni dzwonek przed zimową przerwę.